23948sdkhjf

Scandlines installerer Norsepowers rotorsejl på hybridfærge

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Scandlines investerer i teknologi, der udnytter vinden til fremdrift og reducerer dermed CO2-udledningen yderligere

Scandlines har underskrevet en aftale med Norsepower Oy Ltd, en førende cleantech- og ingeniørvirksomhed samt pioner inden for moderne vindkraftteknologi, om installation af rotorsejl om bord på hybridfærgen ’Copenhagen’.

Det oplyser rederiet i en netop udsendt pressemeddelelse.

’Copenhagen’, som betjener Scandlines’ rute fra Gedser til Rostock i Tyskland, er blandt verdens største hybridfærger, der kombinerer traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift. Siden 2013 har Scandlines investeret mere end 2,3 mia. kr. i at bygge og ombygge konventionelle færger til hybridfærger.

Ved at installere et rotorsejl kan rederiet reducere hybridfærgens CO2-udledning yderligere.

Moderniseret udgave

Norsepowers rotorsejlløsning er en moderniseret udgave af Flettner rotoren – en roterende cylinder, som ved hjælp af Magnus-effekten bidrager til at drive skibet fremad. Rotorsejlet er den første maritime vindteknologi, der har vist sig at være konkurrencedygtig på kommercielle vilkår. Når rotorsejlet er i brug, kan motorkraften reduceres, hvilket nedsætter CO2- og partikeludledningen.

Ruten mellem Gedser i nord og Rostock i syd er næsten vinkelret på den fremherskende vind fra vest, og det giver Scandlines gunstige forhold til at bruge rotorsejl.

Forberedelserne til ombygningen vil finde sted i november 2019, mens installationen af selve rotorsejlet er planlagt til andet kvartal 2020. ’Copenhagen’ vil blive udstyret med et stort Norsepower rotorsejl, der er 30 meter højt og 5 meter i diameter.

Hilses velkommen fra grøn side

- Ved at installere et rotorsejl kan vi reducere CO2-udledningen på Gedser-Rostock ruten med fire til fem procent, siger Scandlines’ CEO Søren Poulsgaard Jensen.

Den tyske miljøorganisation NABU glæder sig over Scandlines’ beslutning om at investere i yderligere reduktion af CO2-udslip:

- NABU hilser Scandlines’ forskellige skridt mod bæredygtig skibsfart velkommen. Ved at sætte rotorsejl på en hybridfærge sætter virksomheden nye standarder for at integrere forskellige tekniske løsninger, der nedsætter luftforurenende udslip. For at leve op til de klimamål, der blev sat i Paris-aftalen, er det nødvendigt, at også andre rederier tager et ansvar, siger Malte Siegert, NABU’s Head of Environmental Policy.

I en kommentar til aftalen siger Norsepowers CEO, Tuomas Riski:

- Som en førende cleantech-virksomhed er vi stolte over samarbejdet med Scandlines på vejen mod nye tider, hvor vindkraft indgår som drivkraft i den maritime verden og dermed understøtter rederiernes omstilling til en bæredygtig fremtid.

Læs også: Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Læs også: Muligt gennembrud for rotorsejl

Mere om: Norsepower | Scandlines
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Slagelse enige med 'Broen's sælgere om pris

Sælgere har givet et "klækkeligt" nedslag i prisen, fortæller borgmester til Sjællandske

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Plus

To værfter kæmper om at bygge nyt kontrolskib

Seks værfter søgte om at blive prækvalificerede til bygge nyt kontrolskib til Fiskeristyrelsenw

Plus

Ekspert: Skibsfarten er et af Irans bedste kort

Selvom konflikten mellem USA og Iran er sat lidt i bero, vil truslen mod handelsskibe i Hormuz-strædet være høj i flere måneder frem, vurderer ekspert

Bimco advarer om risiko i Hormuz

Nyhedsbrev

8.526 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus 3

"Forbandelsen ved statslige styrelser og andre skrøner"

DEBAT: Afgående rektor for Marstal Navigationsskole, Jeppe Carstensen, er klar til at gå fra borde. Men fra landgangsbroen lyder følgende opsang...

Online Avis Arkiv
Plus

Han er Danmarks mest magtfulde havneboss

Han er chef for 77 havneterminaler over hele kloden. Men siden 2016 har topchefen for APM Terminals sagt 'nej tak' til nye havneprojekter

Torm bestiller LR2-nybygninger med scrubber

Rederier skriver under på at ansætte flere kvinder

I et nyt forsøg på at fremme ligestilling vil Danske Rederier forpligte rederierne til arbejde for sagen

Brexit er i hus: Briterne træder ud af EU i næste uge

GALLERIET: Skibstrafikken i Hamborg

Fotoreportage fra Hamborg

Blue Water vil med på sydamerikansk olie-eventyr

Selskab bag Tyra-genopbygning i betalingsstandsning

Plus

Iværksætter viser vej gennem maritim regeljungle

Søsætter snart ny portal, som skal give brugerne et komplet overblik over gældende maritim regulering

Sådan vil Gert Balling udvide flåden i Nørresundby Rederi

Flere og nye skibe står på to do-listen, fortæller den nye CEO i Nørresundby Rederi & Shipping

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

Ny multikaj i Helsingør får dødsstødet

Grenaa Havn tager ny metode til skrogrensning i brug

Flere lande tilslutter sig flådemission i Hormuz

Frankrig skal lede flådemission i strædet ud for Irans kyst. Det er vigtigt med regler til søs, siger Danmarks udenrigsminister

Plus

Maskinmester-rektor afviser salg til museum

Dansker i spidsen for nyt maritimt investeringsselskab

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

1

20 blev kidnappet – 19 overlevede

Plus

IMO 2020-svovlregler
Dansk bunkerleverandør har haft ekstra travlt siden nytår

Monjasa har siden nytår oplevet en markant stigning i efterspørgslen på skibsbrændstof med lavt svovlindhold som følge af de nye IMO-krav

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Gummipakningen, som sidder lige i skabet!

Lad os lette anker!

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ansvarlighed fra "first source" er afgørende

Endnu en spil serie gennem produktionen i Grumsen Equipment.

Siemens har udvidet periode for bestilling af SUS-kontrakt.

HMI capacitive touch - Rustfri stål front

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Technoflex Akkumulatorer

Koncentreret kursus om nettilsluttede solcelleanlæg

Indgår 4-årig kontrakt med forsvaret

Indv. faldsikringssæt øger sikkerheden hos montageteam

Modtager du vores nyhedsbrev?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Leverandøraudits, procesoptimering & samarbejdsudvikling

Revit - i Odense

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Send til en kollega

0.187