23948sdkhjf

Scandlines bestiller ny færge - CO2-frit skib skal afløse Holger Danske og Kronprins Frederik

Scandlines har indgået kontrakt med det tyrkiske værft Cemre om at bygge en emissionsfri fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden. Færgen indsættes i 2024 og indleder næste generation af skibe på ruten

For første gang i mange år er færgerederiet Scandlines gået i markedet for at bestille nye skibe. 

Færgerederiet vil bygge en ny færge til erstatning for de to ældste og mindste enheder på Rødby-Puttgarden, nemlig 'Holger Danske' og 'Kronrpins Frederik'. 

Da der er tale om en færge, der hovedsageligt skal sejle med lastbilgods, vil der dog ikke blive tale om en færge, som rederiets mange privatkunder vil komme om bord på.   

Skibet har en kapacitet på 66 fragtenheder, hvilket forøger den aktuelle kapacitet med 23 procent.

Med en overfartstid på en time er færgen emissionsfri. Den kan også fungere som hybridfærge, som det allerede kendes fra Scandlines ruterne mellem Danmark og Tyskland. Som hybridfærge er overfartstiden 45 minutter.

Færgen kan dermed også indsættes som reservefærge, hvis en af de fire dobbeltenderfærger, der i dag betjener ruten Rødby-Puttgarden, er på værft.

Ligesom det kendes fra færgerne på Gedser-Rostock, vil der kunne transporteres lastbiler på både øverste og nederste dæk. Det betyder, at leje 3 i Rødby og leje 1 i Puttgarden skal ombygges, så der også kan lastes lastbiler på øverste vogndæk. Samtidig etableres der et nyt område for lastbiler i terminalen i Puttgarden.

Scandlines udskifter dermed de to ældste skibe i flåden, 'Holger Danske' og 'Kronprins Frederik'.

- Med den øgede kapacitet bliver vi i stand til at efterkomme det stigende behov fra fragtkunder. Alene i 2021 er antallet af fragtenheder steget med 12 procent,” siger Scandlines’ CEO Carsten Nørland.

Med en emissionsfri færge tager Scandlines et stort skridt på den grønne rejse. Færgen vil i første omgang udelukkende lade i Rødby. Allerede i 2019 investerede Scandlines i et 50 kV / 25 MW strømkabel til Færgevej i Rødbyhavn. Dette kabel forlænges nu til færgelejerne, hvor der installeres en transformer og ladestation. På sigt er det planen også at kunne lade i Puttgarden, når der er fundet en god løsning om køb af grøn energi.

Skibets modulære opbygning gør det muligt senere at tilpasse skibet, så det også kan medtage personbiler. Scandlines opnår således maksimal fleksibilitet, både hvad angår fremtidig teknologi og behov.

- Der har i Scandlines længe været fokus på hele bæredygtighedsområdet. Hybridsystemet var et kvantespring inden for grøn færgedrift. Scandlines har ikke alene verdens største flåde af hybridfærger, systemet kopieres også over hele verden og har været en gigantisk succes. Nu er vi parate til at tage næste store skridt og indsætte den første emissionsfrie færge. Næste generation er dermed klar til at tage over på Rødby-Puttgarden, siger bestyrelsesformand for Scandlines Vagn Sørensen.

- NABU hilser det absolut velkommen, at Scandlines tager endnu et stort skridt mod emissionsfri færgedrift. Rederiet reducerer ikke blot CO2-udledningen betydeligt og beviser, at selv større skibe kan sejle helt uden udledning af drivhusgasser og luftforurenende stoffer allerede i dag, men baner med sin pionerrolle også vejen for klimaneutral skibsfart. Vi er glade og taknemmelige for dette modige skridt, siger Sönke Diesener skibsfartsekspert fra den tyske miljøorganisation NABU.

Data for emissionsfri Scandlines fragtfærge til ruten Rødby-Puttgarden:

Længde: 147,4 meter Bredde: 25,4 meter Design dybgang: 5,30 meter Lastkapacitet: 66 fragtenheder (cirka 1.200 banemeter) Maksimalt antal passagerer: 140 Servicefart: 18 knob

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156