Efter ambitiøs norsk start: De fuldt autonome skibe lader vente på sig

Det tager længere tid end forventet at opnå rigtig autonom drift af et større fragtskib.
Sådan lyder det fra Norge, hvor fødevaregiganten Askos planer om at operere autonome elektriske fragtskibe mellem Moss og Horten er blevet væsentligt forsinket.
Det skriver Teknisk Ukeblad.
Skibene 'MS Marit' og 'MS Therese' sejler ganske vist fuldt elektrisk og højt automatiseret på deres ruter.
Virksomheden har investeret stort i udviklingen af disse elektriske skibe, som er designet til at minimere CO2-udledningerne, og det er også meningen, at skibene skal sejle fuldt autonomt.
Så vidt er man dog ikke kommet endnu.
De autonome funktioner er endnu ikke fuldt implementeret.
– Vi nærmer os, udtaler Kai Just Olsen, administrerende direktør i Asko Maritime til mediet.
Han understreger dog, at der fortsat er en del tekniske detaljer, som skal falde på lads før at man kan lade besætningen forlade skibene og overlade den daglige drift til en kontrolcenter på land.
Han påpeger, at det også går trægt med at indhente de myndighedstilladelser, der skal give adgang til fuldt automon drift.
Kongsberg Gruppen og Wilhelm Wilhelmsen opprettet allerede i 2018 selskapet Massterly, som fra land skal overvåge og fjernstyre de autonome skibe, som i princippet kan sejle et hvilket som helst sted i verden. Fra et center i den norske by Horten, kan navigatører og maskinmestre således have ansvaret for mange skibe på én gang.
Foreløbig er det Yaras containerskip MS 'Yara Birkeland', MS 'Marit' og MS 'Therese' som kontrolleres fra centret. For de to sidstnævnte skibes vedkommende tæller besætningen på broen dog fortsat tre personer: kaptajn, navigatør og en elektriker.
Kaptajn Henning Hibjørg, Asko, udtaler til det norske medie, at selv om forsinkelsen er skuffende, er det vigtigste, at skibene allerede nu bidrager til en reduktion i udledningerne.
- Vi ser dette som en midlertidig udfordring. Vores mål er klart, og vi arbejder hårdt på at nå det, siger Hibjørg.
Han tilføjer, at besætningen ombord spiller en afgørende rolle i at sikre, at skibene opererer effektivt og sikkert, mens de autonome systemer testes og forbedres.