Direktør er enig i forbud mod scrubbervand - men gerne for hele Østersøen

Debatindlægget er skrevet af af Tine Kirk, direktør, Danske Havne
Det er godt, at et bredt politisk flertal med regeringen i spidsen har besluttet at indføre et forbud mod udledning af scrubbervand.
Vi har været tilhængere af et forbud, men ikke kun i danske territorialfarvande, f.eks. også i hele Østersøen og Nordsøen Tine Kirk, direktør, Danske Havne
I Danske Havne har vi løbende haft øje for, at en række lande og havne rundt om os har gennemført forbud imod at udlede scrubbervand til havne og sårbare kystvande, - det tungmetal-forurenede vand, der er et resultat af scrubberrensningen af den svovlholdige bunkerolie, som nogle skibe stadig sejler på. Stadig flere analyser viser, at det er miljømæssigt problematisk.
Derfor har vi også været tilhængere af et forbud, men ikke kun i danske territorialfarvande, f.eks. også i hele Østersøen og Nordsøen.
Både af miljømæssige årsager og konkurrencemæssige årsager for de danske erhvervshavne.

Selv om den politiske aftale kun indeholder forbud i danske farvande, støtter vi det ikke desto mindre.
Det vil give et godt skub til, at skibsfarten skifter den tunge bunkerolie ud med mere hensigtsmæssige brændsler, så vi helt undgår at skulle samle scrubbervand, når det ikke længere må udledes fra skibene direkte i havet.
Et mere omfattende forbud giver miljømæssigt bedst mening Tine Kirk, direktør, Danske Havne
Et mere omfattende forbud giver miljømæssigt bedst mening, og derfor er vi glade for, at der i EU er taget initiativ til at arbejde med strammere regler for scrubberudledning. Dét vil vi følge tæt ikke mindst igennem de danske medlemmer af Europa-Parlamentet, der bliver valgt 9. juni.