23948sdkhjf

I medierne var færgen en succesfortælling: I kulissen var situationen en helt anden

Dokumenter afslører, at politikerne ikke var orienteret om, hvad færgeprojektet indeholdt, før de bevilgede millioner af skattekroner til projektet

Perspektiverne var enorme, da Port of Aalborg offentliggjorde sin plan om en færgeforbindelse på tværs af fjorden mellem Aalborg og Nørresundby.

Den lille førerløse færge blev i september 2021 præsenteret som et "attraktivt og grønt alternativ, der forbedrer nordjydernes mobilitet over fjorden markant".

Her to år senere ser situationen helt anderledes ud.

Færgen har ikke sejlet på tværs af fjorden i otte måneder, og der er ikke udsigt til, at den kommer til det foreløbig.

Måske gør den det aldrig.

Pris

Alligevel har de aalborgensiske skatteborgere fået lov at betale deres del af udviklingen af Greenhopper, som færgen er døbt.

I 2020 havde Port of Aalborg arbejdet på projektet i halvandet år, og Lars Jøker fra Port of Aalborg sagde dengang offentligt, at nu måtte kommunen til lommerne.

Ellers ville man gå glip af projektet og dets mange muligheder.

- Hvis vi ikke prioriterer Fjordbussen og skaffer den nødvendige finansiering, flytter både projektet og førerpositionen tilbage til København, sagde han til mediet MigogAalborg.

Artiklen blev udgivet dagen inden, byrådet skulle forhandle kommunens budgetter på plads.

Det endte da også med, at politikerne afsatte fem millioner kroner til færgeprojektet som en del af budgettet for 2021-2024.

Men politikerne var tilsyneladende ikke klar over, hvad de fem millioner kroner skulle bruges på.

Måtte undersøges

I en redegørelse om projektet, som Nordjyske har fået aktindsigt i, kan man læse, at daværende direktør i By og Land, Anders Fokdal, først da pengene var bevilget, gik i gang med at undersøge, hvad pengene gik til.

"Efter budgetvedtagelsen undersøger daværende direktør Anders Fokdal, hvad denne bevilling er givet til, da forvaltningen ikke har indleveret hverken budgetnotat eller andet materiale vedr. projektet", står der i redegørelsen.

Først en måned senere blev By- og Landskabsudvalget på et udvalgsmøde orienteret om, hvad projektet rent faktisk gik ud på.

Her fik politikerne forklaret, at Aalborg Kommune støttede projektet med fem millioner kroner til at bygge den autonome færge, men ellers ikke var en del af projektet.

Så meget koster det at drive Greenhopper

Nordjyske (som blandt andet ejer Søfart) har fået aktindsigt i Port of Aalborgs beregninger af, hvad det vil koste at drifte Greenhopper i en prøveperiode på to år.

Udgifterne ligger mellem 9,52 og 9,95 mio. kr.

Det dækker blandt andet over lønninger til personale, elforbrug, vedligehold og etablering af anløbsfaciliteter.

I regnestykket er der medregnet billetindtægter på omkring 1,5 mio. kr.

Kilde: Port of Aalborg "Drifts- & Investeringsbudget 2023-24"

Det blev også slået fast, at Aalborg Kommune ikke skulle overtage driftsforpligtelserne eller ejerskabet af færgen, når projektet var afsluttet.

Alligevel skulle spørgsmålet om, hvem der skulle drive færgen blive ved med at spøge i flere år efter.

Tvivl om aftalen

Herefter var der stilhed om projektet i offentligheden i en længere periode, mens færgen blev bygget på et værft i Faaborg.

Det var Port of Aalborg, der ledede projektet, og på de indre linjer holdt Aalborg Kommune løbende møder med havnen om, hvordan projektet udviklede sig.

Men halvandet år efter at pengene blev bevilget, var der stadig tvivl om, hvad der var aftalt mellem parterne.

I maj 2022 skrev daværende, fungerende direktør i By og Land, Jørgen Litske Petersen, til en afdelingsleder i forvaltningen.

- Findes der nogle dokumenter, der beskriver betingelserne for kommunens tilskud? Vi skal sikre os, at tilskudsmodtageren ikke kan videresælge Greenhopper til andre.

Afdelingsleder Henrik Jess Jensen svarede, at det gjorde der ikke.

- Budgetmaterialet om dette projekt er meget sparsomt. Med andre ord, der findes ikke noget - hverken teknisk notat eller andet, skrev han.

Dåben

To måneder senere - i juli - ankom landets første førerløse passagerfærge til Aalborg.

Det var planlagt, at færgen skulle navngives til et event i august i forbindelse med afholdelsen af The Tall Ships Races.

