23948sdkhjf

Havarirapport: Norsk fregat troede, at maltesisk tankskib var fastland

| Af Redaktionen/jek | Tip redaktionen om en historie

Foreløbig rapport afslører mulige årsager til kollision mellem norsk fregat og tankskib.

I går blev en foreløbig rapport om kollisionen mellem den norske fregat 'KNM Helge Ingstad' og det maltesiske tankskib 'Sola TS' fremlagt af den norske havarikommission for transport (SHT).

Det skriver dr.dk.

Den 8. november kolliderende det norske krigsskib på vej hjem fra en NATO-øvelse med et tankskib fra Malta i Hjeltefjorden i Hordaland tæt på den norske by Bergen. Ulykken skete omkring klokken fire om natten, og det var derfor bælgmørkt.

Havarikommisionen skriver i rapporten, at deres foreløbige analyse er, at det ikke var en enkelt handling eller hændelse som førte til ulykken.

Forvekslede skib med havn

Rapporten peger derimod på flere hændelser, som skete inden kollisionen, som kan være årsag til ulykken. Derudover peger rapporten også på, at fregatten muligvis har fejl i konstruktionen:

Den norske fregat forvekslede lysene på det maltesiske tankskibs dæk med lysene i skibsterminalen. Besætningen troede altså, at skibet var en del af fastlandets havn.

Rapporten konkluderer, at det på afstand ville have været vanskeligt at se forskel på lysene fra tankskibet og lysene fra terminalen.

Rapporten svarer dog ikke på, hvorfor fregatten satte kurs direkte mod lysene, uanset om de troede, det var et andet skib eller "et stationært objekt".

AIS kun delvist aktiv

Det maltesiske tankskib kunne ikke se den norske fregat på deres radar, før det var for sent.

Grunden til dette var, at KNM Helge Ingstads automatiske informationssystem (AIS) var sat til "receiver modus", som betyder, at de kun modtog signaler, og ikke udsendte egne id-data.

Læs også: "Video: AIS-animation af norsk kollision"

AIS-systemet fungerer ved, at skibe med korte mellemrum udsender små datameddelelser om deres identitet (skibets navn, kaldesignal, fysiske størrelse), navigation (position, kurs og fart) og sørejse (anløbshavn, forventet ankomsttidspunkt).

Man kan undlade transponderen og kun købe en AIS-modtager, men så kan man kun se og ikke blive set.

Læs også: Danmark sender fregat til Hormuz-strædet

Det maltesiske tankskib kunne derfor ikke se fregattens AIS signal, men det kunne se dem på deres radar.

Med et AIS-system kan man se position, kurs og fart på de omkringliggende fartøjer og kan dermed bedre bedømme, hvilke konsekvenser ens egne handlinger vil få i forhold til de omkringliggende fartøjer med AIS.

Uundgåelig kollision
På trods af gentagne advarsler fra tankskibet om, at den norske fregat skulle lave en undvigelsesmanøvre, kunne den norske fregat ikke undvige, for så ville den være sejlet ind i flere nordsejlende skibe på den venstre side af fregatten.

Da de nordgående skibe var sejlet forbi, var det for sent med en undvigelsesmanøvre, selvom det maltesiske tankskib var begyndt at bakke. På det tidspunkt var de to skibe kun 400 meter fra hinanden, og en kollision var derfor uundgåelig taget skibenes størrelser og hastighed i betragtning.

Fregatten troede desuden, at advarslen kom fra ét af de tre nordgående fartøjer, de kunne se på deres radarsystem.

Da rapporten er en midlertidig rapport - og ikke den endelige - er al information om ulykken ikke publiceret af hensyn til den fremtidige efterforskning.

Læs også: Russisk isbryder ud for Norge sendte nødsignaler ved en fejl

- Havarikommisionen har indtil nu ingen indikationer på, at tekniske systemer ikke har fungeret, som de skulle frem til kollisionen, står der i rapporten.

Fejl på fregat

Udover de forskellige mulige årsager til kollisionen, mener Havarikommisionen, at de har fundet sikkerhedskritiske fejl på den norske fregat.

Efter kollisionen kunne den norske fregat ikke sejle videre, fordi den havde pådraget sig store skader.

Efter at den ti minutter efter kollisionen stødte mod grund, begyndte den at tage vand ind. Tre vandtætte sektioner blev fyldt op med vand, og det er ifølge havarikommisionen dette, som er en sikkerhedskritisk fejl.

Havarikommisionen antager, at det sikkerhedskritiske fund også må gælde for de fire øvrige fregatter af samme design, som det norske forsvar købte i 2009.

