At køre i bil gennem Femern-tunnelen bliver en mental prøvelse for cirka hver femte bilist.
Tre procent vil endda aldrig drømme om at køre ned i en tunnel, der ikke alene er 18 km i stort set lige linje, men løber ned til 40 meter under havoverfladen. Det viser norske tal, der ifølge eksperten bag, kan overføres direkte til danske forhold.
- Konk...
Hver 5. bilist lider af tunnelangst: Særlig belysning reducerer frygten
Det indvendige design i Femern har høj prioritet. Især undersøiske tunneler er ubehagelige for mange bilister, viser tal fra Norge, hvor man har gode erfaringer med speciel lyssætning
Lærdal Tunnelen i Norge var de første til at anvende blåt lys i særlige eventzoner for at modvirke træthed og klaustrofobi. Julian Dik/Unsplash
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer