23948sdkhjf

Endnu en kontrahering: Nu er der under en uge mellem ordrene hos Karstensens Skibsværft

Karstensens Skibsværft har fået ordren på en 83 meter lang kombineret snurper/trawler til det norske rederi Rogne AS.

Dermed fortsætter tilstrømningen af nybygningsordrer til Skagen-værftet, der så sent som i sidste uge offentliggjorde, at det ligeledes norske rederi Hargun Havfiske havde bestilt et tilsvarende fartøj.

’Rogne’, som nybygningen skal hedde, leveres i juli 2025.

Værftet oplyser, at design, indretning og arrangementer er blevet til i et meget nært samarbejde mellem rederi og værft. Rederiet har været optaget af innovative og optimerede løsninger, baseret på de seneste års meget positive drift på nuværende ’Rogne’.

Øget fribord

- Det har været rederiet magtpåliggende at have fuld indflydelse i hele designfasen, således projektet vil blive skræddersyet nøjagtig til de ønsker og krav, som rederiet har, oplyser Karstensens Skibsværft i forbindelse med denne uges ordre.

Sikkerhed og arbejdsforhold for besætningen er specielt tilgodeset ved at ’Rogne’ vil have hele lastedækket som vandtæt. Endvidere er trawldækket agter hævet en hel etage, med det formål at øge fribordet og dermed sikkerheden.

Værftet oplyser endvidere, at der er lagt stor vægt på skrogets udformning samt optimering i forhold til driftsprofilen med tanke på lavest mulige brændstofforbrug. I tillæg udrustes fartøjet med varmegenvinding fra alle motorer samt en række andre tiltag for at sikre lavets muligt energiforbrug.

I lighed med de øvrige pelagiske fartøjer som værftet har under bygning til redere i Island, Norge, Sverige og Danmark, er også nye ’Rogne’ af eget design.

Norske produkter

En række leverandører bliver i disse dage udvalgt, alle ud fra kriterier som bæredygtighed, energioptimering, innovation, kvalitet og driftssikkerhed.

Wincheanlægget er allerede kontraheret hos Karmøy Winch, Det hydrauliske anlæg er gennemprøvet og giver stor driftssikkerhed. Ligesom på nuværende 'Rogne', vil der på det nye skib også at være et stort bidrag fra norske leverandører, således leveres bl.a. al maskineri af Bergen Engines og Nogva.

Det komplette fremdrivningsanlæg er nøje vurderet og beregnet på basis af rederiets nøjagtige driftsprofil. I overensstemmelse med ønsket om at udføre et fiskeri med minimal NOx/CO2 udledning pr. kg. fanget fisk, er valget faldet på en brændstof-optimeret pakke med to hovedmotorer hver på 3.600 kW. Langt den største del af driftstiden vil skibet blive drevet af én motor, som derved vil operere i et optimalt område.

Som del af fremdrivningsanlægget er propelleranlægget optimeret for driftsmønstret, hvor størstedelen (omkring 80 pct.) af tiden er fri-sejlads, med en stor, enkelt propeller med diameter på 4.500 mm.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096