23948sdkhjf

Motorbrand i træfærgen – det sker der nu

Midt i højsæsonen udbrød der brand i maskinrummet på træfærgen ’Ida’. Nu skal eksperterne snart fælde dommen: Er skaderne så store, at færgen misser resten af højsæsonen? 

En brændt lydpotte, smeltet elektronik og brændt trækonstruktion ind til messen. 

Sådan lyder den foreløbige vurdering af skaderne efter branden, der satte færgen ’Ida’ ud af drift midt i sommertrafikken.

De 15 passagerer, der lørdag den 26. juli var ombord på træfærgen ’Ida’ sig noget af en overraskelse.

Under overfarten, kort før ’Ida’ skulle lægge til i Bogø Havn efter at være sejlet fra Stubbekøbing, brød maskinrummet nemlig pludselig i brand.

Branden blev opdaget, da der pludselig kom en mørk røg op ad skorstenen, og selvom besætningen var nede at kigge i maskinrummet, var der ikke umiddelbart noget at se.

Senere udviklede der sig dog regulære flammer, men her var færgen heldigvis så tæt på havnen, at det lykkedes besætningen at få færgen på plads i færgelejet ved egen kraft, hvor beredskabet allerede var tilkaldt og hurtigt kunne slukke flammerne.

Det stod dog hurtigt klart for besætningen, at ’Ida’ ikke var i stand til at fortsætte driften, og at skaderne var for store til, at den ved egen kraft kunne sejle til nærmeste værft.

Mangler svar fra Søfartsstyrelsen 

Derfor er ’Ida’ efterfølgende blevet bugseret til Stege Skibsværft, hvor det skal besluttes, hvorvidt man kan lave en hurtig midlertidig løsning, så færgen kan genindsættes i denne højsæson, eller om hele reparationen skal udføres med det samme – med den risiko, at man ikke kan fragte turister denne sommer, fortæller overfartsleder Kim Kær Hansen.

Man har blæst dæk og dæksbjælker i maskinrummet, så vi kan gennemgå skaderne. Men lige nu håber jeg, at vi kan få lov til at lave en nødløsning, så vi kan få ’Ida’ hurtigt tilbage. Kim Kær Hansen, overfartsleder

Eftersynet blev foretaget fredag den 7. august i samarbejde med Søfartsstyrelsen, Stege Skibsværft og kommunen. 

Først når rapporten planmæssigt offentliggøres senere i denne uge, vil det blive fastslået, om skaderne er for store, eller om det er muligt at nøjes med mindre reparationer og få ’Ida’ tilbage til Bogø.

Erstatning er fundet 

Træfærgen er bygget på netop Stege Skibsværft tilbage i 1958/1959. Den vejer 120 tons, er 30 meter lang og 8,13 meter bred og kan medbringe 98 passagerer og 12 biler.

I højsæsonen sejler færgen i gennemsnit med 175 passagerer om dagen. Mange af dem er cykelturister, der bruger den 12 minutter lange tur mellem Stubbekøbing og Bogø som en del af Berlin-København-cykelruten.

De skal dog ikke bekymre sig unødvendigt – allerede to dage efter branden satte ’Ida’ ud af drift, lykkedes det at finde et erstatningsskib i form af den privatejede ’Liv II’.

’Liv II’s ejer henvendte sig selv, efter at have hørt om branden på ’Ida’, og forhåbningen er, at den kan overtage, indtil ’Ida’ er tilbage igen, det fortæller Betina Nymand, der er chefkonsulent i Vordingborg Kommune og står for overfarten.

– Vi har foreløbigt indgået en aftale med ejeren om, at vi kan benytte 'Liv ll', i op til fire uger, med mulighed for forlængelse. Når vi ved mere om tidsperspektivet med 'Ida', så ser vi på, hvilken løsning der er rentabel for færgedriften. 

Sidste træfærge i almindelig rutefart 

Ifølge Bogøs historie er 'Ida' Danmarks eneste træfærge, der sejler i normal rutefart. Den nuværende færgerute mellem Stubbekøbing og Bogø blev etableret i 1943, og indtil Farøbroernes åbning i 1985 udgjorde overfarten over Grønsund den vigtigste vejforbindelse mellem Bogø, Møn og Falster.

 I 1996 blev sejladsen begrænset til sommersæsonen, og i dag sejler ’Ida fra 1. maj til 30. september samt i efterårsferien i uge 42.

Færgen har skrue i begge ender og en dybgang på 2,3 m. Motoren er en 3-cylindret Alpha diesel, der er fremstillet på Holeby Maskinfabrik. Den startes op ved hjælp af trykluft og har en effekt på 154 kw / 210 hk. 

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078