23948sdkhjf

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

| Af Af Kurt Rye Damkjær | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Der er ikke nogen dokumentation for, at de danske rederier mangler adgang til arbejdsskraft. Snarere tværtimod, lyder det fra dagens debattør

Dette debatindlæg er skrevet af Kurt Rye Damkjær, kaptajn og teknisk chef i Survey Association

Et nyt netværk af erhvervsorganisationer har set dagens lys. Netværket kalder sig ’5 Styrker’. Danske Rederier er et af de fem medlemmer.

I en meddelelse, som blev lagt på Danske Rederiers hjemmeside den 21. marts, argumenterer de fem lobbyorganisationer for, at dansk erhvervsliv skal have øget og bedre adgang til at bruge udenlandsk arbejdskraft.

Et par af argumenterne, der bruges, er, at de økonomiske vismænd mener, at der vil være brug for 70.000 flere udlændinge frem til 2025 for at fastholde den høje vækst, et andet - at udlændinge forlader Danmark, når det ikke går så økonomisk godt. Hvis det skulle gælde for den maritime branche, så burde der ikke være en eneste udlænding tilbage.

Ren tristesse
På det generelle plan er der kun at bemærke, at økonomiske analyser og vismændenes rapporter er meget dårlige til at forudsige fremtiden. Dagbladet information lavede i 2013 en analyse af de sidste fire årtiers forudsigelser fra de forskellige økonomiske råd og finansministeriet. Den viste, at kun en ud af 35 rapporter ramte indenfor skiven. Med andre ord ikke just sandhedsvidner.

Når de fem organisationer skriver om den høje vækst, så er de fleste enige om, at væksten i denne omgang er for aftagene, og for rederierne er resultaterne og fremtidsudsigterne med enkelte undtagelser den ren tristesse.

Rederibranchen har hidtil usete muligheder for at beskæftige udenlandsk arbejdskraft

Man kan kun undre sig over, at Danske Rederier, kaster sig ind i ønsket om øget adgang til udenlandsk arbejdskraft. Intet andet dansk erhverv har bedre muligheder for at bruge udenlandsk arbejdskraft, og det endda under forhold, hvor det er lovbestemt, at danske faglige organisationer ikke må indgå overenskomst.

Musen og elefanten
Det er svært ikke at få den mistanke, at Danske Rederier skjuler sig bag de 4 andre medlemmer af gruppen, ligesom musen i historien om musen og elefanten der går over en bro, og hvor musen siger til elefanten ’nej, hvor vi gungrer’. I røgsløret heraf håber man så nok på, at få sat minimumslønkravet til udenlandsk arbejdskraft ned på et niveau, hvor man på kontorer som førhen i skibene, skifter store dele af arbejdsstyrken ud.

Mon jeg er den eneste, der har svært ved at se, at der skulle være behov for yderligere adgang til udenlandsk arbejdskraft i rederierhvervet? Det kan ikke gælde det område, hvor langt den største beskæftigelse findes - til søs.

Hvor så? Tilbage er alene stillinger på kontorerne i land. Drejer det sig om de traditionelle landstillinger, udenfor de tekniske afdelinger og i nogen grad operationsafdelingerne, så er der mig bekendt ikke problemer med at rekruttere.

Masser af arbejdskraft
Der er problemer med at fastholde arbejdskraften, hvilket påvises af en nylig undersøgelse, der afslører, at mange ledere ønsker sig væk fra branchen. Men det er en anden sag og kræver andre virkemidler.

Der er ledige hænder med maritime kompetencer, men med en forventning om, at løn og ansættelsesvilkår som matcher det øvrige arbejdsmarked.

For arbejdskraft med maritime kompetencer - maskinmestre, navigatører og skibsingeniører - er der intet som tyder på mangel på arbejdskraft. Tværtimod. Vel vidende at det mest af alt må sammenlignes med en vox-pop, så gav et nyligt opslag på Facebook, forfattet af undertegnede rigtig mange nedslående tilbagemeldinger på, at mange ikke kan finde sig en fornuftig beskæftigelse indenfor deres kompetenceområde. Der er sent utallige uopfordrede ansøgninger og ansøgninger til opslåede stillinger, hvoraf langt størstedelen end ikke bliver besvaret.

