Lodserne siger ”nej tak” til DanPilot og Lederne Søfart ovenpå udspil til ny overenskomst
Danish Maritime Pilots har vendt tommelfingeren ned til forslaget om en ny overenskomst, som DanPilot og Lederne Søfart har præsenteret for medlemmerne i DMP.
Det oplyser DMP i en pressemeddelelse, der blev offentliggjort fredag eftermiddag, hvor medlemsforbundet retter en hård kritik af forløbet forud for præsentationen af forslaget.
- DMP har ikke været inviteret til forhandlingerne af Danpilot på trods af, at vi udgør den klare majoritet af de ansatte lodser, siger Lars Sigvardt, som er formand i DMP.
Ifølge medlemsforbundet organiserer de 145 ud af de 185 lodser, der er i Danpilot.
- Tager man lodserne i ledergruppen og de uorganiserede lodser ud, repræsenterer Lederne Søfart i bedste fald 20 aktive Danpilot-lodser. Vi kan derfor ikke udtale os om bevæggrundende for det forhandlingsresultat, som er udmeldt, siger formanden yderligere.
Forventer et klart nej
Formanden vil ikke gå i detaljer med selve indholdet af overenskomstforslaget, men han gør det klart, at udspillet gennemgående er fyldt med forringelser af den nuværende overenskomst, som blev indgået tilbage i 2018.
Derudover retter han en kritik direkte mod fagforeningen Lederne Søfart.
- Det giver ingen mening at gå i detaljer med forhandlingsresultatet. Det er stort set forringelser fra ende til anden af den nuværende overenskomst fra 2018. Det undrer vores medlemmer, at Lederne Søfart, som en fagforening, kan overveje at lægge navn og ryg til et så ringe resultat, siger Lars Sigvardt.
I den officielle udtalelse fra DMP fremgår det, at medlemsforbundet forventer at fortsætte på den nuværende overenskomst, som er gældende indtil en ny aftale vedtages, medmindre DMP bruger deres ret til at forlange en ny overenskomst.
Imødekommes det ønske ikke, er forbundet i sin ret til at varsle konflikt, selvom det ikke er en situation forbundet ønsker, oplyser de.
- Ud fra snakken på lodsstationerne og i lodsbådene, hvor vi mødes, er det da også vores klare forventning at de få tilbageværende lodser i Lederne Søfart også vil stemme rungende nej til overenskomstforslaget, siger han.
Søfartsstyrelsen rammer forbi
Samtidig tager forbundet afstand fra den nyligt udsendte vejledning fra Søfartsstyrelsen. De mener ganske enkelt, at vejledningen rammer forbi skiven.
- Vi har skabt DMP for at samle alle lodser. Derfor skal vi, førend vi samler overenskomsterne, have sat nogle fælles rammer for de fundamentale forhold omkring minimumshvile, arbejdstid og natarbejde. Lodsfirmaerne på et konkurrenceudsat marked skal ikke kunne konkurrere på vores fælles arbejdsmiljø og minimumskrav om fx hvile. Og i den kontekst er den nye vejledning fra Søfartsstyrelsen helt skæv, forklarer Lars Sigvardt og uddyber.
- Søfartsstyrelsen vil fx tillade, at lodser hele tre gange om ugen skal kunne nøjes med mindre end den lovpligtige 11 timers hvile, herunder at en lods kan nøjes med kun 7 timers hvile og stadig skal kunne arbejde i 13 timer i træk samt at den mistede hvile end ikke skal gives lodsen ved første lejlighed, men kan udskydes i yderligere 24 timer, siger han.
Derfor overvejer DMP, hvordan man kan påklage og få ændret den nye vejledning.
- Vi vil ikke acceptere at lodser skal arbejde solen sortere end lastbilchauffører, læger og andre. DMP vil altid sætte sejladssikkerheden og lodsernes helbred først. Så må vi tage overenskomsterne bagefter” afslutter Lars Sigvardt.