På det tidspunkt var der stadig ingen afklaring af, hvem der skulle drifte færgen, men det lod man sig ikke mærke af udadtil.

Lars Jøker fra Port of Aalborg talte allerede om at indsætte flere færger, før den første havde sejlet én eneste passager over fjorden.

- Vi håber på, at der er så mange passagerer, at man tager det næste skridt, så man kan have to færger, for så vil man kunne øge frekvensen, og med øget frekvens vil du kunne opnå en øget efterspørgsel, sagde han til Nordjyske.

Og da skibet blev døbt, skruede politikerne også en tak op for retorikken.

- Vi kan ikke som Moses dele vandene, men nu får vi en grøn og førerløs færge, som er noget helt nyt, sagde rådmand Jan Thaysen (V), som i borgmesterens fravær fik æren af at navngive færgen Greenhopper.

Betaler da forsøget er slut

Mens alt var fryd og gammen udadtil, var der imidlertid problemer med dokumentationen hos Aalborg Kommune.

Her kunne man ikke overføre de fem millioner kroner til Port of Aalborg, fordi havnen ikke havde dokumenteret, hvad kommunens penge gik til.

Aalborg Kommune rykkede flere gange for en beskrivelse af projektet, men først mere end to år efter, at politikerne afsatte de fem millioner kroner, var formaliteterne på plads, så pengene kunne overføres.

20. december 2022 blev den endelige kontrakt underskrevet mellem Aalborg Kommune og Port of Aalborg.

På det tidspunkt havde Greenhopper sejlet sin sidste testsejlads, og kort efter blev den taget op af vandet og sendt på værft.

Som Nordjyske kunne afsløre i starten af september, har Greenhopper ikke sejlet siden, selv om den i mellemtiden er blevet godkendt til sejlads på tværs af fjorden.

Og Vibeke Gamst (K) ser i dag tilbage på et forløb, som hun beskriver som et kuldsejlet udviklingsprojekt for kommunen.

Det konservative byrådsmedlem har fulgt sagen tæt, som medlem af både By- og Landskabsudvalget og bestyrelsen i Aalborg Havn.

- Lige fra begyndelsen syntes jeg, der har været tale om en dårlig idé, og jeg sagde vist dengang, at det aldrig blev mere end en morsomhed. Det var at betragte som et udviklingsforsøg, som nogen troede på. Andre - inklusiv mig selv - gjorde ikke, siger Vibeke Gamst.

Den konservative politiker mener, at kommunens projekter - først den selvkørende bus i Aalborg Øst og nu Greenhopper - bør sætte tanker i gang hos politikerne om, hvordan man forvalter borgernes penge i fremtiden.

- Det er jo lidt ironisk, at der ovre ved forvaltningen holder en lille grøn bus, der engang som et forsøg kørte ude på stierne i Aalborg Øst, og i Port of Aalborg ligger der en lille grøn færge, der engang sejlede på tværs af fjorden. Man kan godt spørge, om ikke kommunen skulle være lidt mere tilbageholdende, når det handler om at investere i udviklingsprojekter, siger hun og fortsætter:

- Nu er det ikke verdens største medfinansiering, vi har givet her, men rent principielt kan man godt spørge, om det er kommunens rolle at udvikle nye tekniske løsninger? Når man gør, skal man i hvert fald være klar over, at det kan medføre tab for kommunekassen.

Troede folk ville komme løbende

Hos Port of Aalborg sidder Lars Jøker tilbage med et udviklingsprojekt, som han stadig selv tror på. Han forklarer, at Greenhopper lever op til det, man satte sig for at bygge i 2020.

Projektet blev dog forsinket flere gange undervejs blandt andet på grund af corona og et EU-udbud, og det er årsagen til, at Port of Aalborg først havde den nødvendige dokumentation klar til Aalborg Kommune i december 2022.

Så det er ikke et kuldsejlet projekt i hans øjne.

Men Lars Jøker erkender, at man ikke har haft styr på projektets livscyklus.

- Hos Port of Aalborg har vi troet så meget på projektet, at vi nok tog det for givet, at folk ville komme løbende for at være med, når de først så, hvad færgen kunne. Vi har nok haft en tilgang, hvor det med, hvem der skulle drive færgen, ville vi finde en løsning på undervejs, siger han.

Når der nu ikke er kommet nogen løbende, står projektet ifølge projektlederen på "en brændende platform".

Der er med andre ord brug for, at der sker en udvikling og gerne hurtigt, så Greenhopper kan få lov at leve videre - måske i et nyt regi.

- Vi afsøger forskellige muligheder her i efteråret, men det er for tidligt at sige mere om lige nu, siger Lars Jøker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081