23948sdkhjf

Torms gyldne år i Vestafrika - sådan slog de konkurrenterne

| Af Michael Brauner Clausen | Tip redaktionen om en historie

Torm West Africa Line er et næsten glemt eventyr i dansk rederihistorie - det forsøger Michael Brauner Clausen nu at råde bod på. I første del beskriver han etableringen af Vestafrika-linjen og det store afrikanske udskilningsløb

"Der var engang..." Sådan begynder gode eventyr, og dansk linjefart er ikke noget dårligt eventyr. Engang var der mange danske linjerederier. I dag er der kun ét, hvis vi taler langfart. Maersk Line overtog i 1993 det andet store linjerederi, Ø.K., og disse to hovedspilleres historie, samt sammensmeltningen, har været fortalt mange steder.

Historien om de mindre har der også været skrevet en del om, men nogle historier har været lidt oversete, for eksempel hvis de ikke havde rod langt tilbage eller baserede sig på egne skibe under dansk flag.

Torm West Africa Line - eller blot TWAL - er en af disse.

Dette skal jeg hermed forsøge at råde lidt bod på. Kort fortalt er min baggrund, at jeg var med stort set under hele forløbet, det meste af tiden som liniekontrolchef - en stilling, hvor man så det hele lidt fra oven, eller lige fra start til slut i rejsernes forløb, også når alt blev gjort op et eller flere år efter. Jeg tiltrådte som assistent i 1981, efter endt læretid hos Ove Skou. Da var TWAL kommet godt fra den spæde start i 1979.

Ikke helt på bar bund
TWAL begyndte ikke på bar bund.

Rederiet videreførte en aktivitet, der havde tilhørt Dansk-Fransk Damskibsselskab, indtil rederiet måtte give op i 1979.

Det var kaptajn Henrik Schrum, tidligere ansat i Dansk-Fransk men nu chef for Torms linjeaktivitet mellem USA og Middelhavet, der overtalte Torm-ledelsen til at at videreføre en USA-Vestafrika service.

Fra begyndelsen leverede TWAL små positive resultater med blot to eller tre indchartrede skibe. Der var lavkonjunktur i begyndelsen af 1980’erne, men ikke desto mindre udviklede linjen sig så positivt, at man besluttede at købe egen tonnage. Det blev til to brugte 14.000 tonnere (tdv) fra tyske Hansa Reederei. Det var meget karakteristiske skibe med de skråtstillede master og såkaldte Stülcken-derricks, som det ses på billedet her af Torm America ex Goldenfels.

Da lavkonjunkturen fortsatte, viste disse skibe sig dog for dyre i drift, og her kom den grundlæggende fleksibilitet i TWALs model til gavn. Man indchartrede mindre skibe af Trampco-typen og sikrede dermed positiv drift.

Der blev dog igen brug for større skibe, og i 1984 indledtes en periode med indchartring, overvejende fra jugoslaviske Jugooceanija, af de tre faste skibe, der muliggjorde afsejling hver tredje uge. Det var gode 14.000 tonnere, som vi kun betalte dollars 3.500 om dagen for.

Blandet landhandel
Lasttilgangen var stigende, rejseresultaterne var overvejende positive og årsresultatet passerede en million dollars stadig med kun ca. seks fuldtidsansatte i København, Der var faste anløb af Banjul, Dakar, Monrovia, Abidjan, Tema, Lagos, Port Harcourt og Douala.

Andre havne, som Freetown, Takoradi, Lome, Cotonou, Warri og Port Gentil blev anløbet efter behov, også med afstikkere helt ned til det sydlige Angola. I USA var de faste havne Houston, New Orleans, Savannah og New York men last fra alle større havne blev accepteret. Der blev bl.a. sejlet olieboremateriel, papirruller, maskineri og køretøjer, landbrugsprodukter, tekstiler, synthetic resin.

