23948sdkhjf

Batteriproblemer tager norsk hurtigfærge ud af drift

Uventet svigt i batterisystemet har skabt bekymring i Norge

Den elektriske hurtigfærge Medstraum, er taget ud af drift på grund af alvorlige problemer med dens batterisystem. 

Denne situation har ført til en grundig gennemgang af batterisystemet og dets kapacitet til at håndtere de nye driftskrav.

Over en periode havde rederiet Fjord1 måttet lade meget hyppigere end normalt, fordi batteriet ikke formåede at lagre energi nok. 

Kapaciteten på batteripakkerne var således nede på 84 pct. da båden blev taget ud af drift. 

Det rapporterer Teknisk Ukeblad

Problemerne opstod, da rederiet øgede skibets driftstid, hvilket naturligt nok skabte øget pres på batteripakkerne. 

Ifølge teknologidirektøren i rederiet skyldes problemet netop en betydelig forøgelse af bådens driftstid. 

Han påpeger, at batterisystemerne i elektriske fartøjer er designet til at håndtere specifikke belastninger og cyklusser. 

Når disse parametre ændres markant, som det var tilfældet med Medstraum, kan det føre til overbelastning og i sidste ende svigt. 

Teknologidirektøren understreger, hvor kritisk det er at balancere driftstid med batteriets kapacitet og levetid.

Eksperter påpeger dog, at hurtigfærgens batterikapacitet er bygget til den meget specifikke driftsform, som var aftalt oprindelig. 

– Hvis man øger presset på batterierne kraftigt i forhold til udgangspunktet, vil man naturligt nok accelerere nedslidningen af batterierne. Dette vil ha en dramatisk effekt på levetiden, siger Lars Ole Valøen, teknologidirektør i Corvus Energy, batterileverandøren til Medstraum.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084