Rederierne risikerer en lang og dyr omvej, hvis ikke situationen i Bab al Mandab-strædet ud for Yemen bringes under kontrol inden for kort tid.
Det viser udregninger, som skibsteknisk ekspert for Ingeniørforeningen (IDA) Hans Otto Kristensen har lavet af konsekvenserne ved at sejle syd om Afrika frem for at benytte Suez-kanalen.
Baggrunden er, at...
Ekspert: Så dyr er omvej syd om Afrika - for pengepungen og klimaet
Tusindvis af yderligere sømil og hundredvis af ekstra tons bunkerolie. Skibsteknisk ekspert Hans Otto Kristensen har regnet på konsekvenserne, hvis rederier bliver nødt til at omdirigere skibe syd om Afrika
A.P. Møller Mærsk er ét af de rederier, som har valgt at sætte sejlads gennem Bab al Mandab-strædet på pause, hvilket betyder at man for nuværende ikke kan benytte Suez-kanalen som genvej. Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement