23948sdkhjf

Kuldsejlet proces med nyt fiskeriinspektionsskib genoptages

Nu prøver staten atter at få bygget et nyt fiskeriinspektionsskib efter, at det seneste EU-udbud endte helt galt

Fiskeristyrelsen indleder nu processen med at bygge en afløser til det 31 år gamle ’Vestkysten’, der har været Danmarks eneste store fiskeriinspektions- og redningsskib siden 2013, hvor ’Nordsøen’ fra 1968 blev udfaset.

Genstarten af processen sker fem år efter, at et forlig i en voldgiftssag sikrede den danske stat tilbagebetaling af udgifterne i forbindelse med et totalt mislykket nybygningsprojekt ved det spanske værft Astilleros M. Cies, der efter et EU-udbud vandt kontrakten i 2007.

- Der er jo tale om et EU-udbud, så vi kan ikke gardere os imod, at der kommer tilbud ind fra et værft af den type, vi så i forbindelse med det mislykkede projekt. Men alle, der deltager i det her forløb er fokuseret på, at det vi så dengang, ikke kommer til at gentage sig, understreger CTO hos OSK-Ship Tech, Kristian Carøe Lind, overfor Søfart.

OSK-Ship Tech har netop fået opgaven fra Kammeradvokaten med at lave et tenderdesign på et nyt fiskeriinspektions- og redningsskib og den efterfølgende styring af udbrudsprocessen, som sættes i værk i sommeren 2019.

Ændret fokus

- Alle er enige om, at det ikke kun handler om pris. I den kommende tid skal vi sammen med Kammeradvokaten foretage de vægtninger i udbuddet, der handler om, hvor meget pris skal være en afgørende faktor for, hvilket af de prækvalificerede værfters tilbud, som vinder. Vi får også et stærkt fokus på værfternes økonomiske og tekniske styrke – og så skal de kunne fremvise en referenceliste med sammenlignelige nybygninger, forklarer Kristian Carøe Lind.

Han fortæller, at hovedlinjerne til det nye skib skal udarbejdes gennem de kommende fem uger. Som udgangspunkt bliver der angiveligt tale om et lidt mindre skib end det, der blev udbudt sidst. Opgaverne det skal løse, det vil sige fiskeriinspektion, sø-redning, nødbugsering og mindre survey-opgaver for andre statslige myndigheder, er dog de samme.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Fiskeristyrelsen omkring det nye udbud og om hvilke konkrete foranstaltninger, styrelsen har mulighed for at iværksætte for at undgå en gentagelse af forløbet fra nullerne.

Total kuldsejling

Det var det daværende Fiskeridirektoratet, som kontraherede en afløser til ’Nordsøen’ tilbage i vinteren 2007 hos det spanske værft Astlleros M. Cies efter en EU-licitation. Værftet gik imidlertid konkurs to år senere, da nybygningen var cirka 80 pct. færdigbygget.

Konkursen tilskrives en uheldig kombination af dels den generelle økonomiske krise i 2008-09 og, at værftet havde baseret sit tilbud på en støtteordning fra den spanske stat, der senere blev dømt ulovlig af EU-kommissionen. Samt dels voldsomme og langvarige arbejdsnedlæggelser i forbindelse med den spanske regerings privatiseringer af landets værftsindustri.

Da leveringsterminen i byggekontrakten i 2009 blev passeret, opsagde Fiskeridirektoratet i starten af 2010 kontrakten. Opsigelsen gav imidlertid moment til realitetsforhandlinger mellem parterne, som endte med en genoptagelse af den oprindelige kontrakt, men med ny leveringstermin og ved et andet værft i regionen, Astilleros Francisco Cardama.

Medførte omstrukturering

Men også det nye værft havde svært ved at færdiggøre skibet i henhold til specifikationerne stillet i kontrakten. Efter flere udsættelser overskred værftet 31. august 2011 en ultimativ deadline sat fra dansk side, hvilket i årene efter afstedkom en voldgiftssag. ’Nordsøen’ som det nye skib også skulle hedde, blev oprindeligt kontraheret for 110 mio. kr.

Som konsekvens af det mislykkede nybygningsprojekt måtte Natur Erhvervsstyrelsen omstrukturere flådeberedskabet. Dette medførte bl.a., at den oplagte ’Havørnen’ blev re-mobiliseret samtidigt med, at ’Vestkysten’ blev opgraderet og levetidsforlænget samt at, ’Havternen’ blev bevilget flere driftstimer og en ekstra besætning.

Samtidigt blev det gamle fiskeriinspektionsskib ’Nordsøen’, der oprindeligt skulle have været afløst af den spanske nybygning, udfaset og sat til salg. I alt kostede flåderokaden ni stillinger.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125