23948sdkhjf

Maersk Product Tankers slipper fra 2019 med 631 millioner i lommen

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Gode markedsforhold og optimeret drift bidrager til trecifret millionoverskud

Højere rater, udsalg af skibe og lavere omkostninger til den daglige drift af flåden. 

Sådan lyder opskriften på, hvordan Maersk Product Tankers har formået at lande et overskud på 92,4 mio. dollar, svarende til 631 mio. kroner – en klar fremgang fra underskuddet på 33,1 mio. dollar i 2018, fremgår det af den dugfriske årsrapport

Imens omsætningen steg med fem pct., godt hjulpet på vej af et stærkt fjerde kvartal, faldt de gennemsnitlige driftomkostninger pr. skibsdag til 5.696 dollar i 2019 fra 6.055 dollar i 2018.

FAKTA - Maersk Product Tankers

  • Er et datterselskab til Maersk Tankers.

  • Varetager alle aktiviter i Maersk Tankers, der er relateret til ejerskab af skibe.

  • Har 84 ejede skibe i flåden.

  • Nybygningsprogrammet består af ti LR2'ere til levering i 2020-2022

  • Det tekniske og kommercielle management af skibene i Maersk Product Tankers' flåde blive varetaget af Maersk Tankers.

  • Maersk Tankers blev udskildt fra A.P. Møller-Maersk i oktober 2017.

  • Maersk Product Tankers er ejet af A.P. Møller Holding og Mitsui & Co.

Baggrunden for de reducerede omkostninger skyldes blandt andet, at Maersk Tankers i løbet af 2019 tog nye digitale midler i brug for at optimere driften, fremgår det. Det gælder blandt andet det egenudviklede Simbunker, der bruger informationer om markedsforhold, vejr, hastighed og bunkerpriser til at reducere bunkeromkostninger. 

På tonnagesiden er det strategien at købe billigt og sælge dyrt. Strategien blev forfulgt i form af, at Maersk Product Tankers i løbet af 2019 købte otte brugte skibe og solgte 12 – en betragtelig forøgelse af aktiviteten sammenlignet med 2018, hvor rederiet solgte tre skibe.

Læs også: Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Ifølge rederiets dugfriske årsrapport er det lykkedes at slå spotmarkedet, og Maersk Tankers går ind i 2020 med en tydelig tro på, at der venter et godt år for produkttank. Det bliver understreget af, at blot fem pct. af de resterende skibsdage i året på nuværende tidspunkt er afdækket på kontrakter. 

Selvom både IMO's 2020-regler og den nyligt udbrudte oliepriskrig peger i den rigtige retning for raterne i produkttank, gør coronakrisen det også svært for Maersk Tankers at spå om fremtiden. Eftersom virusudbruddet har forsinket opførelsen af nybygninger på asiatiske værfter, kommer tilstrømningen af nye skibe til den globale produkttankflåde til at ske i et langsommere tempo end forventet, hvilket alt andet lige vil trække raterne op. 

På den anden side bliver påvirkningen af verdensøkonomien stadigt mere synlig, noterer rederiet sig. 

- For fragtmarkederne ser vi hovedsageligt risici, der vil trække godsmarkederne i nedadgående retning i sidste del af året, skriver Maersk Product Tankers årsrapporten.

Læs også: Jacob Meldgaard om 2020-udsigterne: "Det er fantastisk"

Maersk Product Tankers A/S
mio. dollar 2019 2018
Nettoomsætning 727,7 647,0
Resultat af primær drift (ebitda) 202,9 109,6
Resultat før skat 91,4 -35,0
Årets resultat 92,4 -33,1
Egenkapital 543,1 465,8
Egenkapital
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet dd. mmmm åååå.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus 3

3F efter weekendens krydstogtanløb: Groft uforsvarligt at lade skibene komme til Danmark

Karantæne på havet: Fiskefartøj sendt til havs igen for at undgå corona

Mandskab tog en ekstralang tørn for at undgå smitte ombord

De tre skadede søfarende fra 'Torm Maren' er hjemme i Danmark igen

De tre søfarende, som kom til skade ved en øvelse med redningsbåd på LR2-produkttankeren 'Torm Maren', er hjemme i Danmark igen

1

Kæntret fiskefartøj var tilløbsstykke i Hirtshals

Det nybyggede norske fiskerfartøj var kæntret ud for Hanstholm, men blev bragt til kaj i Hirtshals

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

Nyhedsbrev

8.579 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Coronavirus bremser bølgeenergi-samarbejde med Siemens Gamesa

Online Avis Arkiv

Desmi-regnskab viser voldsom vækst: 2020 bliver stabiliseringsår

Kerneforretningen voksede markant for pumpeproducenten

Regeringen genåbner Danmark gradvist efter påske

Skagen Havn og Fredericia Havn tager imod to passagerløse krydstogtskibe

Krydstogtskibet 'Aidamar' ligger til kaj i Fredericia Havn og et yderligere Aida-krydstogtskib kom til oplægning på Skagen Havn søndag. Besætningsmedlemmerne på de to krydstogtskibe bliver på skibene

40 år i front for Marstal Søfartsmuseum

Bådmand Peter Bastholm Knudsen fejrer 25 års jubilæum

1

"Hvad hjælper en kampagne, der benytter et glansbillede, som er milevidt fra virkeligheden"

DEBAT: Rederierne må gøre meget mere, hvis de skal få held til at rekruttere flere kvinder til søfarten. Hvorfor ikke udpege et antal skibe, hvor en større del af besætningen udgøres af søfarende fra vores egen kulturkreds?

Den livsfarlige snusfornuft

2

Bådmand fra Danpilot skal kæmpe for coronapatienters liv som intensivsygeplejerske på Rigshospitalet

Sally Lykkegren fra DanPilot skal de næste tre måneder tilbage til jobbet som intensivsygeplejerske

Shippingbranche i opråb: Slå ikke verdenshandlen ihjel

Shippingbranchen beder verdens ledere om ikke at gøre verdenshandlen umulig med "benspænd" for søfarende og lasten gennem havene

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

Robotmager storsælger: Nu banker nye brancher på hos UVD Robots

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

Plus 6

Trusserederierne gjorde skibsfarten til allemandseje – men skabte mange problemer

Danskernes aversion mod at betale skat var fra den nye afskrivningslov i 1957 med til at løbe en markant ekspansion af den danske handelsflåde i gang – og sikre tusindvis af arbejdspladser hos de danske rederier og på de danske skibsværfter langt ind i 1990´erne

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Plus 1

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

1

Frederikshavn – Oslo-færge skal i markedet som hospitalsskib

Stena RoRo klar til at udbyde ’Stena Saga’ som hospitalsskib til corona-patienter

1

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Niels Smedegaard til DSV

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Se alle Medlemmernes egne nyheder

"Business as usual” hos NOS A/S

Håndbyggede slanger fra WILLBRANDT Gummiteknik

Summit Electronics tilbyder Trykkalibratorer

Allweiler slangepumper finder du hos Copenhagen Pump

Pssst…

Inventor 2020 Grundlæggende

Vakuumdestillation fremmer kvalitet af olier og essenser

Knivimpeller

Online møde om PED 2014/68

Brugte kraner købes og sælges

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Send til en kollega

0.204