23948sdkhjf

Partikelfilter fjerner røg og støj fra 'Isefjord'

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk filterteknologi har nu bevist, hvordan man effektivt kan minimere forurening fra færger

Partikelforureningen fra Hundested-Rørvig færgen er reduceret med mere end 99 pct., og det oplevede støjniveau er sænket med 75 pct. Det er resultatet af et fyrtårnsprojekt, hvor færgen 'Isefjord' har fået installeret partikelfiltre på alle fire motorer.

- Vi har fået en røgfri færge – og det er fantastisk. Færgepersonalet bliver ikke udsat for røg, og vores passagerer kan nyde solskinnet på dækket, siger Bo Andersen, overfartsleder og medejer af Hundested-Rørvig Færgefart A/S, i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at færgen tidligere havde problemer med sodnedfald, som måtte vaskes af dækket, og som til tider brændte sig fast i malingen. Partikelfiltrene fjerner soden og sparer derfor besætningen for en del rengøring, hvilket er en sideeffekt, som Bo Andersen ikke havde forudset.

Danmark på forkant
Der er stort fokus på de miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser ved luftforureningen fra skibe i kyst- og bynære områder. Besætningsmedlemmer på færger, passagerer og beboere nær færgedrift bliver især eksponeret for de sundhedsskadelige partikler.

Danmark vil være på forkant med udviklingen, og man er derfor i gang med at afprøve tre emissionsbegrænsende løsninger ombord på tre danske fartøjer som en del af fyrtårnsprojektet "Maritime emissionsløsninger i kystnære farvande", som er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram.

- Teknologien har nu vist, at den både kan bidrage til en bedre luftkvalitet og mindre støj i havnebyerne. Danske rederier, værfter og teknologileverandører kan dermed være på forkant med forventede kommende krav til støj, NOx og partikeludledning fra mindre skibe, siger projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

'Isefjord', som sejler mellem Hundested og Rørvig, er det første fartøj i projektet, hvor en emissionsløsning er afprøvet. Filterteknologien fra danske Exilator ApS, som er blevet installeret på alle fire motorer, består af partikelfiltre med integreret lyddæmpning.

Læs også: Exilator indgår fransk rammeaftale

Teknologisk Institut har målt på færgens luftforurening og støjniveau både før og efter installation af partikelfiltrene.

- Målingerne taler deres tydelige sprog. Partiklerne er jo nærmest elimineret og støjniveauet er reduceret markant. Vores teknologi giver håb om at kunne gøre andre danske færger røg- og støjfri, siger Jesper Steenbuch, der er CEO og partner i Exilator ApS.

Ud over at mindske støj og røg lokalt kan færgen mellem Hundested og Rørvig fungere som et vigtigt udstillingsvindue for omverdenen. Det fortæller Malou Aaamund, der er bestyrelsesformand for MUDP (Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram), som skal fremme udviklingen af løsninger på en række miljømæssige udfordringer. 

- Redere og skibsbyggere fra hele verden kan nu se en dansk renluft-teknologi i daglig drift. Det er et blandt mange MUDP-projekter, der skal hjælpe med at realisere visionen om at fordoble danske virksomheders eksport af renluft-teknologi inden 2030, siger Malou Aaamund.

Lydsvag færge

I Rørvig bor en del mennesker tæt på færgelejet, og de har også bemærket en ændring med færgen.

- En del beboere spørger os om færgen er blevet elektrisk. Og én enkelt person ved ikke længere, hvornår han skal stå op, da han ikke længere kan høre færgen lægge til kaj. Så vi har også fået en lydsvag færge, siger Bo Andersen.

Når projektet er slut, skal færgen sejle videre med partikelfiltrene. Bo Andersen forklarer, at de er meget glade for systemet, som han synes passer godt til deres lille færgerederi. Teknologien er enkel og kræver ikke meget i det daglige arbejde.

- Samtidig giver vi også et lille bidrag til en grønnere verden, og det har jeg det også godt med, siger Bo Andersen.

Om projektet:

Partnere: Teknologisk Institut, Exilator ApS, Amminex Emissions Technology A/S, Purefi A/S, Hundested-Rørvig Færgefart A/S, Partrederiet Sundbusserne, World Marine Offshore, Aarhus Universitet, Danske Rederier, Danske Maritime

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram

  • Der demonstreres i fyrtårnsprojektet i alt tre forskellige emissionsløsninger fra tre forskellige danske leverandører. Løsningen monteret på 'Isefjord' har fokus på reduktion af støj og partikler.
  • Projektet, som ledes af Teknologisk Institut, har modtaget ca. 11 mio. kroner i støtte fra Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP), der administreres af Miljøstyrelsen.
  • Hundested-Rørvig ejes af overfartsleder Bo Andersen og tre øvrige medejere.
  • Teknologisk Institut har gennemført målekampagne før og efter montering af emissionsudstyret. Målingerne viser:
    • En reduktion i partikler på over 99 pct. på både hoved- og hjælpemotorer.
    • En reduktion af støjniveau omkring 22 dB(A), hvilket svarer til 75 pct. i oplevet støjreduktion.
  • Emissionsudstyret blev installeret under dokning i januar 2018, hvorefter der har været en kortere indkøringsfase. Teknologien demonstreres nu frem mod projektets afslutning januar 2020

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Nyhedsbrev

8.324 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Online Avis Arkiv
Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Sommerferie på Søfart

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Ministerbesøg hos Esvagt

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Plus

Så skete det endelig: 'Ellen' er leveret

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Her er søfartens nye minister

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Ajos lever højt på stigende skurkrav

Busch Vakuumteknik Ønsker alle en god sommerferie

Kender du én? Studiejob - VBA-programmering

Send til en kollega

0.193