23948sdkhjf

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Det er på tide, at rederierne får deres trapdoor til at leve op til reglerne, når lodser skal ombord. 

Sådan lyder det nu samstemmende fra 1200 amerikanske lodser i American Pilots' Association. Opråbet kommer efter, at lods Dennis R. Sherwood den 30. december 2019 døde af et fald i forsøget på at klatre ombord på det 6200 TEU store containerskib 'Maersk Kensington'. Skibet var på vej ind til New York, da ulykken skete.

En trapdoor er en platform, som lodsen skal over på for at komme fra lejderen til falderebet. Problemet med visse trapdoors er, at lejderen slutter umiddelbart under trapdoor'en, så lodsen er nødt til at hive sig selv op igennem hullet for at komme op på platformen. Det var i forsøget på at komme fra lejderen og op på trapdoor'en, at Dennis R. Sherwood faldt fra Mærsk-skibet. 

Ifølge American Pilots' Association er netop den anordning i strid med det gældende regelværk. IMO har siden 1979 anbefalet, at lodslejdere som minimum fortsætter op på niveau med det gelænder, der indhegner en trapdoor, så lodsen kan træde over på platformen i stedet for at skulle hive sig selv igennem den.

Den korrekte udformning af trapdoors er også omtalt i Solas-regulativet V23 og retningslinjerne for at implementere regulativt (A. 1045). Det reviderede regulativ trådte i kraft i 2012. 

Læs også: Containersejladser aflyst i enormt omfang

- På den baggund er det frustrerende, og nu tragisk, at lodser skal blive ved med at møde – og være nødt til at håndtere – trapdoor-anordninger som den på det skib, som Kaptajn Sherwood faldt ned fra, skriver organisationen.

Er rædselsfuldt

I Danske Lodser nikker formand Lars Sigvardt genkendende til problemet. 

- Det er livsfarligt og virkelig rædselsfuldt, siger han til Søfart og tilføjer, at han opfordrer lodser til at nægte at kravle ombord, hvis forholdene ikke er forsvarlige. 

- Jeg har i hvert fald besluttet mig for, at jeg gør det ikke. Som lods er man nødt til at lytte til sin mavefornemmelse og lade være, hvis noget er for farligt, siger han. 

Læs også: Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Ifølge American Pilots' Association behøver det dog ikke at være sådan, for det er ikke dyrt at efterleve krav og regulativer. 

- At udskifte og eller retrofitte udstyret, så det lever op til standarderne, burde ikke være et stort projekt, skriver organisationen.

Nu minder den både lodser og lodserier om, at en lods er i sin gode ret til at afholde sig fra at gå ombord på et skib, hvis adgangsvejen ikke virker sikker. 

Læs også: Derfor tjener lodsen over 1 mio. kr. om året

Mere om: Danske Lodser | lods | lodseri | Mærsk
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Nyhedsbrev

8.578 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Online Avis Arkiv
Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

3

Redning af 'Broen' er endelig

Et enigt byråd har godkendt købet, men lufter bekymring over økonomien, skriver sn.dk

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Her er skibet, du IKKE får set

Besøget fra det atomdrevne franske hangarskib Charles de Gaulle blev ramt af corona-krisen og lagde i går ikke til kaj i Aarhus. Men du skal ikke snydes...

DFDS-konkurrent sender 1100 medarbejdere hjem

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

Skagen-værft klarer skærene under coronakrisen: Beholder alle medarbejdere

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Plus

Her lander de blå millioner til grøn omstilling og digitalisering

Test af brændselsceller på DFDS-skib er blandt de grønne projekter, der er med i Den Danske Maritime Fonds seneste uddeling

Fem besætningsmedlemmer har corona på Mærsk-skib

Aarhus Havn giver henstand til trængte virksomheder

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Værftsdirektør afviser fyringer trods aflyste ordrer

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Monjasa udpeger adm. direktør for Europa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Fendere og fendersystemer fra WILLBRANDT Gummiteknik

Dansk produktion i biokompatibelt teknisk silikonegummi

Forårs kampagne på mobil filterenhed - spar 5.000,00

Sådan arbejder du hjemmefra uden besvær

SEACAT - Schmeding: Coronavirus og levering af værnemidler

Telefonerne er åbne og vores serviceteknikere er klar!

Ubro SystemPac holder produktionen igang

Er du blevet opsagt?

BUTTERFLYVENTILER - til et hvert formål

Summit præsenterer Vejrstationer til den danske industri

Send til en kollega

0.156