TWAL forstod også at udnytte behovet for kysttrafik og medtage waycargo. F.eks. havde vi en fast kunde med et stort antal containere med tekstiler fra New York til Banjul på hver afsejling, og i Banjul lastedes der så op til 30 containere med tørret fisk til Tema. Afskiberen var en meget ydmyg, men efter sigende ganske velhavende, stor afrikansk kvinde, Comfort Minkah, som lavede bookings ude foran vores agents kontor, da hun ikke følte sig veltilpas inde "blandt de fine herrer".

Derudover løftede vi containere i transhipment fra andre rederier, som ikke selv ville anløbe vanskelige havne, f.eks. Port Harcourt i Nigeria, herunder Maersk Line.

Kamp om lasten
Vestgående var det lidt sværere, da et italiensk rederi, Medafrica, havde "tiltusket" sig en monopolagtig stilling hos lastkontoret i Elfenbenskysten for den vigtige kakao-eksport. Vi lastede dog mindre partier kaffe og kakao samt både skåret og fineret træ, rågummi i containere og andre landbrugsprodukter.

Læs også: Torm i Afrika: Der blev slået rekorder, men til sidst overtog Mærsk det hele

Hos Torm nægtede vi at give op og åbnede et kontor i Abidjan, og ved hårdt arbejde lykkedes det senere at få adgang til kaffe- og kakaoeksporten. Da de mangfoldige større og mindre konkurrenter på ruten, herunder Medafrica, efterhånden faldt fra, varetog TWAL til sidst hovedparten af denne trafik med høje fragtrater men også høje omkostninger.

Sækkegods
I USA var det ganske dyrt at losse sækkegods - særligt hvis stuvningen ikke var helt optimal - og dette fik Kapt. Schrum til at udvikle et kakao-"sling", som kunne rumme 25 sække (eller 1,6 ton).

I midten af 80’erne kom der mere gang i hjulene og efterhånden blev 14.000 tonnerne tilbageleveret. Til erstatning blev der i 1987/1988 taget flere skibe på op til 24.000 tdv på t/c.

TWAL beskæftigede nu tre faste skibe på mellem 18 og 24.000 tdv, og der var et større antal ekstra afsejlinger, i begge retninger og ikke mindst i kakaosæsonen, med skibe fra bl.a. græske redere. Nogle af disse var jo notorisk "svære at danse med" og i liniekontrolafdelingen blev der da også brugt en del tid på diverse disputter om off-hire, fart og forbrug, rederudgifter o.m.a. - enkelte udsprunget af helt urimelige forestillinger hos ejeren. Men fleksibiliteten blev opretholdt. Man tøvede aldrig med at bringe et skib i position til tilstrækkelig ekstra last.

Afsejlingsfrekvensen blev stadigt opgraderet, og for at forkorte rundrejsernes længde, blev der i 1987 taget en vigtig beslutning om at indsætte et fast, eget feeder-skib på Afrika-kysten, således at kun de vigtigste havne blev anløbet med ocean-skibene. Til formålet købtes et specielt fartøj, landgangsagtigt med bovrampe - eller et "deck-container ship". Det fik navnet Torm Africa og blev en rigtig lille "arbejdshest", der ikke blot rationaliserede servicen, men også sparede havneudgifter, særligt i det dyre Nigeria.

Alternative løsninger
Nigeria var faktisk et "mareridt" for bagstopperne i liniekontrolafdelingen.

At afgifterne var høje, kunne man forholde sig til, men der kom næppe en havneafregning, uden at der var fejl, og det var altid til den for høje side. Alt blev naturligvis minutiøst gennemgået, og der blev via agenterne skrevet utallige breve og telefaxer med krav om refundering. På et tidspunkt allierede jeg mig med det engelske Fairplay Magazine og fik trykt en artikel, som de gav overskriften "Gateways to Robbery". Det skabte, selv i Nigeria, et vist røre.

