23948sdkhjf

Sådan kommer Mols-Liniens flådeopstilling til at se ud på Bornholm fra 2018

FÆRGEUDBUD: To kendte fra Kattegat, en nybygning samt en joker fra Middelhavet til Bornholm for Mols-Linien fra 2018.

Læs også: Mols-Linien skriver kontrakt om Bornholm

Danske Færger bød ind på den kommende tiårige kontrakt på den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm med det tonnage-setup, rederiet i dag udfylder den igangværende koncession med. Modsat bød Mols-Linien ind med to af dets aktive hurtigfærger fra Kattegat, en ro/pax-nybygning samt en noget uventet joker fra Middelhavet.

Mols-Liniens vindende tilbud består således på tonnage-siden af den 112 meter lange, 1.450 t.dv. og 1.172 passagerer store såkaldte Wave-piercing-katamaran ’Katexpress 1’ som den primære færge på hovedruten mellem Rønne og Ystad. Her er der tale om en katamaran fra det australsk-baserede InCat-værft, der, som betegnelsen Wave-piercing antyder, i alle sine nybygninger benytter sig af et andet skrogprincip end Austals foretrukne SWATH-skrog (se faktaboks), som kendetegner Danske Færgers nuværende hurtigfærger.

Som sekundær færge mellem Rønne og Ystad vil Mols-Linien anvende den ligeledes InCat-byggede, men lidt mindre og ældre, ’Max Mols’. Begge hurtigfærger skal forud for kontraktstart have indbygget bovthrustere for at forbedre deres havnemanøvreevne.

Ro/pax-værft fortsat hemmeligholdt

Ruten mellem Rønne og Køge skal betjenes af en nybygget 158 meter lang og 24,5 meter bred ro/pax-færge på 4.675 t.dv. I den specifikation, Mols-Linien har anvendt til at sikre en slot-option på et værft, fremgår det endvidere, at hovedmaskineriet skal leveres af Wärtsilä. Nærmere bestemt to styk fra Wärtsiläs 31-firetakt medium speed-serie, som både findes i en konventionel MGO-version og i en dual-fuel LNG/MGO-version.

Læs også: “Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

Ro/pax-nybygningens øvrige oplyste kapaciteter i Mols-Liniens tilbud svarer som minimum til ’Hammerodde’s, der er udgangspunktet for kravene til Køge-ruten i udbuddet.

Endelig skal Mols-Linien også stille med en konventionel reserve/backup-færge, som Kattegat-rederiet angiveligt også kommer til at anvende på Sassnitz-ruten. I lighed med nybygningen er der også her overstreget en række centrale informationer i beskrivelsen af denne del af tonnageopstillingen i den udgave af tilbuddet, som udleveres ved aktindsigt. Bl.a. den valgte færges hovedmål, byggeværft og byggeår.

Vesttysk halvfjerdserkvartet

Af de viste tegnings- og generalarrangementsudsnit af reservefærgen i tilbuddet fremgår det imidlertid tydeligt, at der er tale om en af de fire 1973/74-byggede færger fra det for længst lukkede vesttyske værft Rickmers Werft. Serien blev oprindeligt designet af danske Knud E. Hansen på vegne af Stena Line.

Læs også: Nu sejler 'Stena Vinga' på Frederikshavn-Gøteborg

To af disse færger, ’Sardinia Vera’ og ’Corsica Marina Seconda’, ejes i dag af den italienske Tourship Group, der bl.a. driver rederiet Corsica/Sardinia Ferries på Middelhavet. Også et tredje søsterskib opereres stadig på Middelhavet som ’Moby Vincent’ for det ligeledes italienske Moby SpA, mens et fjerde søsterskib blev ophugget sidste år.

Specialbygget til Bornholm

Ydelsens- og kapacitetskravene i udbuddet bar tydeligt præg af at være baseret på den nuværende tonnage, opereret af Danske Færger.
Dermed bød Danske Færger da også ind med den 2011-byggede 1.400 passagerer og 1.000 t.dv. store SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) katamaran ’Leonora Christina’ som det primære fartøj til ruten mellem Rønne og Ystad.

Katamaranen blev specialudviklet og kontraheret til den igangværende kontrakt fra Austal-værftet i Australien. En af de specielle features var en forøget tunnelhøjde fra havoverfladen op til bunden af hoveddækket mellem de to skrog. Dette skulle mindske risikoen for slamming i hårdt vejr.

Nuværende Køge-færge bygget på rekordtid

Som reservefærge ville Danske Færger således stille med den noget mindre, ligeledes Austal-byggede SWATH-katamaran ’Villum Clausen’. Ligeledes skulle den mere fragtorienterede Rønne-Køge-rute fortsat betjenes af den 1.500 lanemeter og 400 passagerer store ro/pax-færge ’Hammerodde’. Den blev oprindeligt leveret sammen med et søsterskib på knapt et år fra det nu lukkede hollandske Merwede-værft op til den forrige koncessionsperiode med start i 2005.

Endelig ville Danske Færger fortsætte med den nuværende reservefærge, ’Povl Anker’ fra 1978, dels som kontraktlig-krævet backup, og dels til delvis betjening af Rønne-Sassnitz-ruten, som ligger uden for koncessionen, men som regnes som vigtig for det bornholmske turisterhverv i forhold til det tyske marked.

FAKTA – SWATH vs. Wave-piercing
Et SWATH-skrog (Small Waterplane Area Twin Hull) har hovedparten af opdriften placeret et stykke under vandlinjen, der er gennemskåret af den smalleste del af hvert af de to skrog. Dermed er denne katamaranskrogtype mindre udsat for bølgeenergien fra søen. Dog er frihøjden mellem havoverfladen og bunden af hoveddækket afgørende for, i hvor høj grad et SWATH-fartøj udsættes for såkaldt slamming i hård sø.

Et Wave-piercing-skrog har en lidt reduceret opdrift i de forreste dele af skrogene, der samtidigt er ekstra slanke. De to karakteristika betyder, at Wave-piercing-fartøjet dykker lidt med stævnen, som med den slanke udformning skærer sig gennem søen i stedet for at ride på den. Som det tydeligt ses på InCats Wave-piercing-katamaraner, er der et ekstra midterskrog, der bidrager med ekstra opdrift, hvis fartøjet alligevel hugger ned i søen. Også dette midterskrog er skarpt, så det i videst muligt omfang ikke bremser fremdriften i mødet med søen.

FAKTA – Udsnit fra tidsplanen for Mols-Liniens Bornholm-tonnage
1. august 2017: Køllægning af ro/pax-færge til Køge-ruten
1. april 2018: Indkøbt reservefærge på værft for ombygning
1. august 2018: Levering af ro/pax-færge til Køge-ruten
1. august 2018: Ombygning af reservefærge færdiggjort

Læs også:
Aarhus-rederiet Mols-Linien en realitet på Bornholms livliner fra 2018
Mols-Linien vs. Danske Færger - endelig afgørelse om Bornholmerudbuddet klar i næste måned
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigrutens danske hotelchef har en krævende opgave

Danske Thomas Westergaard er strøget til tops i Norges store kystpassagerrederi, Hurtigruten. Men det lå ikke i kortene, at hotelmanden skulle ende i søfart

Ny formandspost til Ole Ingrisch

Ny konsulent på plads hos Sea Health & Welfare

Plus

Folketinget sender søværnet på langfart

Danske orlogsskibe skal hvert år udstationeres i NATO-flådestyrker. Den første mission er bevogtning af Frankrigs hangarskib, der deltager i flyoperationer over Syrien og Irak. Det civile mål er sikrere sejlruter

