23948sdkhjf

Trump vil bruge "en masse penge" på at genoplive den amerikanske værftsindustri

USA er ifølge præsidenten "langt, langt, langt bagud" med skibsbygning, og det skal der rettes op på med en række tiltag

USAs præsident, Donald Trump, har underskrevet en bekendtgørelse, der skal styrke den amerikanske skibsbygningsindustri. Det sker som led i en bredere indsats for at genetablere landets maritime styrke og mindske afhængigheden af udenlandske værfter.

Det skriver TradeWinds.

Ved underskrivelsesceremonien i Det Hvide Hus gjorde Trump det klart, at USA er langt bagud på skibsbygningsområdet:

- Vi plejede at bygge et skib om dagen. Og nu bygger vi knap nok ét om året, sagde han ifølge TradeWinds.

Ifølge bekendtgørelsen skal nu der udarbejdes en handlingsplan for at sikre "vedvarende modstandsdygtighed" i landets maritime sektor - noget der ifølge præsidenten vil kræve "en masse penge". 

Flere amerikanske flag

Handlingsplanen skal blandt andet undersøge, hvordan både stat og private aktører kan investere mere i skibsbygning, og hvordan industrien kan få adgang til stabil finansiering gennem en nyoprettet "Maritime Security Trust Fund".

Den amerikanske forsvarsminister, Pete Hegseth, får med bekendtgørelsen til opgave at finde konkrete måder at fremme investeringer i den maritime industribase. Formålet er at sikre, at der igen bliver skabt kapacitet og incitamenter til skibsbygning i USA.

Et centralt mål med bekendtgørelsen er også at øge antallet af amerikansk-flagede handelsskibe. Det gælder både i international handel og i indenrigsfart mellem amerikanske havne, og det skal være med til at genopbygge en stærkere, national handelsflåde.

Samtidig skal sikkerhedsminister Kristi Noem implementere afgifter på udenlandsk fragt og indføre nye grænseafgifter på gods, der krydser landgrænserne til Canada og Mexico. Disse tiltag skal styrke amerikanske aktørers konkurrenceevne og begrænse afhængigheden af udenlandske havne og leverandører.

Skrotter kinesisk gebyr - for nu

En tidligere version af bekendtgørelsen indeholdt forslag om at pålægge afgifter på kinesisk-relaterede skibe, men dette blev ikke inkluderet i den endelige version. I stedet afventer man, at USAs handelsrepræsentant, Jamieson Greer, fremlægger sine anbefalinger - senest 17. april.

Tiltaget får opbakning fra flere interesseorganisationer blandt andre Shipbuilders Council of America og fagforeningen The Marine Engineers Beneficial Association. De ser bekendtgørelsen som et første skridt mod at genetablere amerikansk maritim kapacitet efter mange års forsømt politisk opmærksomhed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078