23948sdkhjf

Efter blodig nedtur: Nu skruer Amazon for alvor på logistikken

Amazon har lagt den nationale distribution på hylden og i stedet inddelt USA i otte regioner med hvert deres distributionssystem

Amazon bruger for mange penge på det sidste led i forsyningskæden, hvor varen bringes fra et af virksomhedens lagre og ud til kunden.

Det fastslog virksomhedens administrerende direktør, Andy Jassy, i et brev til virksomhedens aktionærer. Her understregede direktøren, at virksomheden var i gang med at trimme hele forretningen for unødige omkostninger.

Brevet kommer efter et halvår, hvor Amazon har varslet store fyringsrunder og lukket flere logistikcentre efter at have fremlagt et blodrødt årsregnskab med et underskud på omkring 18 milliarder danske kroner.

Og nu er det så tid til at rydde op. I hvert fald oplyser Andy Jassy, at Amazon har tænkt sig at ændre på det såkaldte fulfillment-system - et begreb, der dækker over det sidste led i kæden, som altså åbenbart er for dyrt.

- Gennem de seneste måneder har vi undersøgt hver eneste proces i vores fulfillmentcentre og vores transportnetværk. Vi har re-designet adskillige processer og mekanismer, hvilket har resulteret i nogle stabile produktivitetsgevinster og omkostningsreduktioner, skriver Andy Jassy i brevet.

Fra national til regional levering

Ser man nærmere på, hvilke tiltag Amazon reelt har gennemført, afslører der sig en markant ændring af hele virksomhedens amerikanske logistiknetværk.

Tidligere tog distributionen fra lager til kunde udgangspunkt i et nationalt distributionssystem. Det medførte en stor udfordring. Amazon sendte nemlig varer på kryds og tværs af det enorme USA, hver gang et lokalt lager manglede et produkt. Det var dyrt og tog tid. Og i takt med at Amazon udvidede sit lagernetværk markant, voksede udfordringen også markant.

For at komme problemet til livs har Amazon nu inddelt USA i otte mindre regioner med hvert sit uafhængige og mere eller mindre selvforsynende distributionssystem. Amazon har dog stadig muligheden for at sende varer mellem de forskellige regioner, hvis det skulle være nødvendigt.

Det nye distributionsystem har krævet massiv optimering af forbindelserne mellem de forskellige dele af Amazons forretning, samt en forbedring af de algoritmer, som virksomheden bruger til at forudse, hvilke varer der bliver efterspurgt i de forskellige dele af USA.

Og skal man tro på Amazon selv, har det været besværet værd.

- Vi er fornyligt blevet færdige med udrulningen af denne regionale distribution, og er positive overfor de første spæde resultater. Mindre kørsel betyder lavere udgifter, mindre påvirkning af miljøet, og kunder, som får deres ordrer hurtigere, skriver Andy Jassy.

Forklarer forsyningskaos

Brevet indeholder også en beskrivelse af en række andre ændringer og tiltag, som orienterer sig mod andre dele af den gigantiske virksomhed. Blandt andet erklærer Andy Jassy, at Amazons datterselskab AWS for alvor vil kaste sig ind i markedet for kunstig intelligens og chatbots.

Ændringerne på logistikfronten er dog de mest markante og bemærkelsesværdige, mener den amerikanske konsulent Rick Watson, som er stifter og direktør hos for konsulenthuset RMW Commerce Consulting.

- Tidligere, hvis varen ikke var lokal/samme dag, kunne den sendes fra bogstaveligt talt hvor som helst i landet, lyder det som. Det forklarer det sidste års forsyningskædekaos, begrænset plads osv. De re-balancerede hele deres lagerfodaftryk og udviklede og adopterede en ny forsyningskædedriftsmodel. Det er virkelig noget af et arbejde, skriver e-handels konsulenten i et opslag på LinkedIN.

Læs mere om Amazon:

Amerikansk pakkepost bløder: Her er de største tabere

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126