23948sdkhjf

Danmark hæver sikringsniveauet for skibe nær Iran

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen og Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Skærpet udkig og hurtig gennemsejling er nu blandt anbefalingerne

Den tiltagede konflikt mellem USA og Iran får nu de danske myndigheder til at hæve sikringsniveauet for danske skibe i Hormuz-strædet nær Iran. Det oplyser Forsvarsministeriet til Ritzau.

Sikringsniveauet er blevet hævet fra niveau 1 til niveau 2 ud af i alt tre niveauer. 

I Forsvarskommandoen oplyser kommandørkaptajn Ken Nielsen til Søfart, at overgangen til niveau 2 kun har konsekvenser for de skibe, der sejler i området. For de skibe afhænger konsekvenserne af hvilke tiltag, de enkelte rederier skønner er nødvendige, men der følger dog nogle generelle anbefalinger med det øgede sikringsniveau. 

- Det kan være sådan noget som skærpet udkig, hurtig gennemsejling, at man ikke gør holdt i området, og at man har ekstra adgangskontrol, hvis man alligevel går ind i en havn, siger han. 

FAKTA - De tre sikringsniveauer

1: Standard.

2: Øget sikringsniveau. Er udtryk for en generel konstatering af, at der er en forhøjet risiko. Rederier anbefales bl.a. at holde skærpet udkig, overveje at sejle igennem nat eller dag, sejle hurtigst muligt igennem og holde længst mulig afstand til trussel.

3: Ekstraordinært sikringsniveau. Gælder når der er en sandsynlig og overhængende fare eller umiddelbar risiko for en sikringsrelateret hændelse. Rederier anbefales at overveje gennemsejlads eller bruge eskorte.

Foruden Hormuz-strædet gælder sikringsniveau 2 pt. også for Bab el-Mandeb-strædet, der forbinder Det Røde Hav med Aden-bugten.

Kilde: Forsvarskommandoen

Dermed følger Danmark eksemplet fra Tyskland, Norge og England, der også er i sikringsniveau 2. Ifølge Ken Nielsen er Belgien indtil videre den eneste skibsnation, der er i niveau 3 i området. 

Læs også: Sådan vil Søværnet sætte en stopper for krænkende adfærd

I Forsvarskommandoen forholder man sig dog udelukkende til, hvor stor truslen er for danskflagede skibe. Derfor kræver det, at der er pålidelige underretninger om en trussel, som retter sig specifikt mod danske handelsskibe, før Forsvarsministeriet hæver sikringsniveauet til 3 – hvilket er i øvrigt ville være uden fortilfælde. 

I Forsvarsakademiet vurderer lektor Peter Viggo Rasmussen, at det øgede sikringsniveau skyldes usikkerheden om, hvordan Iran kan finde på at reagere i den nærmeste fremtid. 

- Så giver det god mening at hæve trusselsniveauet. Jeg tror, at det er et udtryk for, at man hellere vil gå med livrem og seler end at udsætte folk for en unødig risiko, siger han til Ritzau.

Dansk fregat kommer afsted

Læs også: Kontreadmiral til krænkere i Søværnet: Find et andet job

Allerede i sommer valgte lande som Storbritannien og Norge at hæve sikringsniveauet for deres handelsskibe i området. Dengang afviste Forsvarsministeriet at justere sikkerhedsvurderingen for danske handelsskibe.

Hormuz-strædet mellem Den Persiske Golf og Oman-bugten har i nogen tid været centrum for en del af konflikten mellem USA og Iran. Derfor vil en række europæiske lande, herunder Danmark, søsætte en international mission for at håndhæve sikkerheden.

Danmark sender til efteråret en fregat med et bidrag på 155 personer afsted, hvilket glæder forsvarsminister Trine Bramsen (S).

- Det er vigtigt, at Danmark som en markant søfartsnation bidrager til at opretholde den fri sejlads og trygheden for danske søfolk, siger hun i en skriftlig kommentar.

Læs også: Bimco advarer om risiko i Hormuz

Vigtig passage

Strædet er svært at besejle, men har stor betydning for verdens oliehandel. I 1970'erne passerede en stor del af USA's, Vesteuropas og Japans olieimport strædet ombord på 60-70 skibe daglig.

Siden er trafikken dog mindsket betydeligt, fordi det er vanskeligt at kontrollere strædet på grund af dets smalle bredde og strømforhold. Det er dog fortsat den eneste adgang at bruge, hvis man eksporterer råolie fra Den Persiske Golf.

I dag går en tredjedel af verdens olie, der bliver transporteret via skibe, igennem strædet. Hormuz har derudover strategisk betydning for golfstaterne og USA, som har stærke forsvarsaftaler med Oman om adgang til havne- og flådefaciliteter.

Læs mere: Risiko stiger i Hormuz efter USA-attentat i Iran

Mere om: Forsvaret | Iran
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

Plus 1

Trusserederierne gjorde skibsfarten til allemandseje – men skabte mange problemer

Danskernes aversion mod at betale skat var fra den nye afskrivningslov i 1957 med til at løbe en markant ekspansion af den danske handelsflåde i gang – og sikre tusindvis af arbejdspladser hos de danske rederier og på de danske skibsværfter langt ind i 1990´erne

Nyhedsbrev

8.575 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

Online Avis Arkiv
1

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Den livsfarlige snusfornuft

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

1

Frederikshavn – Oslo-færge skal i markedet som hospitalsskib

Stena RoRo klar til at udbyde ’Stena Saga’ som hospitalsskib til corona-patienter

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

1

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Plus 1

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Frese lancerer dynamisk seksvejsventil

Ny ventil giver færre forbindelsespunkter og mindsker dermed risikoen for lækager i HVAC-systemer

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

Plus

Scandlines-boss om dramatisk passagernedgang: ”Vi kommer til at bede regeringen om hjælp”

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Niels Smedegaard til DSV

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kraner købes og sælges

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Send til en kollega

0.236