23948sdkhjf

Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

| Af Redaktionen/jek | Tip redaktionen om en historie

Foreløbig rapport afslører mulige årsager til kollision mellem norsk fregat og tankskib.

I går blev en foreløbig rapport om kollisionen mellem den norske fregat 'KNM Helge Ingstad' og det maltesiske tankskib 'Sola TS' fremlagt af den norske havarikommission for transport (SHT).

Det skriver dr.dk.

Den 8. november kolliderende det norske krigsskib på vej hjem fra en NATO-øvelse med et tankskib fra Malta i Hjeltefjorden i Hordaland tæt på den norske by Bergen. Ulykken skete omkring klokken fire om natten, og det var derfor bælgmørkt.

Havarikommisionen skriver i rapporten, at deres foreløbige analyse er, at det ikke var en enkelt handling eller hændelse som førte til ulykken.

Forvekslede skib med havn

Rapporten peger derimod på flere hændelser, som skete inden kollisionen, som kan være årsag til ulykken. Derudover peger rapporten også på, at fregatten muligvis har fejl i konstruktionen:

Den norske fregat forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede altså, at skibet var en del af fastlandets havn.

Rapporten konkluderer, at det på afstand ville have været vanskeligt at se forskel på lysene fra tankskibet og lysene fra terminalen.

Rapporten svarer dog ikke på, hvorfor fregatten satte kurs direkte mod lysene, uanset om de troede, det var et andet skib eller "et stationært objekt".

AIS kun delvist aktiv

Det maltesiske tankskib kunne ikke se den norske fregat på deres radar, før det var for sent.

Grunden til dette var, at KNM Helge Ingstads automatiske informationssystem (AIS) var sat til "receiver modus", som betyder, at de kun modtog signaler, og ikke udsendte egne id-data.

Læs også: "Video: AIS-animation af norsk kollision"

AIS-systemet fungerer ved, at skibe med korte mellemrum udsender små datameddelelser om deres identitet (skibets navn, kaldesignal, fysiske størrelse), navigation (position, kurs og fart) og sørejse (anløbshavn, forventet ankomsttidspunkt).

Man kan undlade transponderen og kun købe en AIS-modtager, men så kan man kun se og ikke blive set.

Læs også: 148 meter lang feeder beskadiget nord for Fyn

Det maltesiske tankskib kunne derfor ikke se fregattens AIS signal, men det kunne se dem på deres radar.

Med et AIS-system kan man se position, kurs og fart på de omkringliggende fartøjer og kan dermed bedre bedømme, hvilke konsekvenser ens egne handlinger vil få i forhold til de omkringliggende fartøjer med AIS.

Uundgåelig kollision
På trods af gentagne advarsler fra tankskibet om, at den norske fregat skulle lave en undvigelsesmanøvre, kunne den norske fregat ikke undvige, for så ville den være sejlet ind i flere nordsejlende skibe på den venstre side af fregatten.

Da de nordgående skibe var sejlet forbi, var det for sent med en undvigelsesmanøvre, selvom det maltesiske tankskib var begyndt at bakke. På det tidspunkt var de to skibe kun 400 meter fra hinanden, og en kollision var derfor uundgåelig taget skibenes størrelser og hastighed i betragtning.

Fregatten troede desuden, at advarslen kom fra ét af de tre nordgående fartøjer, de kunne se på deres radarsystem.

Da rapporten er en midlertidig rapport - og ikke den endelige - er al information om ulykken ikke publiceret af hensyn til den fremtidige efterforskning.

Læs også: Afskiber fundet skyldig i brand på 'MSC Flaminia'

- Havarikommisionen har indtil nu ingen indikationer på, at tekniske systemer ikke har fungeret, som de skulle frem til kollisionen, står der i rapporten.

Fejl på fregat

Udover de forskellige mulige årsager til kollisionen, mener Havarikommisionen, at de har fundet sikkerhedskritiske fejl på den norske fregat.

Efter kollisionen kunne den norske fregat ikke sejle videre, fordi den havde pådraget sig store skader.

Efter at den ti minutter efter kollisionen stødte mod grund, begyndte den at tage vand ind. Tre vandtætte sektioner blev fyldt op med vand, og det er ifølge havarikommisionen dette, som er en sikkerhedskritisk fejl.

Havarikommisionen antager, at det sikkerhedskritiske fund også må gælde for de fire øvrige fregatter af samme design, som det norske forsvar købte i 2009.

