Droppet havneudvidelse gør ondt: Overskuddet knap halveret i Danmarks største erhvervshavn
2024 var et svært år for Aarhus Havn.
En kuldsejlet havneudvidelse, en anspændt verdenssituationen samt drømmen om at blive til et aktieselskab, der måtte udskydes.
Og især det første afspejler sig på bundlinjen af det netop aflagte regnskab for 2024.
Overskuddet beløber sig til 86 mio. kr. mod 152 mio. kr. i 2023. Det er efter en nedskrivning på 50 mio. kr. som følge af den politiske beslutning om at sætte en ellers vedtaget havneudvidelse på pause.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK | |
Omsætning | 375 | 347 | 390 | 288 | 493 | 269 |
Omkostninger | 336 | 245 | 299 | 213 | 190 | 204 |
Resultat af havnedrift (EBIT) | 39 | 101 | 161 | 75 | 303 | 64 |
Overskud | 86 | 151 | 115 | 96 | 311 | 84 |
Kilde: Port of Aarhus |
Og det ærgrer havnedirektør Thomas Haber Borch, der kalder året "stormombrust".
- Der er ingen tvivl om, at 2024 har været et udfordrende år for os. Særligt den politiske beslutning om at sætte havneudvidelsen på pause har påvirket vores resultat negativt. Det er jeg selvfølgelig utrolig ærgerlig over, lyder det fra Thomas Haber Borch, der er CEO hos Aarhus Havn.
- Men jeg er tilfreds med, at vi, trods det, har formået at sikre en stærk omsætningsfremgang, og at vi sammen med dansk erhvervsliv har sikret en stabil godsomsætning, tilføjer han.
Færre containere
Aarhus Havn er Danmarks største erhvervshavn målt på containertrafik. Over 70 pct. af alle containere ind og ud af kongeriget går over kajen i Aarhus.
I 2024 blev der løftet 9.973.569 ton gods over kajerne i Aarhus, hvilket er et mindre fald på knap to procent sammenlignet med 2023.
Faktisk er det tredje år i træk, at godsmængden falder: fra 11 mio. ton i 2022 til nu 9,9 mio. ton.
Det tager man dog rimelig roligt i Aarhus, for samlet set har Aarhus Havn - sammen med virksomhederne på havneområdet og det øvrige erhvervsliv - leveret en stigning i godsmængder på knap 27 pct. over de seneste 10 år.
Nu er kursen sat mod at få endnu flere virksomheder til havnen ved at skaffe mere areal.
- Vi har i løbet af 2024 opnået den højeste udlejningsprocent og oplever høj efterspørgsel efter kajnære arealer fra erhvervslivet. Derfor bliver vores vigtigste opgave i de kommende år at finde en vej frem, hvor vi får flere kajnære arealer, siger Thomas Haber Borch.
År | ton |
2024 | 9.973.569 |
2023 | 10.151.097 |
2022 | 11.047.351 |
2021 | 10.136.225 |
2020 | 9.247.665 |
2019 | 8.943.490 |
2018 | 8.802.207 |
2017 | 8.943.490 |
2016 | 8.224.708 |
2014 | 7.881.000 |
2014 | 7.753.000 |
Kilde: Port of Aarhus |
Fra kommune til aktieselskab
Port of Aarhus har netop skiftet styreform fra kommunal selvstyre havn til kommunalejet aktieselskab.
Det er havnen selv, der har anmodet byrådet om at blive omdannet fra selvstyrehavn til aktieselskab.
Forandringen skulle have været på plads 1. juli sidste år, men så kom den skrinlagte havneudvidelse i vejen. Kommunen udskød beslutningen om havnens nye styreform, fordi en ny bestyrelse har brug for klarhed over omfanget af havnens opgaver, hvilket ikke var tilfældet, da havneudvidelsen faldt, lød argumentet.
Men nu er Aarhus Havn som aktieselskab en realitet. Og havnens ledelse tror på, at den nye styreform vil understøtte havnens fortsatte udvikling og give forretningen bedre erhvervsmæssige muligheder fremover.
- Den nye selskabsform giver os nogle nye muligheder. Det er helt afgørende for at kunne skabe en bæredygtig udvikling og for at sikre den danske forsyning på både kort og lang sigt, siger Thomas Haber Borch.