23948sdkhjf

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

| Af Af Kurt Rye Damkjær, kaptajn og undersøgelseschef | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Under overskriften "Vi gør det for Det Blå Danmark" svarer direktør Anne W. Trolle på mit indlæg om det fornuftige i at forsøge at hverve flere kvinder til branchen, særligt som søfarende. Eller gør hun? Det er vel egentlig spørgsmålet.

Der er det gamle trick i artiklen "kom ikke og kritiser uden at stille forslag" - jamen ærlig talt, burde man ikke som direktør i Danske Rederier kunne læse så meget indenad, at man kan se, at der er mere end en håndfuld forslag i mit debatindlæg?

Resistens i Amaliegade
For år tilbage var det meget moderne at tale om forandringsresistens, jeg oplever, at man om den ledende del af besætningen i Danske Rederier kan tale om virkelighedsresistens.

Det er flot nok, at 24 rederier har tilsluttet sig et en kampagne for flere kvinder i shipping, men hvad hjælper det at rekruttere til et glansbillede af et erhverv, som er så fjernt fra virkeligheden, at de fleste hurtigt, meget hurtigt finder sig en anden branche. Det gælder i nogen grad på rederikontorerne og i allerhøjeste grad på skibene med Dannebrog agter.

Fremmed kultur
Anne W. Trolle forholder sig ikke til den virkelighed, at langt de fleste skibe under dansk flag, har få - om nogen - danske besætningsmedlemmer, og at kulturen om bord er en helt anden end dansk. Vel kan det være meget eksotisk at besøge Indien, Pakistan eller Filippinerne, men noget helt andet er, at skulle få en hverdag som eneste dansker til at fungere i det mini-, og meget hierarkiske, samfund et skib med fremmed besætning oftest udgør.

Vi tager den lige én gang til for Prins Knud: Man kunne tone rent flag og udpege et antal skibe, hvor en større eller stor del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds. Man kunne så tilpasse antallet af sådan bemandede skibe med det antal af danske søfarende, kvinder og mænd som der reelt er behov for. Det forslag turde være temmelig nemt at læse ud af mit indlæg!

Men, så skal man jo nærmest til at binde sig til nogle mål. Det er der en håndskyhed overfor, som vel efterhånden er helt legendarisk.

Hvad ellers?
Jeg betvivler ikke, at man arbejder for Det Blå Danmark - det er jo det man er sat i verden for, så alt andet ville da være spild af rederiernes kontingentkroner - men jeg kan ikke undgå at få dén mistanke, at al den fokus på rekruttering af kvinder og ligestilling er et for at undgå langt væsentligere debatter om det fornuftige i den enorme statsstøtte, som erhvervet modtager for i det alt væsentlige, at beskæftige udenlandsk arbejdskraft.

Jeg har i en tidligere klumme stillet spørgsmål ved om der reelt er mangel på arbejdskraft i den maritime branche, og gæt selv - intet svar.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (2)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Vettels gamle Formel 1-racer blev sluppet løs på havnen i Fredericia

F1-racer sluppet løs på en helt tom havn i Fredericia

Plus

Danske Maritime vil fastholde hjælp til handlingslammede virksomheder

Mange maritime virksomheder er ikke lukkede, de er bare handlingslammede, og derfor er det er farligt at udfase hjælpepakker for hurtigt, lyder det fra Danske Maritime

Marstal lancerer ny uddannelse som færgenavigatør

Danske Rederier vil have åbne grænser eller mere hjælp

Henning Nielsen fejrer 25 år som bådmand

Nyhedsbrev

8.589 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Kasper Friis Nilaus ny CEO i Svitzer

Online Avis Arkiv

Skoleskibet 'Danmark' vil afsted igen til juni

Ny bestyrelse på plads i Danske Rederier

Henriette H. Thygesen valgt som ny næstformand efter generalforsamling afholdt online

DP World overgiver sig til Mærsks blockchain-platform

DFDS indfører nye tiltag forud for genåbning af Oslo-ruten

11 organisationer stiller borgerforslag: Stop oliejagt i Nordsøen

Det Blå Danmark sammen om ny klynge

Ny klynge vil arbejde for dansk bæredygtighed, logistik og innovation til søs

Plus

TS Tech-stifter: “Det var til tider en hindring, at jeg var så tæt på hverdagen"

Stifteren af TS Tech i Esbjerg måtte for nogle år siden sande, at der var brug for en anden adm. direktør end ham. Nu kører hverdagen i den delvist familieejede virksomhed trods corona-krisen

Havnenes direktør ny forkvinde for TØF

Plus

Esbjergs maritime familievirksomheder kæmper imod krisen

På havnen i Esbjerg er der en lang tradition for at møde familieejede virksomheder med en lang historie. Tjek kortet, hvor Søfart har samlet nogle af de maritime producenter med en lang familiehistorie

Plus

Acurail: “Nu kæmper vi for at overleve"

Det er hårdt at være forholdsvist nyopstartet, maritim familievirksomhed. Men Acurail i Esbjerg kæmper for overlevelse og tror på fordele ved at være familiebaseret

Seks ud af 10 danske redere forventer nedgang

Plus

Blue Water forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Otte løsladt efter kidnapning fra Mærsk-chartret skib

Tyske turister sikrer fuld drift på Rømø-Sild

Maersk Drilling ser ingen bedring i nær fremtid

Plus

Wavefoil-finner sparer olie på færøsk færge

Finnestabilisatorers reducering af vertikale bevægelser i modgående sø har vist sit værd på vejrudsat færgerute på Færøerne

Northern Offshore indtager US-marked med nyt partnerskab

Sådan rammer corona-krisen Esbjerg Havn

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

VR-briller har stort træningspotentiale

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NOS A/S udfører test og eftersyn

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Siemens Simatic Drive Based Controller

Technoflex Koblinger

30.000 brugere over hele verden

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Når standard-modellen bliver opgraderet

Har du fået din udgave af NOS A/S nye katalog?

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Applied Kompressor

SEACAT - Schmeding melder "Business as usual" - næsten

Smart Termisk lommekamera FLIR C5 med Wi-Fi og gratis Cloud

WiFi temperatur alarm

Danskproducerede pakninger og tætninger i teknisk gummi

NOS A/S har surringer, der holder!

Øg din viden om sjækler, svirveløjebolte m.m.

Fjederstyrede sikkerhedsventiler fra ProMetal

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S er hurtigt tilbage på fuldt blus

Er du på udkig efter nyt faldsikringsudstyr?

Send til en kollega

0.192