23948sdkhjf

Scandinavian Star blev et traume for Søfartsstyrelsen

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Hvad blev læren af mordbranden på Scandinavian Star? Hvordan reagerede myndigheder i Danmark og udlandet? Og ville katastrofen kunne ske igen? Søfart kortlægger, hvad branchen har gjort for at forebygge en lignende katastrofe i fremtiden

Mordbranden om bord på ’Scandinavian Star’ udviklede sig i årene efter den umiddelbare tragedie til at blive et regulært traume for dén myndighed, som i Danmark har ansvareret for sikkerheden til søs: Søfartsstyrelsen.

For hvordan kunne det lade sig gøre, at en færge kunne sejle direkte ind i havnen i Frederikshavn - og herefter gå i fast rutefart med passagerer mellem Danmark og Norge - uden at Søfartsstyrelsen på noget tidspunkt havde været involveret i at tjekke, om skibet var sikkert?

Bahamas-skib
Realiteten var, at det sagtens kunne lade sig gøre. Det var faktisk helt efter bogen.

For ’Scandinavian Star’ sejlede under Bahamas-flag, og det var dermed op til søfartsmyndighederne på Bahamas at godkende skibets sikkerhed - eventuelt ved at hyre en lokal synsmand til at syne skibet. Og både den udenlandske flagstat, såvel som det udenlandske forsikringsselskab, havde som bekendt givet ’Scandinavian Star’ det blå stempel til at gå i drift med passagerer. Skibet havde med andre ord papirerne i orden, selv om forholdene om bord på ingen måde levede op til kravene.

- Tragedien om bord på ’Scandinavian Star’ skulle vise sig at blive den begivenhed, der for alvor åbnede danskernes øjne for, hvor global en branche skibsfarten egentlig er, forklarer skibsingeniør Hans Otto Kristensen, der har fulgt sagen tæt. Han fortsætter:

- Meget af den kritik og forargelse, der rejste sig i kølvandet på tragedien bygger på det faktum, at folk - hverken dengang eller i dag - ikke helt forstår skibsfartens internationale karakter, når det gælder hvilke regler, der er gældende for et skib.

Nye regler
En af de vigtigste regelændringer i kølvandet på tragedien handler derfor om Søfartsstyrelsens beføjelser overfor passagerskibe, der besejler danske havne.

- Dengang havde de danske myndigheder ingen lovhjemmel til at standse ’Scandinavian Star’ fra at sejle med passagerer. Det ansvar påhvilede flagstaten, Bahamas. Men denne beføjelse har de danske myndigheder i dag, siger Hans Otto Kristensen.

- En af følgerne af tragedien blev, at man indførte et krav om, at også havnestatens søfartsmyndigheder skal inspicere og godkende et passagerskib inden det blev sat i drift. Men den beføjelse havde Danmark ikke dengang. Dengang var havnestaten ikke ansvarlig for passagerskibets sikkerhedsniveau, forklarer Hans Otto Kristensen.

- Dette er en af de mest markante stramninger, der blev gennemført som følge af tragedien. Jeg tør godt vove den påstand, at ’Scandinavian Star’ ikke havde fået lov at sejle med passagerer, hvis de danske myndigheder havde været om bord på skibet, før det blev sat i drift.

Bedre træning
Konsulent og skibsdesigner Lars Jordt er en anden dansk ekspert, der har fulgt efterspillet af tragedien tæt.

Han påpeger andre konsekvenser af de fatale hændelser:

- Der er kommet langt skrappere regler for uddannelse, sprog og godkendelse af besætninger, de såkaldte ISM-regulativer. Der er også kommet et langt bedre samarbejde mellem myndighederne fra de involverede lande, forklarer Lars Jordt.

Her henviser han til, at besætningen om bord på ’Scandinavian Star’ var dårligt uddannede i skibets funktionaliteter, havde utilstrækkelige sprogkundskaber og at der ikke var blevet gennemført det nødvendige antal sikkerhedsøvelser før første afgang med passagerer.

- Søfarten er fortsat i en situation, hvor der vil være varierende kvalitet af skibe og besætninger. Så tilstanden er også i dag, at der vil kunne være forskelle i kvaliteten af sikkerhedsberedskabet fra skib til skib og fra rederi til rederi. Men i dag vil man ikke kunne opleve, at et skib med et så ringe kompetenceniveau hos besætninen, som det var tilfældet på ’Scandinavian Star’, vil få lov at blive sat i drift med passagerer, lyder det fra Lars Jordt. Han påpeger, at sikkerheden på passagerskibe generelt er meget høj i Nordeuropa.

Nye materialer
I årtierne efter ’Scandinavian Star’ er der selvsagt også kommet en stribe nye sikkerhedskrav til skibes indretning og hvilke materialer, der må benyttes om bord. Alt sammen med henblik på at forbedre sikkerheden, hvis der skulle udbryde en alvorlig brand.

- Tag f.eks. det faktum, at mange passagerer på ’Scandinavian Star’ var tvunget til at kravle på gulvet i skibets smalle korridorer som følge af den kraftige røg fra branden, lyder det fra Hans Otto Kristensen.

- I dag er det et krav, at der skal være ledelys langs gulvet, der kan vise passagererne den nærmeste vej i sikkerhed.

Hans Otto Kristensen supplerer:

- På ’Scandinavian Star’ var der ikke noget sprinkleranlæg. Det er et krav i dag. Så hvis der udbryder en lignende brand på et nyere passagerskib, vil sprinkleranlægget øjeblikkelig blive udløst og hæmme branduviklingen. Der er også nye krav til passagerskibes indretning, som betyder, at der ikke vil kunne forekomme blinde korridorer som dem på ’Scandinavian Star’, hvor mange blev dræbt, fordi de blev fanget i en blindgyde. Ligeledes er der i dag langt skrappere krav brugen af brandhæmmende materialer om bord på et skib.

Lars Jordt afslutter:

- Vi kan ikke forhindre, at en pyroman antænder en alvorlig brand midt om natten på et stort passagerskib, hvor passagererne sover i deres kahytter. Men det er meget svært at forestille sig, at en brand i dag vil kunne udvikle sig på samme eksplosive måde når man sammenholder de strengere krav til materialer, indretning og brandberedskab med det skærpede fokus på brandsikkerhed fra myndighedernes side.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (4)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
1

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Den livsfarlige snusfornuft

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

Nyhedsbrev

8.576 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

1

Frederikshavn – Oslo-færge skal i markedet som hospitalsskib

Stena RoRo klar til at udbyde ’Stena Saga’ som hospitalsskib til corona-patienter

Online Avis Arkiv

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

1

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Frese lancerer dynamisk seksvejsventil

Ny ventil giver færre forbindelsespunkter og mindsker dermed risikoen for lækager i HVAC-systemer

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Send til en kollega

0.203