23948sdkhjf

Analytikere: Disse markeder rammes hårdest af nye toldsatser i USA

Ny importtold fra amerikansk hold kommer til at ramme særligt to dele af shippingsektoren, mener to analytikere

De nye toldsatser annonceret af den amerikanske præsident Donald Trump ventes at få store konsekvenser for shippingbranchen – især for ejere af containerskibe og biltransportskibe. Det vurderer analysekonsulenter fra Fearnley Securities i TradeWinds.

USA indfører en basistold for import på 10 pct. på varer fra alle lande. Dertil kommer individuelle og højere toldsatser rettet mod lande med store handelsunderskud i forhold til USA. 

Kina og EU bliver særligt hårdt ramt med henholdsvis 34 pct. og 20 pct. told. Kina er i forvejen ramt af en told på 20 pct.

Container- og bilfragt

- Indledningsvist ser vi den største negative påvirkning på container- og bilfragtskibe, med begrænset direkte effekt på andre segmenter. Det kan dog ændre sig, hvis der bliver indført gengældelsestold, siger analytikerne Fredrik Dybwad og Nils Thommesen fra Fearnley Securities til mediet.

De vurderer, at tolden generelt er "klart negativ" for fragtvolumen og peger på, at særligt de asiatiske lande – med Kina i spidsen – allerede har reageret, hvilket kan føre til mindre fragt til og fra USA.

Tolden på 20 pct. mod EU forventes også at påvirke handlen markant mellem Europa og USA. 

Der har sandsynligvis været en del forudgående indskibning af varer forud for annonceringen, hvilket kan føre til manglende vækst i volumen i anden halvdel af 2025, vurderer de to analytikere .

Med en nuværende ordrebog, der svarer til 28 pct. af den samlede flåde, vurderes de nye handelshindringer at kunne forværre udsigterne for vækst i fragtmængder.

Flere effekter

Når det gælder biltransport, kalder analytikerne tolden for "et kæmpe negativ" for den søbaserede handel. Indtægter og volumen kan falde markant, og eksportører fra Japan og Sydkorea ventes at blive særligt bekymrede. 

I 2024 importerede USA over 4 millioner biler via søvejen. En salgsnedgang på bare 10 pct. vil kunne reducere efterspørgslen med omkring 40 bilfragtskibe, vurderer Fearnley Securities.

Olierelaterede produkter er undtaget fra de nye tiltag, hvilket betyder en mere begrænset effekt på tankskibe. 

For bulktransport vurderes den direkte effekt som begrænset, men især mellemstore skibe kan blive hårdt ramt. Dog kan gengældelsestold, som for eksempel Kinas 10 pct. told på amerikanske sojabønner, skade eksporten af landbrugsvarer.

Gastransportsektoren ser ifølge Fearnley Securities kun en begrænset direkte påvirkning, men da USA er en stor eksportør af LNG og LPG, kan markedet blive sårbart, hvis der kommer modsanktioner.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094