23948sdkhjf

Fragtskib med 21.000 ton gødning i lasten synker i Det Røde Hav

Tusindvis af ton gødning i lasten på skib, der sank lørdag, udgør stor miljørisiko. Skibet synker nu dybere

Fragtskibet "Rubymar", der natten til lørdag sank i Det Røde Hav efter i februar at være blevet angrebet af houthibevægelsen, havde 21.000 ton kvælstofgødning i lasten.

Det har nu skabt en miljømæssig risiko i Det Røde Hav.

Det skriver det amerikanske militærs centralkommando (Centcom) i et opslag på det sociale medie X.

- Efterhånden som skibet synker, udgør det også en påvirkningsrisiko for andre skibe, der passerer de travle ruter på søvejen, lyder det i opslaget.

Fragtskibet blev den 18. februar angrebet af houthibevægelsen, og det forlød allerede dagen efter, at det var i fare for at synke.

Ifølge Centcom har skibet nemlig taget vand ind, lige siden det blev angrebet.

Omkring klokken 02.15 lørdag nat sank det ifølge så ifølge centralkommandoen.

Fragtskibet "Rubymar" sejler under belizisk flag og opereres af det libanesiske Blue Fleet Group.

Mandag lød det fra Blue Fleet Group, at der var planer om at slæbe skibet til den saudiarabiske by Jeddah. Selskabet har dog ikke udtalt sig efter lørdagens melding om, at skibet er sunket, eller efter Centcoms advarsel om den miljømæssige risiko.

Det fremgår derfor ikke, om der foreligger en plan for, hvordan man eventuelt vil forsøge at inddæmme den risiko, som skibet og kvælstofgødningen nu udgør under havoverfladen.

Skibets besætning er evakueret.

Houthibevægelsen holder til i Yemen og har siden november udført adskillige angreb på fragt- og tankskibe på Det Røde Hav.

Angrebene sker ifølge houthierne i protest mod Israels krig mod den palæstinensiske bevægelse Hamas i Gazastriben.

Houthierne er allierede med Hamas, og begge bevægelser er allierede med og støttes af Iran, som er Israels ærkefjende.

Bevægelsen har taget magten i de mest folkerige dele af Yemen, heriblandt landets hovedstad, Sanaa, og den vigtige havneby Hodeida.

For international skibsfart har angrebene haft store konsekvenser.

Mange rederier sender deres skibe syd om Afrika for at undgå Det Røde Hav, når de sejler mellem Europa og Asien.

Det koster både ekstra tid og ekstra brændstof at skulle sejle den lange vej rundt om Afrika i stedet for at sejle via Suezkanalen og Det Røde Hav.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078