23948sdkhjf

Søfartens frontløbere nedjusterer forventninger - "Nu bliver det for alvor svært"

Med Donald Trump for bordenden i Det Hvide Hus og generel geopolitisk uro bliver det muligvis endnu sværere for IMO at skaffe en global afgift på skibsfartens fossile brændstoffer. Sådan lyder det fra ZeroNorth-topchef

En global afgift på skibsfartens fossile brændstoffer bliver nu muligvis sværere at skabe enighed om.

Sådan lyder konklusionen fra ZeroNorth-direktør Søren Meyer.

En global afgift på skibsfartens fossile brændstoffer var allerede på agendaen i IMO-forhandlingerne i 2024.

Det lykkedes – som bekendt – ikke.

Skal vi så sætte næsen op efter, at det vil lykkes i 2025?

- Det er jo klart, at usikkerheden er endnu større nu, end ved indgangen til 2024 under den tidligere administration i USA. Jeg har ikke nogen dybere indsigt i disse ting, men alle fornemmer jo nok, at der blæser nye vinde i USA, lyder det fra Søren Meyer.

Stærk fortaler

Han er en stærk fortaler for en global CO2-afgift.

– Vi mener, at det er den helt rette vej at gå. Der arbejdes enormt hårdt på denne sag på tværs af branchen, og vi håber virkelig, at det bliver en realitet.

Men tror du realistisk set, at det vil lykkes at skaffe en aftale i 2025?

- Det er klart, at det ser svært ud, da der nok ikke kommer så meget pres fra USA på denne agenda. Men jeg tror på, at det nok skal lykkes med en global afgift, lyder det fra Søren Meyer.

Pengepres

Hvad er konsekvenserne af al denne langsommelighed?

- Den ændrede adfærd og den øgede investeringsvillighed, som forventes af industrien, får jo først for alvor fart, hvis der kommer en afgift, der gør det mere økonomisk rentabelt at tænke grønt. Så udviklingen kommer til at gå langsomt.

Men vil der fortsat være tilstrækkeligt pres på branchen for at omstille sig?

- Ja, heldigvis. For denne branche er fokuseret på at tjene penge. Og man tjener penge ved at optimere sin drift og reducere omkostningerne. Den proces vil fortsætte med uformindsket styrke, og vil konstant gøre skibene mere energieffektive.

- Desuden er branchen ikke kun underlagt et reguleringspres, men også et pengepres, idet investorerne presser på for grøn omstilling, fordi de kan se, at man kun kan være konkurrencedygtig på den lange bane, hvis man leverer på den grønne omstilling, siger Søren Meyer.

Hvad kan vi så håbe på, at IMO leverer i 2025?

- Vi kan håbe på  nogle klare målepunkter, der definerer, hvilke håndtag, som branchen skal dreje på i sin grønne omstilling. Man kan også håbe på, at der kommer nogle delmål på den kortere bane, siger Søren Meyer.

Halve løsninger

Søren Meyer understreger, at sektoren mere end nogensinde har brug for "mere end ambitiøse mål på et papir".

Hvis industrien går på kompromis, og nøjes med halve løsninger for en kommende CO2-afgift, vil indsatsen forsvinde i støjen fra svingende fragtrater og ikke føre reel de-karbonisering med sig, mener han.

- Hvis vi kan blive enige om en høj global skat på drivhusgasser, vil vi bane vejen for den klimaneutrale søfart i 2050, siger Søren Meyer.

Hvis vi kan blive enige om en høj global skat på drivhusgasser, vil vi bane vejen for den klimaneutrale søfart i 2050 Søren Meyer, CEO, ZeroNorth
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078