På vej til 500 skibe: Tørlastgigant opruster med nybygninger til voksende niche

Rederiet D/S Norden udvider flåden af fragtskibe til projektlaster med to nye skibe.
Det skriver rederiet med hovedsæde i Hellerup i en meddelelse.
Flådeudvidelsen gælder to nye 17.500 dwt Multi-purpose (MPP) skibe på lejekontrakter med købsoptioner til levering inden udgangen af 2026, og Norden har sikret sig optioner på yderligere to projektlastskibe på lejekontrakter til levering i 2027.
De nye Multi-purpose skibe har ifølge Norden et innovativt design med broen placeret forrest på skibet, som optimerer lastrumskapaciteten til projektlast som f.eks. vindmøllevinger.
- I tråd med vores forpligtelse til dekarbonisering er disse nye fartøjer yderst brændstofeffektive og har lavere emissioner sammenlignet med ældre fartøjer. De er også kompatible med biobrændstof, som gør os i stand til at tilbyde lavere emissionsfragtløsninger til vores kunder, siger Thomas N. Mikkelsen, Head of Projects & Parcelling i Norden.
På vej til skib nummer 500
Norden driver i dag en flåde af næsten 500 skibe og er blandt verdens største inden for global tørlastshipping og opererer desuden en flåde af over 100 produkttankskibe.
Med den seneste flådeudvidelse vil Norden operere 45 specialiserede skibe til transport af vindmøllekomponenter, batterier i storskala, komponenter til industrianlæg og break bulk som stål og skovbrugsprodukter.
- Multi-purpose-segmentet nyder godt af gunstige udbudsgrundlag med en hurtigt aldrende flåde og lav ordrebog, kombineret med et stærkt forventet efterspørgselsudsigt, siger Thomas N. Mikkelsen.
Det er blot to år siden, at Norden gik ind i projektlastsegmentet med købet af Stadil-familiens rederi, Thorco Projects, som opererede 30-40 skibe til shipping af break bulk-, stål- og vindmøllelaster, hvor laster fra flere kunder typisk kombineres på det samme skib.
Handlen omfattede dengang ikke selv Thorco Projects opererede flåde af 30-40 primært Handymax-skibe. I stedet har Norden selv opbygget sin projektlastflåde af aktuelt 43 opererede skibe.
I 2024 foretog Norden sit seneste opkøb i den nye Projects & Parcelling forretning i det norske shippingselskab Norlat Shipping med speciale i shipping af skovprodukter og andre bulkvarer på handelsruter fra havne i Østersøen til Nordafrika og Nordamerika.