De andre fire fregatter skal derfor undersøges for samme fejl.
Mere om: fregat | havari | havarirapport | Norge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Svendborg Søfartsskole får ny uddannelse

Uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers har givet grønt lys for, at det fra næste år bliver muligt at fortsætte uddannelsen fra ubefaren til befaren skibsassistent i Svendborg

Plus

"Det blå erhverv skal stadig være sexet"

Tommy Thomsen overtager efter årsskiftet roret som chef for Lauritzen Fonden. Den erfarne shippingmand peger på digitalisering og opgaven med at tiltrække flere unge til det maritime erhverv som nogle af de største udfordringer for branchen

Mærsks kreditvurdering lider under handelskrig

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

EU godkender tre ophugningsværfter uden for EU

Nyhedsbrev

200 hjemløse holdt julefrokost på Oslo-båden

Online Avis Arkiv
Plus

Ny piratstrategi: Pirateri skal håndteres gennem internationale samarbejder

Dansk indsats mod maritim kriminalitet fokuserer på to regioner og bygger på deltagelse i internationale fora. Flere aspekter burde have været med, hvis man havde set den maritime kriminalitet i et bredere perspektiv, mener ekspert.

DFDS køber jord og hyrer toldere forud for Brexit-afstemning

Plus

Tommy Thomsen ser lysere udsigter for J. Lauritzen

Bestyrelsesformanden håber, at et bedre marked kan give tørlast- og tankrederiet mulighed for at tjene penge til køb af flere skibe

Plus

Baltic Feeder-serien næsten komplet – flere kan være på vej

CONTAINER: Mærsks Sealand kan ifølge amerikansk business-avis være på vej med flere feederskibe i kølvandet på Baltic Feeder-serien

Plus

Overvågning af fiskere tager fart

Efter norsk kollision: Australien frygter for milliardinvestering

Australske forsvarsmyndigheder har igangsat en undersøgelse af tre nye flådefartøjer, der er baseret på samme design som den norske fregat ’Helge Ingstad’, der i sidste måned kolliderede med et tankskib

Positionsbillede

Drømmeskibet vækker børnenes indre sømand

Nyt håb for danskbygget klassiker

Plus

Firmaets mand har trukket stikket

INTERVIEW: Han begyndte i en tid, hvor der fortsat blev produceret store skibsmotorer i København og der stod B&W i firmalogoet - Nu stopper Thomas S. Knudsen som dansk direktør for MAN og giver her sit bud på de store sejre og værste ærgrelser

Plus

Visma jagter det store gennembrud

Dansk it-firma har vundet opgaven med at digitalisere ydelserne fra Storbritanniens maritime myndigheder - markedet for digitalisering af certifikater for skibe og søfolk boomer netop nu

Plus

Georg Stage-chef vil fastholde øget tilskud

Og 'Skoleskibet Danmark’ tager også gerne flere togter, men skal først på værft og til OL

Plus 1

Tidligere orlogskaptajn fuldender sit livsværk

I en kælder i Rungsted har den 81-årige Ebbe Talleruphuus for nylig færdigbygget det sidste af 24 skibe i en modelsamling af ’Danmarks Koldkrigsflåde’.

Plus

Shipping-godfather vender skuden

Sømand død efter fald på 'Wilson Skaw' i Frederikshavn

Danske Havne går med i Ocean Plastic Forum

Plus

Chefkaptajn i rutefart med 57 tons batterier på taget

På en enkelt tur mellem Helsingør og Helsingborg bruger ’Tycho Brahe’ den samme mængde el som et parcelhus bruger på en måned - chefkaptajn Jørgen Damgaard Hansen er manden, der har fået verdens største batteridrevne færger ud at sejle

Plus

Nybygning ”leveret” fra Fayard

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Ny formand for Samsø Linien

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Danske havne tæt på de mest effektive i verden

Plus

Havneudvidelse har givet aktivitetsboom ved Vesterhavet

Plus

Pirateriet i Nigeria har ændret karakter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Gasudslip i maskinrummet !

Ny energiledelsesuddannelse - med certifikatmulighed

Tyverisikret cykelparkering

Så kaster vi los med butterflyventilen GEMÜ 480 Victoria

PALFINGER MARINE - din globale service partner

Ultrastærk elektrisk døråbner ECS 2100

Smart Automation - Nyt domicil

25 år med GEMÜ-flervejs-ventilblokke

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Nyt højdynamisk servosystem fra Siemens

Lad os opfylde dine juleønsker

Spar penge på bortskaffelse af INDUSTRISPILDEVAND

Vedligeholdelse skal prioriteres højt

Har du brug for Siemens teknisk support?

Komplet portefølje af krankabler

Du kan stadig nå at deltage i vores julekonkurrence!

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Flexible crew stol

Strategi

Alt du har brug for af løfteudstyr, stålwire og tilbehør

Send til en kollega

0.34