23948sdkhjf

DEBAT: Thetis som skoleskib - er det endnu et desperat forsøg på at lukke huller i Forsvaret?

Efter at have undret mig over, at Thetis-skibe sejlede frem og tilbage i Storebælt, har jeg læst her i Søfart, at Søværnet nu har dedikeret inspektionsskibet 'Thetis' til rollen som skoleskib.

Ved indgåelse af Forsvarsforliget i 2004 mente politikkerne, at Rigsfællesskabet kunne klare sig med syv inspektions­skibe, fire Thetis-klasse og tre mindre inspektionskuttere af Agdlek-klassen, som siden er blevet erstattet af tre Knud Rasmussen-klasse inspektionsskibe. I 2014-19 blev Thetis-klassen moderniseret for mange millioner kr., så klassen i dag kan håndtere Søværnets/Flyvevåbnets MH60R Seahawk helikoptere.

Dengang i 2004 var der fred og ingen fare i Arktis, forholdet til Rusland var godt (mente man). Politikerne indgik et Forsvars­forlig, der baserede sig på, at man kunne forudse en trussel i vores område ca. 10 år før den opstod. Det kom til at passe meget godt, da man klart kunne se truslen fra Rusland, da landet brød alle aftaler og indtog Krim-halvøen i 2014, og senere samme år angreb Ukraines Donbas region. Men de danske politikere reagerede ikke før 8 år senere, da Rusland lancerede en fuldskala invasion af Ukraine!

Nu, hvor Rusland fører en angrebskrig i Ukraine, opruster kraftigt i Arktis, og hvor landet agerer langt mere aggressivt, mener de danske politikere og Søværnet, at man kan reducere antallet af inspektionsskibe til seks, og stadig håndhæve Rigsfællesskabets interesser i Arktis. Kan det virkeligt være rigtigt?

På mig virker det også som spild af vigtige ressourcer at dedikere et af de moderniserede inspektions­skibe til skoleskib, endda et af de kun fire, der har hangar, så de kan medbringe helikopter. De fire Thetis-klasse er leveret i 1991-1993 og efterhånden har sejlet i 30 år, så de er også snart tjenlige til at blive udskiftet, og med den ekstra sejlads som skoleskib, rykker datoen for, hvornår de skal afløses nærmere. Der arbejdes med projekter på nye inspektionsskibe, men det har lange udsigter, inden de er bestilt og leveret går der vel nok otte til 10 år. Knud Rasmussen-klassen er nyere, leveret fra 2008-1916, men da de ikke permanent kan medføre helikopter, er de ikke fuldt kapable.

Jeg forstår udmærket behovet for et ”stort” skoleskib, som supplement til de små Holm-klasse og de to sejlyachter svanen-Thyra, men i min optik er det spild af driftstimer og dermed spild af penge og en nedprioritering af Rigsfællesskabets ansvar i Arktis at anvende Thetis som skoleskib. Søværnet er skåret ind til benet, så der af større skibe, ud over inspektionsskibene, kun er de fem fregatter, de er ikke særligt egnet til at sejle i Arktiske områder, slet ikke om vinteren, og de vil være endnu dyrere at bruge som et ”stort” skoleskib.

Et nyt skoleskib vil tage mange år at bygge, så det er klart at der skal findes en hurtigere løsning. En hurtigere løsning kunne være at købe brugt eller at leje/lease et passende skib, f.eks. er Norge ved at udfase de 40 år gamle kystvagtskibe af Nordkapp-klassen, der er næsten lige så stor som Thetis, de er sikkert også godt slidte, men kan nok klarer nogle år mere, og ellers er der sikkert mange andre muligheder. Og hvis ikke man kan finde krigs- eller kystvagtskibe, så er der adskillige civile skibe, som f.eks. supplyskibe der ligger oplagt, bl.a. har Mærsk flere supplyskibe oplagt i Fredericia.

Det er godt at Søværnet nu opererer et ”stort” skoleskib, og sikkert også vigtigt for at motiverer unge mennesker til at træde ind i Søværnet, men det er på ingen måder anstændig overfor Færøerne og Grønland at nedprioriterer det Arktiske beredskab, hvor der foruden suverænitetshåndhævelsen også er vigtige civil opgaver, som sø-redning og fiskeriinspektion.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142