23948sdkhjf

Vi er verdensmestre til færgebyggeri - så hvorfor går det så galt med standardfærgen?

INDBYGGERNE VED EN række færgeoverfarter må tage sig til hovedet i forbløffelse og afmagt. F.eks. hvis man bor på Tunø, og gennem længere tid har set frem til at skulle blive betjent af en moderne, miljøvenlig færgeoverfart. Her kan man nu ærgre sig over, at det udbud, der netop skulle finde et værft til at bygge øens nye færge, er blevet aflyst. Med andre ord: Øens nye færge er udskudt på ubestemt tid.  


DEN LANGSTRAKTE SAGA OM standardfærgeprojektet har dermed taget en ny drejning. En drejning til det værre. Det er både meget mystisk - og også meget unødvendigt - at en simpel anskaffelsesplan for en række nye færger til en række mindre overfarter, viser sig at køre meget af sporet. Danmark råder over masser af kompetencer til at planlægge, designe, udbyde, finansiere og ikke mindst bygge færger i alle størrelser og til alle formål. Men når det gælder standardfærgeprojektet virker det som om, at man virkelig har gjort sig umage for at samle en række aktører med sparsomme færgekompetencer, og derefter bedt dem om at gøre et relativt kompliceret projekt til virkelighed.  


HVAD DET EGENTLIG HAR KOSTET at drive standardfærgeprojektet frem til sit nuværende - midlertidigt underdrejede - stadie, tør vi fra denne plads slet ikke gisne om. Men beløbet er sandsynligvis højt. Det er dybt paradoksalt, for rundt omkring på de danske værfter bliver der jo hvert år leveret småfærger til kunder i Norge, Sverige og Tyskland. Vi kan sagtens bygge færger i Danmark. Så hvordan pokker kan det gå så galt, at organisationen bag standardfærgen har formået at skrue et udbudsmateriale så skævt sammen, at stort set ingen værfter har ønsket at byde på opgaven? Sagen er nok, at uerfarne kræfter har kastet sig ud i et alt for ambitiøst projekt. Det har kostet rigtig mange penge. For indbyggerne på Tunø eller andre lokaliteter, hvor man venter på den nye færge, handler det om meget mere end 'bare' penge. Her kan man med rette føle sig en lille smule til grin.  

Man har tilsyneladende gjort sig umage for at samle en række aktører helt uden konkrete færgebyggerkompetencer
Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094