En henvendelse til Lederne Søfart viser, at de har stor arbejdsløshed set i forhold til den generelle ledighed på det danske arbejdsmarked. En lignende henvendelse til maskinmestrenes forening, forblev trods flere rykkere, ligeså ubesvaret som de uopfordrede ansøgninger. Den enkelte læser kan så selv gætte på baggrunden.

Min påstand er, at der er masser af arbejdskraft at få, så længe man er parat til at tilbyde attraktive løn og arbejdsvilkår. Her halter rederibranchen på næsten alle parametre bagefter. Læg hertil de ringe økonomiske resultater for rederierne, som har præget de sidste mange år, og hvor der ikke skal megen analytisk sans til, for at se, at det også vil præge fremtiden. Det er en giftig cocktail.

Ny begyndelse
Hvad blev der af de 50.000 arbejdspladser som de sidste 20 år er forsvundet ud af det maritime cluster?

Branchen har i de seneste 20 år været udsat for et massivt tab af arbejdspladser. I slut 90’erne mente man, at der var beskæftiget omkring 140.000 i det maritime cluster. Det tal er nu nede på 90.000. Jeg tvivler endda på de 90.000, med mindre man da tæller selv alle de, der har løst fritidsfiskertegn med.

Derfor må rederierhvervet genopfinde sig selv eller dø

Det er på tide, at politikerne stopper med igen og igen at falde på halen, når rederierhvervet kommer rendende med ønsker om nye støttetiltag, hvilket typisk bare kan oversættes til et krav om øget adgang til udenlandsk arbejdskraft. Og det er på tide, at erhvervet trækker sig op ved håret og indser, at de nuværende forretningsmodeller ikke peger ind i fremtiden. Det burde hverken oppustet spind om styrkeposition, talenter, bruttoindtjening osv. sløre for de nationale beslutningstagere.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

DFDS-konkurrent får kritik for ulykkes-sejlads

Ro/ro-skibet 'European Causeway' skulle ikke have sejlet igennem så hårdt vejr, og lastbilchauffører skal ikke blive i deres førerhuse, konkluderer havarikommission

Tidligere Fjord Line-chef er ny CEO i Nørresundby Rederi

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav udfordrer danske rederier

J. Lauritzen, Torm og Norden har alle forberedt sig grundigt til IMO's nye svovlregler, der trådte i kraft ved årsskiftet, men store prisstigninger og knaphed på lavsvovlsolie i Asien har alligevel overrasket

20 blev kidnappet – 19 overlevede

1

Rekordmange skibe hejser Dannebrog

I 2019 voksede den danske flåde under dansk flag samlet set med 21 skibe til 731 skibe

Nyhedsbrev

8.523 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

IMO 2020-svovlregler
Dansk bunkerleverandør har haft ekstra travlt siden nytår

Monjasa har siden nytår oplevet en markant stigning i efterspørgslen på skibsbrændstof med lavt svovlindhold som følge af de nye IMO-krav

Online Avis Arkiv
Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav: Mærsk testede brændstoffer på 20 containerskibe

Teknologichefen hos Mærsk løfter lidt af sløret for de omfattende forberedelser, som ledte op til nytårets overgang til brændstoffer med lavt svovlindhold

Plus

IMO 2020-svovlregler
Bimco: Endnu en måneds tid til dagligdagen indfinder sig efter nye svovlregler

Både rederierne og bunkerbranchen er i en overgangsperiode. Næste milepæl er ”carriage ban” fra 1. marts

Plus

IMO 2020-svovlregler
Nye svovlkrav: "Prisen er høj"

Tørlast-boss Torben Janholt har oplevet prishop på brændstof med lavt svovlindhold, men tror, at prisen retter sig

