23948sdkhjf

Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

| Af Redaktionen/jek | Tip redaktionen om en historie

Foreløbig rapport afslører mulige årsager til kollision mellem norsk fregat og tankskib.

I går blev en foreløbig rapport om kollisionen mellem den norske fregat 'KNM Helge Ingstad' og det maltesiske tankskib 'Sola TS' fremlagt af den norske havarikommission for transport (SHT).

Det skriver dr.dk.

Den 8. november kolliderende det norske krigsskib på vej hjem fra en NATO-øvelse med et tankskib fra Malta i Hjeltefjorden i Hordaland tæt på den norske by Bergen. Ulykken skete omkring klokken fire om natten, og det var derfor bælgmørkt.

Havarikommisionen skriver i rapporten, at deres foreløbige analyse er, at det ikke var en enkelt handling eller hændelse som førte til ulykken.

Forvekslede skib med havn

Rapporten peger derimod på flere hændelser, som skete inden kollisionen, som kan være årsag til ulykken. Derudover peger rapporten også på, at fregatten muligvis har fejl i konstruktionen:

Den norske fregat forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede altså, at skibet var en del af fastlandets havn.

Rapporten konkluderer, at det på afstand ville have været vanskeligt at se forskel på lysene fra tankskibet og lysene fra terminalen.

Rapporten svarer dog ikke på, hvorfor fregatten satte kurs direkte mod lysene, uanset om de troede, det var et andet skib eller "et stationært objekt".

AIS kun delvist aktiv

Det maltesiske tankskib kunne ikke se den norske fregat på deres radar, før det var for sent.

Grunden til dette var, at KNM Helge Ingstads automatiske informationssystem (AIS) var sat til "receiver modus", som betyder, at de kun modtog signaler, og ikke udsendte egne id-data.

Læs også: "Video: AIS-animation af norsk kollision"

AIS-systemet fungerer ved, at skibe med korte mellemrum udsender små datameddelelser om deres identitet (skibets navn, kaldesignal, fysiske størrelse), navigation (position, kurs og fart) og sørejse (anløbshavn, forventet ankomsttidspunkt).

Man kan undlade transponderen og kun købe en AIS-modtager, men så kan man kun se og ikke blive set.

Læs også: Her er forklaring på motorstop på evakueret bulk-skib nær Viking Sky

Det maltesiske tankskib kunne derfor ikke se fregattens AIS signal, men det kunne se dem på deres radar.

Med et AIS-system kan man se position, kurs og fart på de omkringliggende fartøjer og kan dermed bedre bedømme, hvilke konsekvenser ens egne handlinger vil få i forhold til de omkringliggende fartøjer med AIS.

Uundgåelig kollision
På trods af gentagne advarsler fra tankskibet om, at den norske fregat skulle lave en undvigelsesmanøvre, kunne den norske fregat ikke undvige, for så ville den være sejlet ind i flere nordsejlende skibe på den venstre side af fregatten.

Da de nordgående skibe var sejlet forbi, var det for sent med en undvigelsesmanøvre, selvom det maltesiske tankskib var begyndt at bakke. På det tidspunkt var de to skibe kun 400 meter fra hinanden, og en kollision var derfor uundgåelig taget skibenes størrelser og hastighed i betragtning.

Fregatten troede desuden, at advarslen kom fra ét af de tre nordgående fartøjer, de kunne se på deres radarsystem.

Da rapporten er en midlertidig rapport - og ikke den endelige - er al information om ulykken ikke publiceret af hensyn til den fremtidige efterforskning.

Læs også: Oliespild fra 'Grande America' ventes i land i weekenden

- Havarikommisionen har indtil nu ingen indikationer på, at tekniske systemer ikke har fungeret, som de skulle frem til kollisionen, står der i rapporten.

Fejl på fregat

Udover de forskellige mulige årsager til kollisionen, mener Havarikommisionen, at de har fundet sikkerhedskritiske fejl på den norske fregat.

Efter kollisionen kunne den norske fregat ikke sejle videre, fordi den havde pådraget sig store skader.

Efter at den ti minutter efter kollisionen stødte mod grund, begyndte den at tage vand ind. Tre vandtætte sektioner blev fyldt op med vand, og det er ifølge havarikommisionen dette, som er en sikkerhedskritisk fejl.

Havarikommisionen antager, at det sikkerhedskritiske fund også må gælde for de fire øvrige fregatter af samme design, som det norske forsvar købte i 2009.

