23948sdkhjf

Finanslov: Flere togter med Georg Stage og 75 mio kroner til Ærø

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

'Georg Stage' får midler til flere togter, Ærø får 75 mio. kroner til Søby Havn, færgedriften får et løft, og svovlovervågningen fortsætter. Her er det maritime overblik over den nye finanslov

Der faldt dråber af gode nyheder over flere maritime områder, da regeringen sammen med støttepartiet Dansk Folkeparti lod finansloven for 2019 regne ned over Danmark sidst på eftermiddagen fredag den 30. november.

Et af de steder, det regnede mest, var på Søby Havn på Ærø. Havnen har fået en bevilling på 75 mio. kroner til en forestående udvidelse, som ifølge øens borgmester Ole Wej Petersen (S) vil ende med at redde arbejdspladser på øen.

- Det er stort for øen, og det er af stor betydning for øen. Hvis vi ikke havde fået den her håndsrækning, så er det ikke sikkert, at vi havde kunnet bevare alle de gode arbejdspladser, som er her i Søby, siger han til TV2 Fyn.

Søby Havn havde egentlig bedt om 100 mio. kroner. De 75 mio. kroner var dog nok til at sende begge arme op over hovederne, da nyheden blev bekræftet fredag eftermiddag. 

- Det glæder vi os helt vildt over, og nu kan vi komme i gang. Man får sjældent det fulde beløb, man beder om, så nu skal vi have projektet tilpasset, så det kan holdes inden for de rammer, siger Rico Boye Jensen, projektleder på Søby Havn, til TV2 Fyn.

Læs også: Dansk snifferteknologi til kamp mod skibsforurening

Læs også: Ærø holder vejret: 100 mio. kr. på spil til stor havneudvidelse

To togter med 'Georg Stage'

Også Stiftelsen Georg Stages Minde er blevet tilgodeset. Med en bevilling på otte mio. kroner i 2019 kan skoleskibet se frem til et togt mere i løbet af året foruden det allerede planlagte. Det betyder, at 126 unge mennesker får muligheden for at lade sig uddanne til ubefarne skibsassistenter.

Læs også: Ta' med kaptajnen rundt på det nye 'Georg Stage'

Foreløbig er der afsat midler til to togter i 2019, hvorefter der skal evalueres på, om der også fremover skal være to togter om året. 

Læs også: Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

- Hvis politikere og ministerium finder en måde at vurdere dobbelttogtet ud fra, hvor dygtige vores elever er, hvor meget der er brug for dem og hvor meget gavn det danske samfund har af vores aktivitet, så er vi fuldstændigt sikre på, at man vil opretholde de to togter også langt ud over 2019, skriver stiftelsens direktør Asser Amdisen i en pressemeddelelse.

Færgeprojekt får 15 mio

I Finansloven 2019 hæfter regeringen og Dansk Folkeparti sig ved, at man tidligere har arbejdet for at styrke færgebetjeningen af de danske øer igennem flere initiativer.

Uden for Finansloven blev samtlige partier i folketinget tidligere i november enige om at justere den tilskudsordning, der giver lavere taktser på ikke-statlige færgeruter, så kommuner med små øer får større fleksibilitet til, hvornår tilskuddet på passagerområdet anvendes, og både tilskudsordningen på passager- og godsområdet forenkles.

Derudover indebærer aftalen, at tilskudsordningen på passagerområdet bliver tilført 5,3 mio. kr. årligt fra 2019 og frem. Det skal kompensere de kommuner, som ellers ville få mindre tilskud, fordi aftalen laver om på fordelingsnøglen på passagerområdet.

Læs også: Fayard: Støtte til Søby Havn er ulovlig

Endelig er der med aftalen blevet afsat en reserve på 15 mio. kr. i perioden 2019-2022, som er møntet på projektet med en standardfærge, der skal kunne lejes af kommuner i kortere eller længere perioder. De 15 mio. kroner skal dække et eventuelt driftsunderskud i forbindelse med en standardfærge, som er under udvikling i regi af Færgesekretariatet.

Svovlovervågning kan fortsætte

De næste fire år kommer overvågningen af skibes udledning af svovl over de danske farvande også til at fortsætte. 

Der er afsat tre mio. kroner årligt i årene 2019-2022, "således at der sikres en øget overholdelse af kravene," fremgår det af Finansloven.

Læs også: Helikopter-patrulje flyver helt tæt på skibstrafikken

Læs også: Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Der er dog ingen afklaring om en maritim montørordning. Det fremgår, at "der arbejdes videre" med muligheden for en DIS-montørordning, men at sådan en ordning vil skulle godkendes i EU. 

- Såfremt en sådan montørordning kan etableres, er Regeringen og Dansk Folkeparti enige om at drøfte finansieringen, står der i Finansloven 2019.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Medie: 'Povl Anker' godkendt trods defekt overfalds-alarm

Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

'Stellar Daisy's voyage data recorder er fundet

Grønlandske søkort må vente til 2026

DSV hæver bud på Panalpina

Nyhedsbrev

Plus

Lederne Søfart-formand har store forventninger til ny direktør

Online Avis Arkiv

Forfremmelse hos Dan-Bunkering

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Yndlingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Positionsbillede

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Automatisk slangeopruller fra TESS

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

Få opgraderet eller renoveret din eksisterende kran af Fyns Kran Udstyr!

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Send til en kollega

0.239