23948sdkhjf

Crewingboss lukker livsværket: Der var et tilbud, jeg ikke kunne sige nej til

Crewingbureau i Marstal lukker. Stifteren starter nyt kapitel i Svitzer

- Det er jo ikke fordi, det går dårligt, at jeg lukker. Timingen er bare rigtig, og der var den rette stilling til mig nu.

Ordene kommer fra Louise M. Pasch Albertsen, der en håndfuld uger endnu er direktør og grundlægger af Maraship Crewing. I midten af marts lukker hun foretagendet efter knap 11 år i branchen.

For Louise M. Pasch Albertsen har fået nyt job.

Fremover er hun ansat i Svitzer. Og de to kender hinanden særdeles godt, fortæller hun til Søfart.

- Det er en af mine gode kunder igennem mange år. Så jeg kender deres værdier og mange af søfolkene og ikke mindst flere af folkene på kontoret, siger hun. 

Det er vemodigt, det er klart. Det har været en succes gennem alle årene, så jeg skulle lige bruge tid på at tænke mig om, siger hun Louise M. Pasch Albertsen, stifter og CEO, Maraship Crewing

Hun forklarer, at Svitzer havde et behov for mere mandskab på kontoret, og at det kunne forenes med de kompetencer, hun har tilegnet sig de sidste 10 år.

- Jeg skal lave alt det jeg er blevet god til og elsker ved crewing i samarbejde med dygtige folk. Den mulighed kunne jeg ikke lade gå, siger hun. 

- Og så glæder jeg mig til at få en chef og ikke skulle klare alting selv, tilføjer hun.

Drømmen om bindeleddet

Men derfor er det ikke en gratis omgang sådan at lukke sin egen butik.

- Det er vemodigt, det er klart. Det har været en succes gennem alle årene, så jeg skulle lige bruge tid på at tænke mig om, siger hun.

Afviklingen af virksomheden bliver også stille og rolig i respekt for søfolkene i hendes register og de rederier, hun har arbejdet sammen med.

Maraship Crewing er stiftet i august 2013 som vikarbureau og forhyringskontor, der skulle matche søfolk og rederier.

Louise M. Pasch Albertsen stiftede selskabet i håbet om at blive matchmaker mellem søfolk, der manglede hyre, og rederier der manglede mandskab.

- Min ambition var at blive bindeleddet. At blive svaret på, hvor man går hen som sømand, når man mangler ekstra hyre, eller når man som rederi mangler mandskab i sommerferien, juleaften eller hvis nogen er sygemeldt med et brækket ben, siger hun.

- Jeg så, at der var et behov i markedet. Det fik jeg jo heldigvis ret i, griner hun.

Hun har kørt butikken ene kvinde, men har haft konsulenter ved hånden i tider med travlhed, ligesom hun har haft en ekstern revisor, en administrativ medarbejder og et par studerende.

Søfolk har behov for klare retningslinjer for, hvordan forholdene er på skibene. Er der internet, PPE og gode kostpenge og den slags Louise M. Pasch Albertsen, stifter og CEO, Maraship Crewing

- Opgaverne har ændret sig undervejs for mig. Hen ad vejen har jeg fået andre og flere HR-opgaver. I en årrække handlede det også om løn, men der var altid opgaver med trivsel og rekruttering også med henblik på fastansættelser, forklarer hun.

Søfolk kræver noget andet

Men branchen har også ændret sig, forklarer hun. 

Søfolkenes behov er blevet nogle andre, og de kræver noget andet af deres arbejdsgiver nu, end da Louise M. Pasch Albertsen startede virksomheden.

- De har behov for klare retningslinjer for, hvordan forholdene er på skibene. Er der internet, PPE og gode kostpenge og den slags, siger hun.

- Desuden kræver de, at de er mere end et nummer i rækken i rederiet. Hvilket for mig er helt selvfølgeligt. De skal kunne føle, at rederiet ved, hvem de er, når de ringer. Også selvom man er afløser, siger hun.

Jeg hørte om søfolk, der ringede til deres arbejdsgiver og ville spørge til løn og arbejdsforhold og blev mødt af et udenlandsk agentur, der ikke talte deres sprog eller vidste, hvem de var. Det synes jeg ikke er god personalepleje ,og det ville jeg gerne lave om på Louise M. Pasch Albertsen, stifter og CEO, Maraship Crewing

Og det var faktisk den forskel, Louise M. Pasch Albertsen gerne ville gøre med Maraship Crewing.

- Jeg hørte om søfolk, der ringede til deres arbejdsgiver og ville spørge til løn og arbejdsforhold og blev mødt af et udenlandsk agentur, der ikke talte deres sprog eller vidste, hvem de var. Det synes jeg ikke er god personalepleje, og det ville jeg gerne lave om på, siger hun.

- Vi på kontoret kan jo intet uden dem på skibene, så der skal være god kommunikation. Det betyder bare noget, når man skal ud at sejle, at man altid kan få fat i dem derhjemme, og at man er værdsat. På den måde opstår der en loyalitet og synergi mellem rederiet og de ansatte. Relations arbejdet er vigtigt, siger hun. 

Noget at være stolt af

I alt har Louise M. Pasch Albertsen 600 søfolk registreret - søfolk, som hun selvfølgelig tager med sig ind i det nye job. Andet ville været tosset, siger hun.

Nu handler det om at få afsluttet igangværende projekter, inden det nye job banker på. Og så gøre status på årtiet som selvstændig erhvervsdrivende.

Jeg var aldrig kommet hertil uden søfolkenes tillid – hvilket er min største succes Louise M. Pasch Albertsen, stifter og CEO, Maraship Crewing

- Jeg er stolt af, at det altid er lykkedes at finde en afløser, og at opgaven er blevet løst. Og at det har vist sig, at jeg er ret god til at matche rederiernes behov med søfolkenes behov. Jeg var aldrig kommet hertil uden søfolkenes tillid – hvilket er min største succes, nu du spørger. Den store opbakning fra søfolkene og tillid overalt i det blå er jeg for evigt taknemmelig for, siger hun.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094