23948sdkhjf

”Hvor mange skal voldtages, før det er vigtigt?”

| Af Ursula Rechnagel Taylor | Tip redaktionen om en historie

Adjunkt Lisbeth Anna Skræ, som står bag undersøgelse om seksuel chikane af kvindelige skibsofficerer, opfordrer branchen til at tage problemet mere alvorligt

Et stort flertal af kvindelige søfarende har efter alt at dømme oplevet kønskrænkelser om bord, men de færreste tør tale om det.

Heller ikke #Metoo-kampagnen har fået kvinderne til tasterne, og det er der en række forklaringer på ifølge adjunkt Lisbeth Skræ fra den maritime uddannelsesinstitution Simac i Svendborg. Hun er en af forfatterne til en rapport om seksuelle krænkelser mod kvinder i den danske handelsflåde fra 2015.

Rapporten, som var et afgangsprojekt på Masteruddannelsen i teknisk miljøledelse på DTU, viste, at 78 pct. af de adspurgte kvindelige skibsofficerer på et tidspunkt i karrieren har oplevet at blive udsat for kønskrænkelser. Men kvinderne undlader som oftest at anmelde krænkelserne, fortæller Lisbeth Skræ.

– Nogle kvinder oplever det bare som et vilkår, man må finde sig i, hvis man vil være i den branche. Og man kan komme til at fremstå som svag, hvis man rapporterer det, siger Lisbeth Skræ.

Reel jobrisiko

Hun har selv været søfarende og har oplevet flere episoder med seksuel chikane, både i form af lumre tilbud eller få betvivlet sin faglighed på grund af sit køn. Men for kvindelige søfarende kan der også være en reel jobrisiko ved at ’sladre’ om sexchikane, fortæller Lisbeth Skræ.

– Vi fik tilbagemeldinger fra kvinder, som havde oplevet krænkelser, men hvor det var dem, som blev flyttet fra jobbet. Det vil sige, at det ikke var dem, som havde udøvet krænkelserne, som blev problemet om bord, siger hun.

Læs også: #MeToo-kampagnen stopper ved dansk søfart

Mens #MeToo-kampagnen eksempelvis har ført til debat i den maritime branche i såvel Sverige som Norge, har der siden rapporten blev offentliggjort været forholdsvis stille om emnet i Det Blå Danmark. Det, tror Lisbeth Skræ, skyldes, at de kvindelige søfolk blev skræmt fra at udtale sig, efter en meget hård tone i debatten i kølvandet på rapporten.

Blev svinet til på Facebook

– Søfart er jo meget småt i Danmark, og jeg tror ikke, der er nogen kvinder der vil stå frem og sige, det er mig. Fordi de kvinder, der udtalte sig inde på Facebook-siden Søfolk og sagde, at det er også sket for mig, de blev svinet til af mændene, bogstavelig talt. Det var virkelig et sprog, jeg sjældent har set, og det har måske fået kvinderne til at opgive debatten, for der har været stille lige siden, siger hun.

I branchen har det været antydet, at problemet med kønschikane kan være overdrevet i undersøgelsen, hvor der var 65 kvinder, som svarede ud af godt 120 kvindelige officerer i den danske handelsflåde.

– Men helt ærligt, det provokerer mig lidt, når de siger det ikke er så vigtigt, fordi der er så få. Hvor mange skal der voldtages, før det er vigtigt? For der er to af dem vi har (på Simac, red.), der faktisk er blevet voldtaget, mens de passede deres arbejde. Det er jo helt urimeligt, lyder det fra Lisbeth Skræ, der tilføjer:

– Det er meget ærgerligt at rederier og fagforeninger ikke synes, det er et problem, men at vi samtidig stadig får studerende hjem fra praktik der har oplevet seksuelle krænkelser i forskellig grad.

Handler om magt

Lisbeth Skræ understreger, at seksuel chikane i høj grad handler om magt.

– Det handler jo i virkeligheden ikke om sex, men om udøvelse af magt over for et andet menneske. Vi kan også se i vores undersøgelse, at der er mænd, der gerne vil styre kvinder - eller andre mænd - og få magt over andre. Det synes jeg er ret vigtigt, og det har manglet lidt i debatten.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Galleri: Kanalens længste færge søsat i Kina

Mærsk bekræfter corona-smitte på 'Lexa Mærsk'

40 containere røg overbord fra APL-skib

Plus

Femernprojekt giver beskæftigelse til mellem 30 og 50 fartøjer om dagen

Der vil på daglig basis være mellem 30 og 50 fartøjer beskæftiget på Femern-projektet, som får eget sejladskoordineringscenter i Rødby

Strandede fragtbreve forsinker containere

Nyhedsbrev

8.587 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Søværnet har et år til at uddanne nye VTS-operatører

