23948sdkhjf

Alfa Laval: Markedet for ballastvand topper først i 2022

Alene det seneste år har Alfa Laval i Aalborg øget staben med 25 pct. for at følge med efterspørgslen efter rensesystemer til ballastvand

Kampen mod de invasive arter, der fragtes kloden rundt via skibes ballastvand, nærmer sig med hastige skridt en vigtig milepæl.

Fra den 8. september år 2024 skal alle skibe opfylde den såkaldte D2-standard, der begrænser mængden af levedygtige organismer, skibene må udlede, og det mærker man hos Alfa Laval i Aalborg.

- Vi forventer, at det samlede marked først vil toppe i 2022, og vi kan derfor se frem til en yderst travl periode, hvor vi også får brug for yderligere arbejdskraft. Alene det seneste år er vi blevet ca. 25 pct. flere medarbejdere i Aalborg, siger Søren Hjorth Krarup, direktør for Alfa Laval Aalborg, i en pressemeddelelse.

Virksomheden lancerede systemet Pure Ballast i 2006, som ved hjælp af UV-stråling enten uskadeliggør levende organismer eller forhindrer dem i at reproducere sig. 

For nye skibe trådte D2-standarden allerede i kraft tilbage i september 2017, men det største marked lige nu ligger dog i løsninger til eksisterende skibe, lyder det fra Søren Hjorth Krarup.

Læs også: Galleri: Se Orskovs nye flydedok ankomme til Frederikshavn

- I 2017 var markederne for nye og eksisterende skibe cirka lige store, men det er klart, at jo nærmere vi kommer skæringsdatoen i 2024, jo større bliver markedet for ballastsystemer til de eksisterende skibe, siger han i pressemeddelelsen. 

Som Søfart tidligere har skrevet, mærker også Orskov Yard, at rederierne nu for alvor begynder at installere anlæg til rensning af ballastvand. 

Læs mere: Rederier er for alvor gået i gang med rensning af ballastvand

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.282