23948sdkhjf

Derfor vil Mærsk sejle på træsprit for at opnå CO2-fri skibe

Methanol findes, og der er IMO-regler for det. Derfor er det rigtigt set af Mærsk at fyre med det i de skibe, der skal sejle klimaneutralt allerede i 2023. Men usikkerhederne står i kø, fortæller ekspert.

Populært sagt vil Mærsk formentlig komme til at sejle på træsprit, indtil der er fundet måder at fremstille mere CO2-neutralt methanol. Men træsprit er også bedre end olie.

Sådan lyder vurderingen fra den tekniske marineekspert Hans Otto Kristensen, skibsingeniør samt ejer og direktør i HOK Marineconsult med et alenlangt skibsrelateret CV, herunder udvalg i FN’s internationale maritime organisation, IMO.

Han kalder Mærsks nye strategi, som blev meldt ud for et påar dage siden, helt rigtig, også selv om teknologien ikke er på plads endnu.

- For det første er der med methanol tale om et produkt, som findes. For det andet har IMO i november lavet regler, som gør det muligt at anvende methanol som brændstof allerede nu, siger han.

At den methanol, vi kender, og som findes i store mængder, så ikke batter på klimakontoen, før den kommer igennem en forfinet og kompleks proces, er så bare den store joker.

 Tre typer methanol

Hans Otto Kristensen deler methanol op i tre typer.

Den første er den almindelige fossile methanol, der findes store mængder af i dag. Det er typisk et restprodukt, som olieraffinaderier frembringer, når de laver dieselolie og benzin. Når denne fossile methanol brænder, udleder den hovedsagelig kuldioxid og vand.

- Desværre er det ækvivalente CO2-udslip per energienhed for dette produkt på omtrent samme niveau som for almindelig olie. Dermed er der intet vundet klimamæssigt, der er fortsat CO2 som synder, forklarer han.

Den klimamæssige gevinst kommer til gengæld, når methanolen er frembragt ikke fra olie, men fra diverse bio-produkter, som kan være alt fra kartofler til halm, og som populært kaldes træsprit.

- Med bio-methanol bliver CO2-regnskabet langt mere spiseligt. Vi kommer ikke helt i mål klimaneutralt, afhængig af det valgte bio basis produkt, men det kan være et positivt alternativ, indtil det ’rigtige’ brændstof er klar i store mængder, siger han.

Med det ’rigtige’ mener han såkaldt e-methanol, som er fremstillet i en Power-to-X løsning.

E-methanol kan blive til, ved at brint og CO2, som er hentet fra samfundets øvrige CO2-udslip, bliver ført sammen ved hjælp af blandt andet elektrolyse, hvor brinten fremstilles.

På forventet efterbevilling

Elektrolyseprocessen kan foregå med energi fra for eksempel vindmøller, solceller og andre vedvarende energikilder.

- Mærsk er nødsaget til at sætte sit ambitiøse mål med et løfte fra teknikken om en forventet efterbevilling. Men vejen til e-methanol i stor skala er brolagt med tekniske udfordringer, specielt om hvornår den vigtige industrielle elektrolyseproduktion er på plads, så storskala-produktionen for alvor kommer i gang, siger Hans Otto Kristensen.

- Den produktion er vi mange, der venter på med spænding, da den bliver rygraden i fremtidens kunstige CO2-neutrale brændstoffer og for hele Power-to-X produktionen, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125