23948sdkhjf

2022: Containerskibs mystiske kovending, to spektakulære konkurser og hvordan et land uden krigsskibe kunne lammetæve den frygtede russiske sortehavsflåde

Året Rundt i Det Blå Danmark var alt andet end kedeligt i 2022. Søfart ser tilbage på maritime høj- og lavpunkter i 2022

Interessen for russiske krigsskibe eksploderede blandt Søfarts læsere i 2022. 

Det var ikke meget, som den russiske fyldte i bladets spalter i 2021, men det blev der så sandelig året efter, hvor Rusland som bekendt meldte sig under mørkets faner og foretog en aggressiv og på alle mulige måder ulovlig invasion af nabolandet Ukraine. 

Ud af de ti mest læste artikler på www.sofart.dk kan de tre direkte relateres til Ruslands invasion af Ukraine. 

Andre kioskbaskere på top 10-listen handler om en mystisk kovending, to konkurser og et stykke dansk nationalt arvesølv, der besluttede sig for at forlade sine historiske lokaliteter ved havnefronten i det indre København. 

Det var en regulær verdenssensation, at det lykkedes et land uden en flåde, nemlig Ukraine, at sænke tre russiske flådefartøjer i Sortehavet i den russiske invasionskrigs første måneder

2022 endte som et på alle måder ekstraordinært vildt år. Også i søfarten. 

Og Søfarts læsere interesserede sig levende for det hele. 

I hvert fald hvis man dømmer ud fra, hvilke artikler på www.sofart.dk, som der blev klikket allermest på i løbet af det dramatiske år. Her fremgår det, at vores læsere ikke var i tvivl om deres præferencer: De ville høre om den russiske flådes gerninger. Og jo mere, jo bedre. 

Verdensbegivenhed

Det var en regulær verdenssensation, at det lykkedes et land uden en flåde, nemlig Ukraine, at sænke tre russiske flådefartøjer i Sortehavet i den russiske invasionskrigs første måneder. 

Årets mest læste artikler på Søfart

Danmarks motorgigant forlader København – bygger nyt i Roskilde for 1,5 mia. kr.

’Mumbai Maersk’ foretog mystisk kovending inden grundstødning

Peter Madsen Rederi er gået konkurs

Sådan blev Ruslands sortehavsflåde sat ud af spillet

Marlog er gået konkurs og nedlægges to år efter stiftelsen

Husker du 'Ever Given'? Her er de bedste fotos fra Suez-krisen

Ungt dansk rederi køber regulær kraftkarl som skib nr. 3 - tror på marked for plus-50-slæber

Putin fik sin yacht ud af Tyskland

Så skete det! Mærsk sparker døren ind til vindmøllebranchen med banebrydende nybygning

Næsten færdigbygget gigant-krydstogtskib risikerer at blive ophugget

www.sofart.dk

Med andre ord: Det lykkedes for Ukraine at jage hele den mægtige, russiske sortehavsflåde langt væk fra de ukrainske kyster. Tag den, Rusland! 

De ukrainske forsvarsstyrker kunne nemlig sagtens klare sig uden skibe. I stedet benyttede de søminer og missiler som et effektivt forsvar mod de russiske flådefartøjer, som i dag ligefrem har forladt den historiske flådebase på Krim fordi de frygter for ukrainske angreb.

Samtidig gav erfaringerne fra søkrigen i Sortehavet vigtig læring til Søværnet i Danmark, som - hvis der opstår en krisesituation i Østersøen - vil kunne risikere at stå overfor den mægtige russiske flåde.

Spottet af droner

Flagskabet 'Moskva' blev ramt af to lavtgående Neptun-missiler, der tilsyneladende trængte  effektivt gennem skibets antiluftskytssystem, da de fløj i ekstremt lav højde. 