De andre fire fregatter skal derfor undersøges for samme fejl.
Mere om: fregat | havari | havarirapport | Norge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Plus

Ø-færgerne får egen sømandsuddannelse

Marstal Navigationsskole vil allerede senere på året kunne optage det første hold elever på den helt nye færgeføreruddannelse

Plus

Clipper Group sælger næstsidste krydstogtskib

Franske Croisi Europe bekræfter overtagelse af ekspeditionskrydstogtskib fra Clipper Group

Plus

Anden mega-ro/ro leveret til DFDS

’Belgia Seaways’ er lige nu på leveringsrejse fra Kina mod Tyrkiet. Næste to skibe ventes til Nordsøen senere i år

DI-pris til maritim delelærling

Elektriker Nick Pedersen modtager DI Vendsyssels lærlingepris 2019

Plus

Historiske danske skibe blev spottet ved Norge

DEN GAMLE SKIBSLISTE: Anden halvdel af Hans-Henrik Fentzs seneste sørejse. Her rundede han Kirkenes og satte kursen sydpå igen. Undervejs mødte han skibe med en dansk historie, bl.a. Kløvedal-familines ekspeditionsskib ’Wallenberg’

Nyhedsbrev

Positionsbillede

Online Avis Arkiv
Plus

Estiske lodsbåde vækker begejstring hos søfolk

Danpilot har valgt at udnytte optionen på fire yderligere lodsbåde. Den samlede leverance fra Baltic Workboats i Estland ender derfor på samlet 15 fartøjer, der sikrer maksimal fleksibilitet

VIDEO: Grimaldi-bilskib i brand i Middelhavet

Plus

Kreativitet løser et hav af miljøproblemer

9-årige Laura har opfundet en ny leg med fantasifulde havfaldsvæsener, som kan samle hele familien og bidrage til at løse en række af tidens miljøudfordringer, hvor skibsfarten også er en af synderne

APM Terminals mister selskab til Mærsk

Maersks containerfabrik ud af 2018 med dundrende underskud

Lukning af fabrik i Chile koster Maersk Container Industry omtrent en mia. kroner

Maersk Drilling går tilbage i første eksamen på egne ben

Lang ønskeliste fra Det Blå Danmark til ny regering

Valgkampen er i fuld gang, og de maritime brancheorganisationer peger blandt andet på forskning, uddannelse og et blåt nabotjek som vigtige temaer

Plus

Stærk trafik, snæver passage og ringe vanddybde

Frygten for den store katastrofe lurer konstant langs de danske kyster, som passeres af ca. 70.000 skibe til og fra Østersøen

Startup rengør tørlastskibe

En håndfuld maritime startups får hjælp under Marcod-projektet ’Maritime Stars’, f.eks. online-platformen Dry Bulk Chemicals, der formidler rengøring af tørlastskibe

DFDS sælger sidste ro/ro-skib fra Norfolkline

Græske Attica køber 19 år gammelt skib fra DFDS’ korridor mellem UK og kontinentet

Plus

"Det begyndte med, at vi fløj fjernstyrede helikoptere mod hinanden"

Ideen bag Upteko har rødder i to drenges helikopter-kamp mod hinanden. Og der er nu stor interesse for drengenes selvstyrende droner - for dronebranchen boomer

Tre reder-organisationer i fælles opråb til USA

Plus

Efter 10 magre år: Nu vil Torm høste gevinsten i tankmarkedet

Med en trimmet forretning og nye svovlregler forude står rederiet i en stærk position til at drage fordel af det forventede opsving i markedet, vurderer Torm-chef Jacob Meldgaard

Ny containeralliance favner nu 70 pct af verdensflåden

Containerrederier på kryds og tværs går sammen om at sikre fælles standarder i overgangen til digitalisering

Kursfald besværliggør opkøb for Maersk Drilling

Her er prisen for at istandsætte 'Helge Ingstad'

1

Grenaa Havn har købt mobilt landstrømanlæg

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

Esvagt styrker fokus på offshore vind

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Ny salgsingeniør hos ProMetal A/S

Jobopslag: Servicetekniker - Kraner og Løftegrej (Fyn)

HF styrker Cable & Cable Management

Optimer din brug af Revit - hør hvordan på gratis seminar d. 22/5 i samarbejde med FAOD

Pålidelig gasdetektering i P-kældre

Gør som denne kunde! Få din nye kran til produktionen leveret af Fyns Kran Udstyr

Technoflex Koblinger

Prysmian bliver sponsormedlem af RES4Med&Africa

Medicinsk cannabis

Skueglas til ex. proces- og foodindustrien får du hos Mirit Glas

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

PALFINGER MARINE - Fender produkter og løsninger til dit skib

CERTEX Danmark A/S er eksperter i kranløsninger, tilbehør & service

Tranemo Skinsafe™ lysbue beskyttende beklædning.

Thybotech ApS udfører special opgaver på Energi Viborg

Stort tillykke til Contiga A/S med deres ISO 9001 certifikat

Solar og GEDORE giver energi- og søfartsvirksomheder adgang til kvalitetsvæ...

Efterspurgte skibsmaskinister på MARTEC forener studie-, arbejds- og famili...

Også helt nye hejs klargøres af Ajos

Går du op i dit løfteudstyrs tilstand?

Send til en kollega

0.181