23948sdkhjf

Partikelfilter fjerner røg og støj fra 'Isefjord'

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Dansk filterteknologi har nu bevist, hvordan man effektivt kan minimere forurening fra færger

Partikelforureningen fra Hundested-Rørvig færgen er reduceret med mere end 99 pct., og det oplevede støjniveau er sænket med 75 pct. Det er resultatet af et fyrtårnsprojekt, hvor færgen 'Isefjord' har fået installeret partikelfiltre på alle fire motorer.

- Vi har fået en røgfri færge – og det er fantastisk. Færgepersonalet bliver ikke udsat for røg, og vores passagerer kan nyde solskinnet på dækket, siger Bo Andersen, overfartsleder og medejer af Hundested-Rørvig Færgefart A/S, i en pressemeddelelse.

Han forklarer, at færgen tidligere havde problemer med sodnedfald, som måtte vaskes af dækket, og som til tider brændte sig fast i malingen. Partikelfiltrene fjerner soden og sparer derfor besætningen for en del rengøring, hvilket er en sideeffekt, som Bo Andersen ikke havde forudset.

Danmark på forkant
Der er stort fokus på de miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser ved luftforureningen fra skibe i kyst- og bynære områder. Besætningsmedlemmer på færger, passagerer og beboere nær færgedrift bliver især eksponeret for de sundhedsskadelige partikler.

Danmark vil være på forkant med udviklingen, og man er derfor i gang med at afprøve tre emissionsbegrænsende løsninger ombord på tre danske fartøjer som en del af fyrtårnsprojektet "Maritime emissionsløsninger i kystnære farvande", som er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram.

- Teknologien har nu vist, at den både kan bidrage til en bedre luftkvalitet og mindre støj i havnebyerne. Danske rederier, værfter og teknologileverandører kan dermed være på forkant med forventede kommende krav til støj, NOx og partikeludledning fra mindre skibe, siger projektleder Lars Overgaard fra Teknologisk Institut.

'Isefjord', som sejler mellem Hundested og Rørvig, er det første fartøj i projektet, hvor en emissionsløsning er afprøvet. Filterteknologien fra danske Exilator ApS, som er blevet installeret på alle fire motorer, består af partikelfiltre med integreret lyddæmpning.

Læs også: Exilator indgår fransk rammeaftale

Teknologisk Institut har målt på færgens luftforurening og støjniveau både før og efter installation af partikelfiltrene.

- Målingerne taler deres tydelige sprog. Partiklerne er jo nærmest elimineret og støjniveauet er reduceret markant. Vores teknologi giver håb om at kunne gøre andre danske færger røg- og støjfri, siger Jesper Steenbuch, der er CEO og partner i Exilator ApS.

Ud over at mindske støj og røg lokalt kan færgen mellem Hundested og Rørvig fungere som et vigtigt udstillingsvindue for omverdenen. Det fortæller Malou Aaamund, der er bestyrelsesformand for MUDP (Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram), som skal fremme udviklingen af løsninger på en række miljømæssige udfordringer. 

- Redere og skibsbyggere fra hele verden kan nu se en dansk renluft-teknologi i daglig drift. Det er et blandt mange MUDP-projekter, der skal hjælpe med at realisere visionen om at fordoble danske virksomheders eksport af renluft-teknologi inden 2030, siger Malou Aaamund.

Lydsvag færge

I Rørvig bor en del mennesker tæt på færgelejet, og de har også bemærket en ændring med færgen.

- En del beboere spørger os om færgen er blevet elektrisk. Og én enkelt person ved ikke længere, hvornår han skal stå op, da han ikke længere kan høre færgen lægge til kaj. Så vi har også fået en lydsvag færge, siger Bo Andersen.

Når projektet er slut, skal færgen sejle videre med partikelfiltrene. Bo Andersen forklarer, at de er meget glade for systemet, som han synes passer godt til deres lille færgerederi. Teknologien er enkel og kræver ikke meget i det daglige arbejde.

- Samtidig giver vi også et lille bidrag til en grønnere verden, og det har jeg det også godt med, siger Bo Andersen.

Om projektet:

Partnere: Teknologisk Institut, Exilator ApS, Amminex Emissions Technology A/S, Purefi A/S, Hundested-Rørvig Færgefart A/S, Partrederiet Sundbusserne, World Marine Offshore, Aarhus Universitet, Danske Rederier, Danske Maritime

Projektet er støttet af Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram

  • Der demonstreres i fyrtårnsprojektet i alt tre forskellige emissionsløsninger fra tre forskellige danske leverandører. Løsningen monteret på 'Isefjord' har fokus på reduktion af støj og partikler.
  • Projektet, som ledes af Teknologisk Institut, har modtaget ca. 11 mio. kroner i støtte fra Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP), der administreres af Miljøstyrelsen.
  • Hundested-Rørvig ejes af overfartsleder Bo Andersen og tre øvrige medejere.
  • Teknologisk Institut har gennemført målekampagne før og efter montering af emissionsudstyret. Målingerne viser:
    • En reduktion i partikler på over 99 pct. på både hoved- og hjælpemotorer.
    • En reduktion af støjniveau omkring 22 dB(A), hvilket svarer til 75 pct. i oplevet støjreduktion.
  • Emissionsudstyret blev installeret under dokning i januar 2018, hvorefter der har været en kortere indkøringsfase. Teknologien demonstreres nu frem mod projektets afslutning januar 2020

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Ny Samsø-færge søsat

Trods udbruddet af corona-virus er det lykkedes det kinesiske værft at få 'Lilleøre' i vandet

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Grønlandsk værft opruster maskiner og værktøj

Nuuk Værft håber, at nye investeringer kan øge aktiviteten på værftet og hjælpe selskabet med at gentage succesen fra et tilfredsstillende 2019, siger direktør

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Plus

Skibsreparation og vedligehold
Korsør-værft venter på flere skibsopgaver

HRS Korsør laver både skibe og stålkonstruktioner, men mens det går fremad for ståldelen, så står skibsdelen mere stille

Mærsk giver formand det største honorar i dansk erhvervstop

Nyhedsbrev

8.545 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsks nye milliard-lån afhænger af CO2-reduktion

Online Avis Arkiv

Dansk millionaftale med rumagentur kan gavne skibsfarten

Nørresundby-virksomheden Gate House Telecom skal hjælpe det europæiske rumagentur med bedre satellitkommunikation, som dermed kan være hovedvej for Internet-of-Things til søs

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Bunker Holding udfordrer Monjasa i Vestafrika

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Totals danske direktør bliver afløst til april

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

West Diesel indgår aftale med MAN

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Løfteåg leveret til finsk kunde - Fyns Kran Udstyr A/S

Hastelevering af dit glas fra Mirit Glas

ABB leverer strøm til skibe i havn

Hvordan øger du effekten af ISO 14001:2015?

Meldgaard Silikat A/S gør klar til Vestfyn Trækker 2020

NOS A/S Tilbyder kædesling i klasse 8, 10 og 12

Vores serviceydelser overrasker!

Dansk produktion af støbte designemner i høj kvalitet

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Send til en kollega

0.187