Plus

Mere gods sejles uden om Danmark

SHORTSEA: Color Line køber ro/ro-skib fra Finnlines for at øge trailerkapacitet mellem Oslo og Kiel

Nyhedsbrev

Plus

Københavnsk specialrederi sælger til Tyskland

Tysk tankrensningsselskab overtager specialfartøj fra Føniks

Online Avis Arkiv

Peter Madsen Rederi skal fjerne sten for millioner

Mærsk-konkurrent opgraderer på Asien-Europa og forlænger alliance

Medie: Maersk sælger snart dele af Hamburg Süd

Tredje bugserskib ankommet til brændende containerskib

Plus

Prisseddel på Evergas’ otte ethylen-skibe

Ny rapport: Guinea-bugten er farlig

Plus 1

Sådan vil Det Blå Danmark tiltrække kvinder

En forsker, en oberst og en kommunikationsrådgiver kom med bud på, hvordan Det Blå Danmark får flere kvinder til søs, da branchen forleden afholdt workshop på DFDS-færgen 'Crown Seaways'. Et fleksibelt arbejdsliv kan være nøglen, lød et af rådene til branchen

Plus

Rollemodeller står øverst på ønskelisten

Plus

"Vi er ikke fordrukne sømænd - eller kvinder"

Plus

Succesfuld Granly-direktør træder ud af den daglige koncern-ledelse

En ny generation er klar til at tage over efter 58-årige Keld Vogt, der i stedet rykker til bestyrelsen

Maersk laver stikprøvekontroller efter containerbrand

Semco forlænger med skotsk rig-havn efter travlt 2018

Danske Havne advarer: Hårdt Brexit kan blive dyrt for fiskerihavnene

Danish Maritime Fair indgår aftale med Bella Center

Marcod udvider succesfuld ordning for lærlinge

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

Så hurtigt kan man lukke en 175 år gammel erhvervshavn

Byrådsmedlemmet, der som den eneste stemte imod, kritiserer processen bag lukningen af Kolding Havn og kalder den forhastet

Plus

Handelsflåden viser muskler - Danmark er verdens hurtigst voksende flagstat

Maersk Line, Nordic Tankers og Navigare Capital er blandt de rederier, som var mest ivrige med at flage ind til Dannebrog i 2018

Plus

Hvilke tank-tradelanes rykker i 2019?

IMO-chef åbner konference på 'Pearl Seaways'

Hans Jensen Lubricators udnævner CCO

Tidligere hoteldirektør på plads hos DFDS

40 år hos C.C. Jensen

Plus

Orskov-familie hiver 9 mio. kr. ud i udbytte

Maersk Drilling får ny næstformand

Aalborg Havn får ny driftschef

Ny direktør i Uni-Tankers

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Julemirakel eller vintermarked?

Ny direktør fundet til Esbjerg Havn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

2019 IHF Handball World Championship

Nu skyder vi fødselsdagsåret i gang

Boat Show

Faldsikring på den nemme måde - Fyns Kran Udstyr A/S

Certex Peter Harbo og Certex Danmark fusionerer

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Undgå brand i maskinrummet!

Vores tekniske afdeling er specialister i at designe og fremstille løfteudstyr

Technoflex Afbalancering

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

LinkedIn, Twitter, Facebook og Instagram.

Endnu en nyhed i vores produktsortiment hos Carl Stahl A/S: Dynamometer med bluetooth forbindelse

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Spidex kobling

JUMO Vibrotemp

Hvordan kan de stigende krav til emissioner fra skibsfarten imødegås?

West Diesel leverer akut et generatoranlæg

Tid til nyt arbejdstøj?

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S

De nye Roxtec tætningskit gør det nemmere at installere Roxtec kabel- og rørgennemføringer

Åbent hus HF-søfart

Sædbank og sikkerhed

Hvad er stærkest: en bulldozer eller en gummiged?

Mullion SOLAS brandmandsudrustning sammen med MariTeam.

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.159