Herudover var antiluftskytssystemerne på 'Moskva' stærkt forældede. Oven på broen var der monteret en overvågningsradar af typen Fregat, hvis antenne roterer hele vejen rundt og sikrer en langtrækkende måldetektion. Bag broen befandt sig et ekstra tårn med et radar- og missilstyringssystem til brug ved mellem- og langtrækkende missilforsvar. 

Højden på dette tårn var mindre end højden på broen. 

Således spærrede broen for en hel sektor af missilstyringssystemet mod fartøjets stævn, hvor antiluftskytssystemet så ikke kunne affyres. Endnu en mangel ved C-300 var, at der kun var én antenne, som skulle drejes mekanisk i den retning, angrebet i givet fald måtte komme fra. 

Elendigt håndværk

Der var ingen tvivl om, at russerne sov i timen og lod sig overrumple af missilangrebet, lød det fra militæranalytiker Andres Puck Nielsen i en af årets mest læste artikler på www.sofart.dk. 

Han påpegede, at hvis man i en krig er den angrebne part, så er det rent faktisk ikke nødvendigt at råde over avancerede flådefartøjer. Her kan missilteknologi rent faktisk effektivt sikre, at selv avancerede flådefartøjer fra fjenden kan sættes ud af spillet når de kommer inden for en radius af et par hundrede kilometer fra kysten. 

Fra den russiske flådes side var modsvaret simpelthen at trække flådefartøjerne så langt væk fra den ukrainske kyst som muligt, hvor de i dag ligget beskyttet  på den fjerne side af Krim-halvøen. Dermed står det klart, at russerne tilsyneladende ikke stoler på, at deres skibe kan komme tæt på Ukraine uden at blive sat ud af spillet. 

B&W flytter hjemmefra

Burmeister & Wain flytter hjemmefra. 

Den historie kunne Søfarts læsere rigtig godt lide. 

En af de store historier i 2022 var, at de sidste rester af Danmarks store værfts-klenodie, Burmeister & Wain nu flytter ud af København. 

Nye generationer af to takts-teknologi til den globale handelsflåde vil nemlig i fremtiden blive udviklet i en nedlagt grusgrav ved Roskilde.

Med et foreløbigt bygge- og flyttebudget på ca. 1, 5 mia. kr. vil den dansk baserede to takts-gigant bygge et spritnyt hovedkvarter med tilhørende produktionsanlæg og testmotorfaciliteter i Trekroner ved Roskilde.

Byggeriet ventes at stå færdigt i slutningen af 2027 med forventet indflytning i begyndelsen af 2028, forklarede den danske landechef Bjarne Foldager.

Samtlige arbejdspladser – ca. 1500 stillinger - på lokaliteterne i Ishøj, Holeby og København skal nu flytte med til det nye domicil. 

I den københavnske Sydhavn driver MAN Energy Solutions i dag to to takts-testmotorer, hvoraf den seneste blev etableret for blot få år siden. Disse testmotorer vil nu blive afmonteret i Sydhavn og testmotorer inklusive tankanlæg vil flytte med til Roskilde.

Historisk afsked

Den virksomhed, som i dag bærer navnet MAN Energy Solutions, kan spore sine danske aner tilbage til 1842, hvor den legendariske, danske værftsgruppe, B&W, blev etableret med motorproduktion på Christianshavn og med nybygningsværft gennem mange årtier på Refshaleøen.

Siden dengang har der næsten uden ophør blevet udviklet motorteknologi til den globale handelsflådes største skibe i det centrale København.

Selve produktionen af motorerne blev lukket ned på Christianshavn, og virksomhedens hovedsæde rykkede fra Christianshavn til det dengang nyopførte kontordomicil på Teglholmsgade i Sydhavn.

Og nu tager virksomheden så altså et yderligere skridt og rykker helt ud af det centrale København, hvor moderne lejlighedskomplekser og sågar en folkeskole gennem de seneste par årtier er skudt op omkring matriklen.

Og sådan blev vi så kloge.

Godt nytår, kære læser.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125