Asiens nybygningsmaskine er rødglødende – Men rederne er på jagt efter en ny type skib
Klodens containerrederier har vanen tro brugt den store optur til at bestille masser af nye skibe.
Men det er i vidt omfang en ny type containerskibe, som rederierne har bestilt hos de asiatiske værfter.
Hør Peter Sand fortælle mere om den nye skibstype i klippet herunder.
- Containerrederierne har lært lektien efter det store nedbrud i forsyningskæderne under Covid19, forklarer chefanalytiker hos Xeneta, Peter Sand. Xeneta er en analyse- og fragtrateplatform for containershipping og luftfragt.
Han fortsætter:
- De industrivirksomheder, som containerrederierne servicerer, har er nu i gang med at sprede deres asiatiske produktionsfaciliteter ud over et større geografisk område for ikke at være ensidigt forankret i Kina.
- Det betyder, at containerrederierne skal servicere langt flere havne i asien – som f.eks. i Vietnam, Thailand og Malaysia. Det vil være mindre havne, hvorfra der skal hentes større volumener end hidtil. De nye skibe er designet til at indgå i dette noget mere fleksible netværk end ’blot’ at sejle enorme volumener ud af de kinesiske kæmpeterminaler.
I slutningen af klippet kan du også høre hans analyse af, hvor mange – eller rettere hvor få - af de kommende nye skibe, der rent faktisk tager nye teknologiske skridt henimod rederibranchens grønne omstilling.
Hvis du ønsker at høre den lange udgave af interviewet med Peter Sand om tingenes tilstand hos containerrederierne netop nu. Så klik på programmet herunder:
Artiklen er en del af temaet PODCAST.