28 danske skibsførere skal efteruddannes til at guide skibstraffikken sikkeret gennem byggepladsen for Femern Bælttunnelen

Online Avis Arkiv

Rekordmange containerskibe er nu lagt op

Stadil-familie omstrukturerer shipping-forretning: Ny formand og flere konkurser

Plus

VTS-folk skal skifte mellem kontrolcenteret og afviserfartøjer

Forsvaret laver nyt setup for de kommende 28 VTS-operatører på Femern Bælt, der gør jobbet afvekslende og skaber en mere robust organisation

Flere handelsskibe i karantæne efter corona-smitte

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Scanunit blev til Scan Nautic og har nu vendt underskud til overskud samtidigt med, at løftegrejforretningen er udvidet med engineering, målrettet projektlast

Plus 1

Ugens leder: Er værftskrisen første tegn på den nye tid?

Søfolk på krydstogtskibe hopper overbord

VR-briller har stort træningspotentiale

Plus

Nationalmuseet er i fuld sving på Skonnerten Bonavista

Danske Rederier: Genåbning af grænserne er afgørende

E-Fuels og PtX
Grøn brint skal drive olieboringer

Nyt innovationsprojekt vil reducere CO2-udledningen fra offshore olie- og gasproduktion

1

Regeringen vil oprette to energiøer inden 2030 i klimaudspil

I Rønne drømmer havnedirektør Thomas Bendtsen om bornholmer-færger på brint efter forslag om at gøre Bornholm til energiø

Succesfuld sejlads på biofuel hos Stena Bulk

VIDEO: Her er de fem nye maritime stjerner

Dacoma, der netop har gennemført første prøvesejlads med sin bevægelige køl, er blandt fem håbefulde iværksættervirksomheder udpeget af Maritime Stars

Plus

Dacomas svingkøl bestod jomfrusejlads

Et fartøj har sejlet med luftfyldt køl for første gang, der automatisk bremser krængning. Dacomas svingkøl fik sin ilddåb under et Tuco-fartøj i Faaborg Havn kun med sin opfinder ombord

Plus

Sydkoreas kæmpeværfter køber gaspumper i Aalborg

2020 har været et historisk travlt år i Svanehøjs iøjnefaldende testtårn i Aalborg. Skibsfartens gradvise overgang til gas som drivmiddel skaber stigende efterspørgsel på de nordjyske pumpeløsninger

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

TEMA: NORDJYLLANDS MARITIME KLYNGE: Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Gatehouse Maritime: "Vi har meget lange kunderelationer"

For Gatehouse Maritime, der er en familieledet virksomhed i Nørresundby, er kontinuitet et nøglebegreb. De fokuserer på lange kunderelationer

Norsk tankskib i ildkamp i Aden-bugten

Plus

Global Risk Management skifter ud i toppen

Plus

Forsea henter ny topchef fra Københavns Lufthavn

Plus

DEBAT: At rejse er at overleve

Plus

Vestager: Femern kan og skal nøjes med statsgaranti i 16 år

Dan-Bunkering Stamford forfremmer Bunker Trader

Ny brancheforening afholdt sin første generalforsamling

Verdens største maritime messe udskudt

Plus

Femern: Miljøretssag i oktober

Desmi-ejer skruer ned for salgs-ambitioner

Danpilot-lods var på havet, da konen ringede...

Plus

Ugens leder: Forfærdelig tid for danske søfartsbyer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Charlotte Louise Gottlieb skifter til Leth Agencies

ABB TechTalks: Keep your vessels sailing with remote support

Sikkerhedskroge i dobbelt forstand

NOS A/S er blevet distributør af VIPER

NYT Online Webinar – Fyns Kran Udstyr A/S

IBIX fjerner kalk problemer

Technoflex Koblinger

Hein & Sønner A/S investerer i ny Kitagawa Brille

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny CNC-maskine styrker konkurrencedygtigheden.

NOS A/S 24-7-365

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

NOS A/S har stålwirer i mange størrelser og konstruktioner

IBIX twin

Technoflex Koblinger

Carsten Holm A/S udvider sortimentet med vibrationsdæmpere

Undgå væske eller dampslag

NOS A/S tilbyder HITACHI taljer

Log nemt på vores certifikatsystem EasyCert via fyns-kran.dk

Siemens - Industriel identifikation

Gratis online møde om ISO 27001

Pneumatiske, elektriske og hydrauliske aktuatorer - ProMetal

IBIX- Miljø venlig blæsemiddel

Den hurtige og sikre omåde at designe kabelgennemføringer på

AVK Flow Control levere høj kvalitets spade ventiler

Send til en kollega

0.188