100 års vaner, regler og rutiner for at forebygge og slukke brande i store skibes maskinrum står for skud i disse år, når nye og grønne brændstoffer afløser de traditionelle fossile brændstoffer som tung bunkerolie og marinediesel.
For hvad sker det med brandsikkerheden, når skibet skal sejle på ammoniak, metanol, brint eller elektricitet?
Siden ...
Brandeksperter frygter for nye grønne brændstoffer: Kan I slukke ilden?
Skiftet til grønne brændstoffer er en lige så stor revolution for skibe som overgangen fra sejl til damp og fra damp til diesel. Det mener tre danske brandeksperter, som tumler med de store spørgsmål om, hvordan rederierne sikrer sig mod brand i maskinrummet, og hvordan besætningen slukker den – hvis de kan

Der er næppe noget, sømænd frygter mere, end brand om bord. Siden branden på færgen Scandinavian Star i 1990, der kostede 159 mennesker livet, har skibsfarten haft ekstra fokus på brandsikkerhed. Men der er grund til ny bekymring, når skibe skal drives frem med ammoniak, brint, metanol eller el i stedet for bunkerolie. Fra branden på 'Maersk Honam' i marts 2018. Foto: Indian Coast Guard
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement