23948sdkhjf

Sådan kommer Mols-Liniens flådeopstilling til at se ud på Bornholm fra 2018

FÆRGEUDBUD: To kendte fra Kattegat, en nybygning samt en joker fra Middelhavet til Bornholm for Mols-Linien fra 2018.

Læs også: Mols-Linien skriver kontrakt om Bornholm

Danske Færger bød ind på den kommende tiårige kontrakt på den samfundsbegrundede færgebetjening af Bornholm med det tonnage-setup, rederiet i dag udfylder den igangværende koncession med. Modsat bød Mols-Linien ind med to af dets aktive hurtigfærger fra Kattegat, en ro/pax-nybygning samt en noget uventet joker fra Middelhavet.

Mols-Liniens vindende tilbud består således på tonnage-siden af den 112 meter lange, 1.450 t.dv. og 1.172 passagerer store såkaldte Wave-piercing-katamaran ’Katexpress 1’ som den primære færge på hovedruten mellem Rønne og Ystad. Her er der tale om en katamaran fra det australsk-baserede InCat-værft, der, som betegnelsen Wave-piercing antyder, i alle sine nybygninger benytter sig af et andet skrogprincip end Austals foretrukne SWATH-skrog (se faktaboks), som kendetegner Danske Færgers nuværende hurtigfærger.

Som sekundær færge mellem Rønne og Ystad vil Mols-Linien anvende den ligeledes InCat-byggede, men lidt mindre og ældre, ’Max Mols’. Begge hurtigfærger skal forud for kontraktstart have indbygget bovthrustere for at forbedre deres havnemanøvreevne.

Ro/pax-værft fortsat hemmeligholdt

Ruten mellem Rønne og Køge skal betjenes af en nybygget 158 meter lang og 24,5 meter bred ro/pax-færge på 4.675 t.dv. I den specifikation, Mols-Linien har anvendt til at sikre en slot-option på et værft, fremgår det endvidere, at hovedmaskineriet skal leveres af Wärtsilä. Nærmere bestemt to styk fra Wärtsiläs 31-firetakt medium speed-serie, som både findes i en konventionel MGO-version og i en dual-fuel LNG/MGO-version.

Læs også: Sådan kommer det nye Molslinjen til at se ud

Ro/pax-nybygningens øvrige oplyste kapaciteter i Mols-Liniens tilbud svarer som minimum til ’Hammerodde’s, der er udgangspunktet for kravene til Køge-ruten i udbuddet.

Endelig skal Mols-Linien også stille med en konventionel reserve/backup-færge, som Kattegat-rederiet angiveligt også kommer til at anvende på Sassnitz-ruten. I lighed med nybygningen er der også her overstreget en række centrale informationer i beskrivelsen af denne del af tonnageopstillingen i den udgave af tilbuddet, som udleveres ved aktindsigt. Bl.a. den valgte færges hovedmål, byggeværft og byggeår.

Vesttysk halvfjerdserkvartet

Af de viste tegnings- og generalarrangementsudsnit af reservefærgen i tilbuddet fremgår det imidlertid tydeligt, at der er tale om en af de fire 1973/74-byggede færger fra det for længst lukkede vesttyske værft Rickmers Werft. Serien blev oprindeligt designet af danske Knud E. Hansen på vegne af Stena Line.

Læs også: Maersk Supply køber nyt system til energistyring

To af disse færger, ’Sardinia Vera’ og ’Corsica Marina Seconda’, ejes i dag af den italienske Tourship Group, der bl.a. driver rederiet Corsica/Sardinia Ferries på Middelhavet. Også et tredje søsterskib opereres stadig på Middelhavet som ’Moby Vincent’ for det ligeledes italienske Moby SpA, mens et fjerde søsterskib blev ophugget sidste år.

Specialbygget til Bornholm

Ydelsens- og kapacitetskravene i udbuddet bar tydeligt præg af at være baseret på den nuværende tonnage, opereret af Danske Færger.
Dermed bød Danske Færger da også ind med den 2011-byggede 1.400 passagerer og 1.000 t.dv. store SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull) katamaran ’Leonora Christina’ som det primære fartøj til ruten mellem Rønne og Ystad.