De andre fire fregatter skal derfor undersøges for samme fejl.
Mere om: fregat | havari | havarirapport | Norge
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

VIDEO: Katamaran rammer ro/pax ved Tenerife

Hafnia hev en halv milliard hjem sidste år

Særligt fjerde kvartal bidrog til, at Hafnias første efter sammenlægning med BW Tankers gav gode resultater

Blue Water om corona-udbrud: "Nu begynder det at blive alvorligt"

Totals danske direktør bliver afløst til april

Ti danske havne kan se frem til længere sæson for krydstogt

Nyhedsbrev

8.546 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Blue Water åbner endnu et kontor i Caribien

Online Avis Arkiv

Ørsteds Hornsea 2 skal producere brint

Finansiering på plads til Gigastack-projektets anden fase, der skal demonstrere billig, CO2-neutral brint i industriel skala. Projektkonsortiet omfatter bl.a. danske Ørsted og deres Hornsea 2 havmøllepark

Erstatter kemikalier med kokosprodukter

ME Production er kandidat i den nordjyske bæredygtighedskonkurrence Tag Fat. Scrubber-producenten erstatter kemikalier med kokos ved rens af gear

Plus 1

DEBAT: Stop piraterne ud for Vestafrika, før de angriber danske skibe

I årevis har det været forbundet med risiko for søfolk at sejle ind i Guineabugten ud for Vestafrika. Mens piraterne er inddæmmet ved Somalia, er kidnapninger blevet dagligdag på den anden side af Afrika

Krydstogtrederier forventer milliard-tab efter virus-udbrud

Besætning fra 'Diamond Princess' kan endelig forlade skibet

IMO 2020-svovlregler
Energistyrelsen bakker op om metanol til fremdrift

Plus

GALLERI: Krydstogt til Helvede

Plus

Tyskland vil selv bygge sine orlogsskibe

Ordrer på militære nøgleteknologier må ikke længere sendes til udlandet

West Diesel indgår aftale med MAN

Positionsbillede

Plus

Nu sejler containerskibe næsten tomme fra Kina

Imens containere har svært ved at nå frem til afskibning fra de kinesiske havne, kan der vente høje rater til rederierne på den anden side af virusudbruddet

Plus

Droner skal gøre Nordvest­passagen sikker

Den globale opvarmning gør det muligt at sejle smutvejen nord om Canada. Nu skal droner hjælpe med at gøre sejlruten sikker

Plus 1

Dansk fabrik udvikler unikt system til at trække søkabler

Den danske maskinfabrik PK Jeppesen & Søn har fået maritime kunder ved udvikle og patentere et system, som kan trække kabler på havet. Virksomheden er også gået ind på udlejningsmarkedet

Plus 1

Skibet som gik i stykker

Sea War Museum Jutland har opklaret et forlis, som skete i Nordsøen i 1954

Plus

’Gerda Toft’s forlis – efterspillet

Det dybt tragiske barndomsminde fra julen, hvor onklen gik ned med ’Gerda Toft’

Mærsk: Corona-virus gør 2020 svært at forudsige

Fremtiden er særligt svær at spå om netop nu, lyder det fra Mærsk efter et 2019 med god fremgang i driftresultatet

Så meget tjener Mærsk-cheferne

Lodser i USA i krads kritik af forhold efter dødsfald ved Mærsk-skib

Efter et dødsfald fra 'Maersk Kensington' går 1200 lodser i USA nu sammen om at få rederier til at afskaffe såkaldte trapdoors, der ikke lever op til reglerne

Dan-Bunkering ansætter Finance Director

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Plus

Havdyr og dollars skal sætte skub i dansk udviklet sonar

Ny jurist hos Danske Maritime med søfart i blodet

Coronavirus rammer den globale transportsektor

Maersk Supply henter ny COO fra Tidewater

Næstved Havns næste direktør er fundet

Plus 1

Ugens Leder: Søværnet er kun toppen af isbjerget

USTC udvider direktionen med ejerens datter

Afmatning i Nordens største havn

Plus

Diversitet - hvorfor går det så langsomt?

Plus

"Grattis Danmark. Vakna Sverige"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se video: Skrot falder, plader stiger - corona spøger

Ét login med adgang til det hele - Fyns Kran Udstyr

Kæmpe metallager i Glostrup

Roxtec kabel- og rørgennemføringer i boreplatforme, Nordsøen

Bliv Lead Auditor i henhold til ISO 45001:2018 på 1-2 dage

NOS A/S tilbyder Redningsflåde- / Redningsbådskrog

Dansk Energirådgivning justerer ejerskabskredsen

Nyhed Online: Ergolash i ny unik farve

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Mangler du en omkostningseffektiv basis svingkran?

Revit - Detaljer i Revit

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

AssetTracking

Specialløsning på vej til kunde – 20 ton løfteåg

Service har aldrig været vigtigere!

Omkostningseffektive spredeåg til løft - igen og igen!

Hvem kan ikke lide et super godt tilbud?

Summit Electronics forhandler MTS

Copenhagen Pump leverer centrifugalpumper i høj kvalitet

Tjek vores nye katalog!

Kælder forvandlet til automatiseret parkeringsanlæg

Elevator positioning system

Nyhed! Vil du opdateres på den nye FMEA & VDA?

Uhørt hurtig byggeproces på DSV Hedeland

Har du et login til fyns-kran.dk?

Send til en kollega

0.205