23948sdkhjf

Kun 10 pct. af skibe med MAN-motorer kan med fordel ombygges til grøn energi

For langt de fleste skibe i den globale handelsflåde kan det slet ikke betale sig at ombygge dem til grøn energi, vurderer MAN 

Af de 22.400 skibe, der i dag drives fra af en motor fra MAN Energy Solutions, er det kun ti pct. som motorleverandøren selv forestiller sig, at det kan betale sig at ombygge motorerne til grøn energi. Det fremgår af en artikel fra ShippingWatch, som refereres i Finans.dk.

Kun relevant for skibe til overt 50 mio. USD

 - Hvis et skib ikke har kostet mindst 50 millioner dollar fra nybygning, så er der ikke den store idé i at komme ekstra investeringer i det. For det kan ikke bære det. Så er det bedre at bygge et nyt skib med ny teknologi. Dermed ikke været sagt, at der ikke kan være nogle strategiske projekter, som vi selvfølgelig kan levere på, siger forklaringen fra direktør og Site Manager Frederikshavn Thomas Leander,  MAN PrimeServ Denmark til hjemmesiden.

Yderligere begrænsninger

I forlængelse heraf reduceres også det samlede antal skibe på verdensplan, der kan ombygges med fordel, for det er kun omkring 3.800 af disse skibe, der har kostet 50 mio. USD. 

Stena og MAN sammen om retrofit af metanoldrift i firetakt

MAN arbejder også med en række andre begrænsninger på, for hvilke skibe det kan betale sig at bygge om til grønne brændsler, og når ifølge finans.dk frem til et antal på 1.600 skibe, der i dag sejler med motorer fra MAN, og hvor det kan betale sig at bygge dem om. En af udfordringerne er blandt andet, at mange af MAN's motorer er fuldt mekaniske uden elektronisk styring, hvilket er nødvendigt, hvis motoren skal ombygges til grønt brændstof.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093