Torm Africa, som var uden egen rigning, blev udstyret med en "crawler crane". Den fik desværre en krank skæbne allerede på den første rejse hvor den blev totalhavareret i Douala. Da skibet ikke kunne betjene de små havne uden at være selvlossende, fandt man på en anden kontroversiel løsning. ØK havde jo for nylig solgt sin WA-service til belgisk CMB, og M/S Meonia havde fået afmonteret sine store Liebherr kraner. Én af disse blev købt og monteret på Torm Africa. Herefter blev skibet lokalt kendt som "kranen med skibet nederst", men det virkede, og skibet nåede at lave 150 kystrejser ud fra basen i Abidjan, inden det blev afhændet i 1997 (de seneste år under navnet Ivory Star).

Læs også: Efter 10 magre år: Nu vil Torm høste gevinsten i tankmarkedet

Et eksempel på TWALs fleksibilitet og respekt for både stort og småt var, da der i New York (under vores kontrakt med US Mail) fejlagtigt var kommet en postsæk med til den lille ø Sao Thome, som ikke var en destination i kontrakten. Andre ville nok have returneret den, men da Torm Africa snart ville komme i nærheden, kom sækken ombord, og skibet gjorde holdt på reden, så de kunne hente posten i en motorbåd.

Midlertidig nedgang
I 1988 - efter en støt stigende kurve - nåede TWAL et årsresultat på 5 mio. dollars. Herefter fulgte et par år med mindre nedgang.

Raterne begyndte at komme under pres fra enkelte store aktører, og udgifterne blev ikke mindre. Bl.a. indstiftede Nigerias NMA (National Maritime Authority) en fragtskat på 3 pct. Op igennem 90’erne blev denne freight levy også en platform for fejlagtige udregninger og pression, og selv etablerede linjers skibe sommetider blev holdt tilbage fordi der ikke var betalt. Det var dog ofte i organisationens eget maskineri, at kvitteringen blev væk.

Som nævnt var undertegnede i lære hos Ove Skou og var således også vidne til, at man i 1980 kontraherede det, der vel blev det sidste stykgodsskib / multipurpose-skib bygget i Danmark (på Ålborg Værft) og leveret til dansk reder. Der var option på to, men det blev kun til det ene, ’Ove Skou’. Hende tog TWAL på t/c i 1991 og forøgede således tonnagen med endnu et stort skib på 22.300 tdv. Samarbejdet med rederiet - som jo i mellemtiden var under afvikling - ophørte dog allerede i 1992, hvor TWAL overtog skibet i et bareboat-arrangement med en privat investor.

Herefter var navnet Torm Freya. På trods af hårde tider satte indtjeningen i 1991 ny rekord med 6 mio. dollars ud af en omsætning på 50 mio. dollars. Aktiviteten blev nu varetaget af ca. otte ansatte i København samt fem udstationerede.

Fortsættes i næste uge...


Mere om: Torm
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Sådan sluttede den gyldne epoke for Lauritzens køleskibe

Anden halvdel af historien om J. Lauritzens køleskibe. Pool-samarbejder, familie-skibene og containers indtog

27 trainees uddannet hos Danske Rederier

Kendt natfærge på visit i hovedstaden

Plus

Torm tager hul på ny skibsserie fra Guangzhou

Første MR-tanker købt på roden sidste år, er nu leveret og sat i Dansk International Skibsregister

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Nyhedsbrev

Plus

VIP-sejlads under Folkemødet

USA’s ambassadør var med om bord og sikkerheden var i top, da ’Postbåden Peter’ repræsenterede Det Blå Danmark under Folkemødet

Online Avis Arkiv
Plus

Damptræf byder på sejlture i det historiske Dunkirk-skib ’Ladye Dora’

I weekenden er der i Maribo mulighed for at få en sejltur med træskibet ’Ladye Dora’, der sejlede soldater over den engelske kanal i 1940. Renoveringen af skibet fra 1909 har været både dyr og tidskrævende

Plus

Forsea sender færge til Estland

HH-færge vender tilbage til estisk ø-trafik som ekstra sommerkapacitet til populære ferieøer i Østersøen

Plus

Nyt forskningsskib skal sikre Danmark som arktisk stormagt

For første gang i 100 år risikerer Danmark at stå uden et stort havforskningsskib - nu har skibsdesigner Knud E. Hansen udviklet konceptet for et topmoderne havforskningsskib. DTU mangler dog fortsat skaffe finansieringen

Oliedirektør skal fem år i fængsel for at ruinere OW Bunker

Vestre Landsret forhøjer straffen til tidligere OW Bunker-direktør fra halvandet til fem års fængsel

Plus

A1 Offshore køber skibe fra Bourbon

Flådeopbygningen fortsætter med to norskbyggede søsterskibe, der bliver 10. og 11. enhed hos A1 Offshore Solutions

VIDEO
USA: Her er beviset for Irans deltagelse i tank-angreb

En video, der ifølge USA viser iranske tropper fjerne en intakt klæbemine fra 'Kokuka Courageous' er blevet offentliggjort. Se den her

Iran afviser beskyldninger om skibsangreb i Oman-bugten

DFDS indsætter autonom trækker i Gøteborg

Formodet angreb i Oman-bugten giver Danske Rederier panderynker

Plus 2

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Navigatører sender papirsøkort på pension

Når elever på Marstal Navigationsskole møder op efter sommerferien, er det gamle utidssvarende stof skåret ind til benet og erstattet med undervisning på kortplottere og i fremtidens autonome systemer. It-revolution skal lokke unge til

Torpedoangreb: Tre eksplosioner ryster norsk tankskib

Det norske olietankskib 'Front Altair' er i brand i Omanbugten efter torpedoangreb - ifølge iranske myndigheder er skibet sunket, men dette benægtes af skibets ejer, rederiet Frontline

Analytiker om angreb på skibe: Kan være led i Yemen-uro

SDK Cruise laver aftale med stort krydstogtrederi

Kollisionskaptajn løsladt mod kaution

Kaptajnen fra krydstogtskibet 'Viking Sigyn', der for to uger siden kolliderede med en mindre turistbåd på Donau i Budapest, er løsladt mod kaution

Plus

Mega-konstruktion til søs: Høj som en femetagers bygning og lang som en håndboldbane

Den tekniske udfordring er skyhøj, når kæmpe-molehoved skal bugseres fra Polen til Hanstholm og monteres

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
Nyt skolehjem giver mindre frafald

Martec i Frederikshavn åbnede for snart et år siden et skolehjem, der giver unge på den grundlæggende skibsassistentuddannelse mulighed for at bo på skolen.

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens sømand’
"Der er sket en stor kulturforandring"

Uddannelse: Sasha Krugstrup valgte en karriere som maskinmester selv om uddannelsen er meget mandedomineret. Her fortæller hun om, hvordan det er at være ung kvindelig studerende i en verden, der traditionelt har været meget mandedomineret

Maersk Drilling indtager plads i C25

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Technoflex Afbalancering

Vil du have den bedste kranløsning på markedet? Og skal prisen være den HELT rigtige?

Solar åbner nyt kundecenter i København

Knowhow er baggrunden for Ajos’ kraneventyr i udlandet

Ny pladsbesparende RFID-læser med standardiseret forbindelse til cloud-applikationer fra Siemens

Prysmian er med til at holde Danmark rent

Vi har, heldigvis, mange forskellige opgaver

Bruger du den rigtige automatsikring?

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Trimble SiteVision

3G-netværket har talte dage

Fuld GNSS Tilt Compensation

Teknologi og innovation på folkemødet

Danmarks største udvalg af LØFTEGREJ online →→→→

Hydraulikslanger og Indstik

Buet hærdet glas i bedste kvalitet

Læs nyeste kompensator katalog fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt luftfilter fra Des-Case

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Står du med et komplekst løfte- eller håndteringsproblem?

Vi kan levere meget andet end produkterne i vores standardsortiment hos Car...

Produktfokus: pewag levo LH

Palfinger Marine Tender Boats

Nye controllere fra Siemens

Fint besøg ved vores afdeling i Vallensbæk Strand her til morgen.

Send til en kollega

0.223