Katamaranen blev specialudviklet og kontraheret til den igangværende kontrakt fra Austal-værftet i Australien. En af de specielle features var en forøget tunnelhøjde fra havoverfladen op til bunden af hoveddækket mellem de to skrog. Dette skulle mindske risikoen for slamming i hårdt vejr.

Nuværende Køge-færge bygget på rekordtid

Som reservefærge ville Danske Færger således stille med den noget mindre, ligeledes Austal-byggede SWATH-katamaran ’Villum Clausen’. Ligeledes skulle den mere fragtorienterede Rønne-Køge-rute fortsat betjenes af den 1.500 lanemeter og 400 passagerer store ro/pax-færge ’Hammerodde’. Den blev oprindeligt leveret sammen med et søsterskib på knapt et år fra det nu lukkede hollandske Merwede-værft op til den forrige koncessionsperiode med start i 2005.

Endelig ville Danske Færger fortsætte med den nuværende reservefærge, ’Povl Anker’ fra 1978, dels som kontraktlig-krævet backup, og dels til delvis betjening af Rønne-Sassnitz-ruten, som ligger uden for koncessionen, men som regnes som vigtig for det bornholmske turisterhverv i forhold til det tyske marked.

FAKTA – SWATH vs. Wave-piercing
Et SWATH-skrog (Small Waterplane Area Twin Hull) har hovedparten af opdriften placeret et stykke under vandlinjen, der er gennemskåret af den smalleste del af hvert af de to skrog. Dermed er denne katamaranskrogtype mindre udsat for bølgeenergien fra søen. Dog er frihøjden mellem havoverfladen og bunden af hoveddækket afgørende for, i hvor høj grad et SWATH-fartøj udsættes for såkaldt slamming i hård sø.

Et Wave-piercing-skrog har en lidt reduceret opdrift i de forreste dele af skrogene, der samtidigt er ekstra slanke. De to karakteristika betyder, at Wave-piercing-fartøjet dykker lidt med stævnen, som med den slanke udformning skærer sig gennem søen i stedet for at ride på den. Som det tydeligt ses på InCats Wave-piercing-katamaraner, er der et ekstra midterskrog, der bidrager med ekstra opdrift, hvis fartøjet alligevel hugger ned i søen. Også dette midterskrog er skarpt, så det i videst muligt omfang ikke bremser fremdriften i mødet med søen.

FAKTA – Udsnit fra tidsplanen for Mols-Liniens Bornholm-tonnage
1. august 2017: Køllægning af ro/pax-færge til Køge-ruten
1. april 2018: Indkøbt reservefærge på værft for ombygning
1. august 2018: Levering af ro/pax-færge til Køge-ruten
1. august 2018: Ombygning af reservefærge færdiggjort

Læs også:
Aarhus-rederiet Mols-Linien en realitet på Bornholms livliner fra 2018
Mols-Linien vs. Danske Færger - endelig afgørelse om Bornholmerudbuddet klar i næste måned
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ihærdig katamaran-ejer vil afprøve ny rute til Ærø

Hans Froholdt, der sidste sommer opgav at sejle Aarhus-Samsø med 'Issehoved' vil nu forsøge sig med Svendborg-Ærøskøbing

Maersk taber 694 millioner trods fremgang

Mærsk har øget omsætningen i årets første kvartal, men taber alligevel 694 mio. kroner på de fortsættende aktiviteter

Plus

Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Mens Viking Line overvejer at droppe rotorsejl på en cruisefærge og en kommende nybygning, så er erfaringerne gode på et ro/ro-skib i fast rutefart på Den Engelske Kanal

Dødsulykke koster Fayard 80.000 kroner

Plus

Ny rederi-formand: "Usikkerheden er massiv"

Torm-direktør Jacob Meldgaard skal som ny rederiformand sætte kursen for Danske Rederier i en tid, hvor usikkerheden sjældent har været større

Ni år gammelt ulykkesskib sendt til ophug

Nyhedsbrev

Dansk rederi opkøber konkurrent

Northern Offshore Group overtager Turbine Transfer's CTV-flåde på 25 skibe

Online Avis Arkiv

Nye krav til faciliteter i havne

Norden indgår tre-årig saltkontrakt

500.000 tons salt årligt skal sejles til kemivirksomhed i Mellemøsten

Masser af kunder i nettet: Ordrebogen er fyldt hos skibsværft

Danske rederiers fodaftryk i verden vokser

Torm-direktør ny formand for Danske Rederier

Jacob Meldgaard overtager posten som bestyrelsesformand og får selskab af tre nye navne