Plus

IMO 2020-svovlregler
Politikere retter søgelys mod åbne scrubbere

SF og Enhedslisten kræver et forbud mod røgrensningsanlæg, der leder skibenes beskidte vaskevand ud i havet. Venstre og Dansk Folkeparti ønsker problemet undersøgt

Plus

IMO 2020-svovlregler
IMO's 2020-krav mærkes i hele verden

Overraskende melding fra Egypten. Lastede panamax containerskibe måtte vente på compliant bunker ud for Singapore, hvor prisen på lavsvovlsolie er højere end i Rotterdam

Plus

Kampen om De danske Stræder – del II

Om tiden efter Den Anden Verdenskrig med (vest)tyske Schnellboote, om Hans-Helmut Kloses nye rolle og om Operation Jungle

Plus

Nye MR- og LR1-skibe til Torm

Torm indledte året med overtagelse af nybygninger hos Guangzhou Shipyard

Plus

Stort input af BP-skibe til Maersk Tankers

11 skibe fra BP Shipping er nu kommet under dansk flag efter managementaftale med Maersk Tankers sidste år

Stena-rederi rykker til Danmark fra Sverige

Den danske tonnageskat lokker nu tankrederiet Concordia Maritime til Danmark, skriver Sjöfartstidningen

Plus

Norsk rederi overtager dansk slæber

Tidligere Svitzer-skib var forbi Struer-rederi inden det nu er på vej til Norge

Lærling hos MAN modtager Roblon Fondens Uddannelsespris

Plus

Royal Arctic tager levering af nyt flagskib

’Tukuma Arctica’ har premiereanløb af Aalborg og Aarhus i marts, inden første tur nordover mod Nuuk den 10. april

Plus 1

Stærkt forynget færge sat til salg

Ny broforbindelse over Kertjstrædet sender 35 år forynget tidligere dansk færge ud på markedet

Der var færre piratangreb i 2019 – bare ikke i Guinea-bugten

Imens antallet af piratangreb globalt set faldt i 2019, blev dobbelt så mange søfolk kidnappet i Guinea-bugten som året før, viser tal fra IMB

Svitzer udpeger ny direktør for Americas

Regeringen udskyder beslutning om ny oliejagt i Nordsøen

'Pacific Osprey' opdateret til ny hollandsk kontrakt

Dee4 hyrer tidligere teknisk chef fra Norden

Klaus G. Andersen formand for ny brancheforening

Bimco udpeger topchef med erfaring fra Royal Navy

Plus

Gorissen Federspiel udnævner to managing counsels

Bjarke Ingels-fans overhalet af børn

DFDS udpeger ny teknologi-direktør

Shipserv finder ny CEO i egne rækker

Plus

Få nu gang i batteridriften!

Aarhus Havn klar med ny direktør

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Semi-automatisk sliberobot fra Eltronic Wind Solutions

Elev hos TAON Hydraulik Komponenter ApS

Du har stadig chancen - cind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

CAVOFLEX® stålwiredæmpere produceres af WILLBRANDT

Siemens Sentron 5SY1-automatsikring til styrestrømkredse

Få overblik over skibets medicin med unikt online system

Technoflex Afbalancering

Ny instrumenteringsbrochure fra BS

Med Roxtec Transit Survey Program opnår du sikkerhed

Ajos flytter øst-afdeling og udvider faciliteter

Germanium glas fra Mirit Glas

Konkurrence - Vind en LEGO TECHNIC® mobilkran!

PLM-software partnerskab

Hvordan griber du leverandørstyring an?

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

Vejledning til håndtering af din flåde

Brugt grej købes kontant

Ny salgschef hos Klingspor

Har du fået REOLER på hjernen?

Sikker håndtering af papirsække med moderne vakuumteknologi

Specialfremstillede gummiprofiler i europæisk topkvalitet

Hvordan bygger du en bro fra OHSAS 18001 til ISO 45001?

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

Til Kloakmessen med splinternyt koncept

Ambitiøs Area Sales Manager til Region Sjælland

Send til en kollega

0.157