23948sdkhjf

112 Norden-søfolk overgår til delvist indisk-ejet selskab

Efter at Norden sidste år overlod det tekniske management af sine bulk-skibe til det indiske management-selskab Synergy Group, er turen nu kommet til rederiets tankskibe. 

Denne gang indebærer manøvren, at de to parter opretter et ligeligt ejet joint venture, som med base i København kommer til at varetage det tekniske management af Nordens MR- og handysize-skibe med virkning fra den 20. august i år. 

Det nye joint venture har fået navnet Norden Synergy Ship Management (NSSM). Som led i omstruktureringen kommer 25 ansatte til at miste deres job. De 25 personer sidder i København, Manilla og Mumbai. Derudover vil 15 medarbejdere blive tilbudt andre ansættelser, imens 116 medarbejdere – heriblandt 112 søfolk, der er ansat direkte af Norden – vil blive overflyttet til NSSM.

Afviser ringere vilkår

Hele manøvren skal ende med at give Norden besparelser for 7-8 mio. dollar om året. Det svarer til 43,5-50 mio. kroner årligt. Rederiets CEO Jan Rindbo afviser dog over for Søfart, at det kommer til at betyde ringere arbejdsvilkår for de 112 søfolk, der bliver flyttet over i det nye selskab.

- Der, hvor besparelserne ligger for os, er primært på kontoret. Derudover kan vi drage fordel af, at Synergy Group har noget kritisk masse, så de for eksempel kan gøre nogle indkøb billigere, end Norden kan alene, siger han og understreger, at de overflyttede søfolk fortsætter på samme ansættelsesvilkår som hidtil.

Baggrunden for at flytte det tekniske management ud af Nordens egen organisation er, at rederiet ønsker sig en større fleksibilitet, når det gælder køb og salg af tonnage.

Kommer det til at betyde, at de overflyttede søfolk er mere udsatte, fordi deres skib risikerer at blive solgt fra?

- Det ændrer sig jo ikke fra i dag, hvor vi allerede har køb og salg af skibe. Men jeg vil gerne vende den om og sige, at når de nu bliver en del af Synergy-gruppen, der opererer 300 skibe, så kan det også give nogle andre muligheder i Synergy-regi i tilfælde af, at Norden har færre skibe.

Men Synergy er et indisk selskab, så det vil vel så ske på nogle andre vilkår end dem, søfolkene kender i dag?

- Ikke nødvendigvis. Det kan jo være, at Synergy har kunder i Danmark eller andre steder, som gerne vil ansætte søfolk på danske vilkår. Så det synes jeg ikke, at man kan konkludere.

Erklæret mål 

NSSM vil blive ledet af Henrik Christensen, der tidligere har stået i spidsen for Nordens tekniske afdeling. Foruden basen i København vil det nye joint venture få teknisk assistance fra et 100 pct. ejet datterselskab i Indien. 

Handel med tonnage er en erklæret del af Nordens strategi for forretningssegmentet Asset Management. I løbet af 2018 og 2019 har rederiet solgt ti bulkskibe fra, og i år har Norden udnyttet det – for en køber –gunstige marked til at opkøbe ti andre bulkskibe.

Inden for Asset Management havde Norden ved udgangen af andet kvartal 111 skibe. I tørlast fordeler det sig på 12 ejede skibe, 39 leasede skibe og ni nybygninger, imens flåde af produkttankskibe bliver udgjort af 24 ejede skibe, 17 leasede samt 10 nybygninger. 

Læs også: Tankmarked i gallop opvejer tab i tørlast hos Norden

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.164