Se kortet: 100 danske virksomheder har nu fået del i Femern-opgaver
Over 100 danske virksomheder har indgået kontrakter på opgaver i arbejdet med forberedelsen og etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.
Det oplyser Femern A/S, statens bygherre på det enorme anlægsprojekt til 55,1 mia. kr.
Det er de to udførende entreprenørkonsortier FLC (Femern Link Contractors) og FBC (Fehmarn Belt Contractors), som har indgået underleverandøraftalerne med virksomhederne. De to konsortier har kontrakterne på Femern-arbejdet til søs og på land.
De godt 100 virksomheder fordeler sig i hele landet, viser bygherrens optælling. Lokale virksomheder på Lolland og Falster tegner sig for cirka en tredjedel af kontrakterne, mens resten fordeler sig over Sjælland, hovedstadsområdet og resten af Danmark.
Der er tale om selskaber i forskellige brancher med tre fjerdedele inden for bygge- og anlægsbranchen, de resterende inden for en række andre fag som fotografi, catering, grafikere, biludlejning, spedition, maritime selskaber, telt- og pavillion-udlejning samt kontor- og boliginventar.
Fordeling af kontrakter med danske firmaer
Her i landet hører de godt 100 danske virksomheder hjemme. Hver prik er én virksomhed, som har indgået kontrakt med ét af de to entreprenørkonsortier i anlægget af Femern Bælt-forbindelsen. Grafik: Femern A/S
- Jeg ser det som et tegn på, at danske virksomheder er særdeles konkurrencedygtige, og især de lokale generelt har været godt forberedt på de muligheder, som byggeriet af Femern Bælt-tunnelen giver, siger Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, i en pressemeddelelse om indgåelsen af de danske kontrakter.
FLC og FBC har udover de over 100 danske kontrakter også indgået omtrent aftaler med omtrent lige så mange udenlandske virksomheder.
42.000 årsværk
En analyse fra Cowi har konkluderet, at der samlet set bliver behov for 42.000 årsværk til at gennemføre danmarkshistoriens største anlægsprojekt.
Første spadestik blev taget på dansk side i januar 2021, og anlægget af tunnelen ventes at være færdigt i 2029.
Når den ligger færdig, bliver Femern-forbindelsen verdens længste sænketunnel, og vil give mulighed for at krydse til Tyskland på 10 minutter i bil. Budgettet er på 55,1 mia. kr., og hertil kommer 9,5 mia. til anlæg af jernbaner mod tunnelen.
Aktuelt er bygherren Femern A/S ved at indsnævre feltet i et teknisk kæmpeudbud på 5,5 mia. kr., som Licitationen fortalte i september.
Det er tre store internationale konsortier, som er med i opløbet, og i den forbindelse udtalte enrik Vincentsen, adm. direktør for Femern A/S, at han opfordrede danske virksomheder til at byde ind som underleverandører:
- Det her (det tekniske udbud, red.) er en kontrakt af en størrelse, som ikke ret mange danske firmaer alene har kapacitet til at byde på. Dér må vi bare erkende, at Danmark er et lille land, og vi har ikke entreprenører med det volumen. Men jeg tror, man kommer til at se det samme som ved FBC og FLC-kontrakterne, at der kommer en masse danske underleverandører ind, sagde han til Licitationen.
Sådan ser byggepladsen ud øst for Rødby
Foto: Femern A/S
Fakta: Femern Bælt-tunnelen
- Femern-tunnelen bliver en 18 kilometer lang sænketunnel mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn. Det bliver verdens længste sænketunnel for både biler og tog.
- Tunnelen skal rumme en tosporet motorvej med nødspor i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.
- Det vil tage cirka 8,5 år at bygge Femern-forbindelsen, som forventes at stå færdig i midten af 2029.
- Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 mia. kr. (2015-priser) i anlægsloven. Hertil kommer en forventet pris på 9,5 mia. kr. for etablering af vej og jernbane mod tunnelen i Danmark.
- De to konsortier, Fehmarn Belt Contractors (FBC) og Femern Link Contractors (FLC), står for opførelsen af Femern-tunnelen.
- FLC, som bl.a. Aarsleff deltager i, skal bygge portaler, ramper og landanlæg på både den danske og tyske side samt stå for produktionen og installationen af elementerne til selve sænketunnelen.
- FBC står for gravearbejdet til søs og etableringen af de to arbejdshavne og landindvindingen med de nye naturområder.