Japanere er snart klar med den første terminal til flydende CO2

Japanske Kansai Electric Power har indgået et samarbejde med virksomheden Japan Carbon Capture and Storage (CCS) om at udvikle en fragtterminal til flydende CO2 ved det kulfyrede kraftværk i Kyoto.
Det skriver Splash247.
Ifølge mediet vil terminalen gør det muligt at indsamle omkring 10.000 tons CO2 om året på Maizuru kraftværk, hvor efter det flydende CO2 vil transporteres med skibsfart og blive losset ved Tomakomai kulstoflagring og -genbrugsanlæg i Hokkaido.
Demonstrationsfasen af projektet forventes at starte i år og fortsætte indtil marts 2027, ligesom transporten af den flydende CO2 forventes at begyndte i 2024.
Japan CCS har allerede afgivet en ordre på et stort flydende CO2-skib til Mitsui OSK Lines (MOL), hvilket skulle gøre det muligt for rederiet at flytte omtrent 10.000 tons flydende CO2 om året ud til selve lagerstedet.
Mediet oplyser desuden at Japans tre store rederier - K Line, MOL og NYK - udvikler alle deres egne flydende CO2-skibe til transport af det flydende produkt.
Bulkcarrier transporterer CO2
Der er i det hele taget fart på udviklingen indenfor indfangning, transport og lagring af CO2 i Japan, som er et område, der bliver investeret massivt i.
Ifølge det norske medie to.no er en japansk bulkcarrier, som frakter kull, netop gået i gang med at afprøve indfangning af CO2 på selve skibet.
Afprøvning af et CO2-opsamlingsanlæg i mindre målestok blev i efteråret udført om bord på bulkskibet ’Corona Utility’, som drives af Kawasaki Kisen Kaisha, og i august fik skibet installeret et anlæg til at teste opsamlingen af CO2 fra udstødningen.
Forsøgene har vist, at anlægget formår at opfange CO2 med en renhed på 99,9 procent. Det kan således bruges i flere industrielle processer eller omdannes til e-fuel, skriver mediet.
Dermed er det japanske projekt verdens første til at vise konkrete resultater på, at det er muligt at fange udstødning fra skibsudstødning - dog stadig i en lille skalering og uden det bliver lagret.