23948sdkhjf

Med AI i tanken: Stena Line henter vigtige procenter med kunstig intelligens

Kunstig intelligens analyserer på vind, bølger og dybe mellem Frederikshavn og Gøteborg

En besparelse på 1-5 procent.

Det er hvad færgerederiet Stena Line har hentet ved at sejle med kunstig intelligens om bord. 

Systemet hedder "Voyage Optimization System" og kan justere sejlruten og skibsfunktioner, således at brændstofforbruges bliver mere optimalt. 

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse. 

Programmet er i første omgang testet på overfarten mellem Frederikshavn og Gøteborg, hvor AI  analyserer en række faktorer, såsom vind, bølger og vanddybde under rejsen, hvilket efter sigende sikrer en mere nøjagtig og energieffektiv udgangseffekt.

Stena Line

  • Stena Line er et svensk færgerederi, der råder over 40 fartøjer fordelt på 20 ruter i Nordeuropa og Middelhavet
  • Hvert år transporterer rederiet 6,5 millioner passagerer
  • Sammenlagt har Stena Line over 33.000 sejladser hvert år.
  • Selskabet er familieejet, blev grundlagt i 1962 og har hovedkontor i Göteborg. 
  • I Danmark sejler Stena Line på ruterne Frederikshavn-Göteborg og Grenaa-Halmstad. 
  • Stena Line har 6.300 ansatte og en årlig omsætning på 19 milliarder svenske kroner (2023)

Kilde: Stena Line

Disse data indsamles i realtid og behandles af AI-drevne algoritmer, hvilket reducerer brændstofforbruget og sikrer den operationelle strategi.

- Det er positivt at se, hvordan teknologien ikke kun har muliggjort betydelige fremskridt i vores bestræbelser på at reducere CO2-udslippet og forbedre den generelle miljøeffektivitet, men også giver vores besætning mere tid til at håndtere andre arbejdsopgaver undervejs, siger Michael Ljunge, Digital Engineering Manager hos Stena Line.

En maritim assistent - ikke kaptajn

Udviklerne af AI-systemet arbejder tæt sammen med skibets besætning, både nautikere og kaptajner, for løbende at modtage feedback og foretage justeringer i systemet. 

Det samarbejde har vist sig afgørende for at forbedre AI-løsningerne og sikre, at de er praktisk anvendelige i den daglige drift.

- En af de største udfordringer i implementeringen af AI har været at sikre, at alle om bord forstår, hvordan systemet fungerer. Oprindeligt havde vi givet systemet navnet 'AI Captain', men det skrottede vi dog hurtigt igen for at undgå misforståelser om, at AI skulle erstatte menneskelig beslutningstagning, siger Michael Ljunge og fortsætter:

-  I stedet bliver teknologien nu præsenteret som en intelligent assistent, der understøtter kaptajnens og besætningens beslutninger, og det har hjulpet med at integrere AI-systemet mere naturligt som et værktøj, der supplerer den menneskelige ekspertise og erfaring, forklarer Michael Ljunge.

Stigningen i brug af AI og den påfølgende effektivitetsforbedring er dog kun begyndelsen.

Med de nuværende teknologiske fremskridt forventer rederiet, at Stena Line vil fortsætte arbejdet med at gøre skibstransporten mere miljøvenlig og innovativ.

Udviklingen med AI kommer som en del af Stena Lines bredere strategi for at integrere bæredygtige løsninger i alle led af deres operationer, inklusive introduktion af AI-assistenter i deres rejsebureau, Sembo, som planlægger og booker rejser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094