23948sdkhjf

Kinesere vil etablere containerrute via Nordøstpassagen

Det kinesiske rederi Sea Legend etablerer containerrute via Nordøstpassagen 

Det kinesiske rederi Sea Legend har annonceret opstarten på en ny containerlinje, der forbinder Kina og Europa gennem den arktiske nordlige søvej. 

Den nye service skal blandt andet reducere transporttiden betydeligt sammenlignet med traditionelle ruter, der i øjeblikket typisk tager den lange vej syd om Afrika. 

Det skriver Splash247.

Rederiet tilbyder sine kunder en transittid på 18 dage mellem Kina og Europa - en tur som i øjeblikket tager mellem 30 og 50 dage for de fleste rederier som en konsekvens af den lange tur omkring Afrikas sydlige spids. 

Det bliver skibet 'Istanbul Bridge' med en kapacitet på 4.890 teu, som kommer til at gennemføre den første sejlads. Skibet kommer til at betjene følgende havne: Qingdao, Shanghai, Ningbo, Felixstowe, Rotterdam, Hamburg og Gdansk. 

Sea Legend forventer, at ruten vil tiltrække betydelig interesse fra både internationale og kinesiske eksportører, som søger alternativer til pressede strækninger og højere fragtpriser på andre ruter. 

Sea Legend har base i Singapore, men er 100 pct. ejet fra Kina, og er kendt for at have tætte relationer til det kinesiske militær. Den nye rute bliver set som et symptom på stadigt tættere geostrategisk samarbejde mellem Rusland og Kina, herunder ikke mindst sidstnævntes interesse i at etablere alternative forsyningskæder i en tid med stigende global uro. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094