23948sdkhjf

Danske Rederier vedtager politik om undervandsstøj

Danske Rederier anbefaler sine medlemmer at følge et nyt sæt IMO-retningslinjer med det formål at reducere undervandsstøj og bevare den marine biodiversitet.

Skibsfart er en af de største kilder til undervandsstøj og er i løbet af de seneste år blevet et mere og mere tydeligt punkt på den politiske dagsorden.  

FN’s internationale maritime organisation, IMO, har vedtaget en række retningslinjer for at reducere undervandsstøj, og aktuelt er det frivilligt, om man vil gøre det.

Meget af den støj, der truer havdyrelivet, kommer fra skibe, så selvfølgelig har vi en forpligtelse til at gøre, hvad vi kan for at afbøde og reducere undervandsstøj, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier Nina Porst, direktør for Klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier

Alligevel anbefaler Danske Rederier sine medlemmer at følge anvisningerne.

 At mindske undervandsstøj er afgørende for bevarelsen af den marine biodiversitet, lyder det fra brancheorganisationen. 

- Støj bevæger sig langt under vandet og forstyrrer blandt andet kommunikation og navigation hos havdyr. Meget af den støj, der truer havdyrelivet, kommer fra skibe, så selvfølgelig har vi en forpligtelse til at gøre, hvad vi kan for at afbøde og reducere undervandsstøj, siger Nina Porst, direktør for klima, miljø og sikkerhed hos Danske Rederier.

Lav en noise baseline

IMO-ret­nings­linjer­ne giver et overblik over tilgange, der er anvendelige for designere, skibsbyggere og skibs­o­pe­ra­tø­rer til at reducere undervandsstøj fra skibe.

I sit nyudarbejdede policy paper om emnet anbefaler Danske Rederier sine medlemmer at følge de frivillige retningslinjer og opfordrer dem til at etablere en ”noise-baseline” for skibet ved at anvende en Underwater Noise Management Plan. 

Dette vil hjælpe med at fastlægge, hvilke skridt der kan tages for at reducere undervandsstøj fra skibet.

- Vi har et ansvar for at træffe for­an­stalt­nin­ger til at beskytte de sarte marine miljøer, som vores skibe sejler igennem. Dette er et vigtigt skridt i at øge bevidstheden om vigtigheden af at beskytte den marine biodiversitet ved at træffe for­an­stalt­nin­ger til at reducere undervandsstøj, siger Nina Porst.

DFDS er blandt andet et af de rederier, der har taget konsekvensen af deres fartøjers støj og har justeret på en rute i Middelhavet for at passe på en flok kaskelotter. Det kan du læse om her.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125