Aarhus Havn nedtoner risiko for luftforurening blandt ansatte

Plus

”Ganske lille sikkerhedsmargin” fik 'Sirius Høj' til at kæntre

'Sirius Høj’ var lastet til bristepunktet, hvilket betød, at der ikke var sikkerhedsmargin til et fejlskøn om skibets stabilitet

Udbrændte 'Yantian Express' når destination efter fire måneder

Plus

Skov efter fusion: Adgang til finansiering bliver afgørende

Det nye rederi Hafnia er i dag verdens største inden for produkttank målt på antal opererede skibe. CEO Mikael Skov fortæller her om udfordringer og fordele ved fusionen med BW Tankers

Stena i kraftig tilbagegang i 2018

Plus

Blue Water-profil erobrer direktørpost for MARS i Frederikshavn

Plus

Afløserfærge sat på pause

Det økonomske fundament er krakeleret under visionen om en afløserfærge til de danske ø-rederier - Færgesekretariatet vil nu lægge en ny strategi for, hvordan projektet på sigt kan blive til virkelighed

Plus

Havnevirksomhed: "Vi føler os lidt snigløbet"

En række høringssvar retter kritik af Guldborgsund Kommunes planer for byudvikling på havnearealerne i Nykøbing Falster og advarer imod en lukning af havnen. Borgmesteren maner til besindighed og påpeger, at det kun er en tredjedel af havnen, der skal byudvikles.

Plus

’Ellen’ sejler øhavet tyndt - om halvanden måned går det løs

Med halvanden måned til indsættelsen er der fuld gang i testsejladserne i det sydfynske øhav - hurtigladefunktionen ser ud til at fungere som planlagt

Græsk krydstogtrederi får "historisk" stor svovlbøde i Norge

Chauffører vil ikke forbi Esbjerg Havn: Frygter kæmpe bøder

1

Mærsk afbryder eftersøgning af mand overbord

Ultrabulk er verdens største transportør af omstridt mineral

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Plus

Nykøbing Falster Havn på vej mod lukning

Udvidede Iran-sanktioner kan ramme tank

Ny formand i Kolding Havn

DFDS-chef ny i Monjasas bestyrelse

80 år: Jan Erlund

Plus

DEBAT: Klar rollefordeling i havnesektoren, tak

Valero sagsøgt for at sælge beskidt bunker

Nye positioner i Terntank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

IGU-uddannelsen førte til fastansættelse hos Ajos

Ny kran? Denne kunde fik en budgetpris på under 24 timer!

Hvordan vælger du den rigtige ET 200SP løsning?

Mød hele branchen på Fagligt Seminar om brændeovne og kedler på Teknologisk Institut

God kunderelation bygget på tillid og dedikeret arbejdsindsats

Fuld gang i Atlantic Fair 2019

Palfinger udstyr til avanceret og innovative skibe

10 years anniversary of the FAYARD "Clean Power" shore connection solution

Miljøvenligt og højtydende smørefedt forlænger levetiden for stålwirer

Positivt resultat for 1.kvartal af 2019

Legionella - nye udfordringer og løsninger – temadag på Teknologisk Institut

Hydraulik Cylinder

Dansk maritimt rekrutteringsfirma har succes i udlandet

Produktfokus: Ny version af Tractel Tracpode

Ses vi på Atlantic Fair?

Ny Gigabit-switch fra Siemens - designet til store båndbredder

Prysmian Group koncern HSE 2018 rapport

Ny udlejningsafdeling hos Carl Stahl A/S

Jobopslag: Strategisk indkøber

CERTEX Danmark designer og producerer løfteåg til løft af naceller

Unik Mulighed: Køb mere end 10.000 online hos Fyns Kran Udstyr A/S

Kursus om de nye krav i bygningsreglementet

Kan du ikke finde egnet løfteudstyr til din opgave?

Kranmontør fra Grønland på vidensbesøg hos Ajos

Arbejder du med Simatic HMI Comfort-paneler fra Siemens?

Send til en kollega

0.211