23948sdkhjf

"Når skibene bliver større skal man også have en større kran"

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Kapløbet om at bygge større skibe betyder, at også havnekranerne skal vokse konstant

Jo større, desto bedre. Det er tilsyneladende logikken, der driver markedet for havnemobilkraner i øjeblikket. I hvert fald ser Aron Boysen, der er salgschef i kranproducenten Liebherr Danmark, en klar tendens i den retning.

- Når kunder bestiller en ny havnemobilkran, så er det typisk et nummer større kran, end den, de måske har i forvejen. Esbjerg Havn har også købt en større kran med mere løftekapacitet, end den de havde før, og det er også tilfældet med den, som vi leverer til Lindø Odense Havn til december, siger Aron Boysen.

Liebherr Danmark er en del af den tyske Liebherr-koncern, som bl.a. sælger havnemobilkraner primært til offentlige havne. Årsagen til, at kranerne bliver større og større, kan ifølge Aron Boysen forklares med skibenes størrelse.

- Skibene bliver større og bredere, og det gods, der skal håndteres, bliver større og tungere. Når alle skibe bliver større og tungere, skal man også have en større kran, som kan løfte mere. De to ting følges typisk ad, siger Aron Boysen.

Han mener dog ikke, at det kan blive ved.

- Der kan komme et tidspunkt, hvor havnekranerne har designmæssige begrænsninger i forhold til at blive større. Havnemobilkranen LHM800 kan løfte 308 tons, og der er nogen, der mener, at man med en havnemobilkran som LHM800 er ved at nå grænsen for, hvor stor en havnemobilkran kan være, siger han.

Flere tendenser
Liebherr står bag verdens største havnemobilkran i den førnævnte LHM800. Den har selskabet blandt andet leveret i år til Esbjerg Havn, som primært skal bruge den til at løfte vindmøllekomponenter. Samtidig gør selskabet klar til at levere en til Lindø port of Odense lige inden jul.

Udover størrelsen på kranerne ser Aron Boysen to tendenser, der præger markedet for havnemobilkraner i disse dage.

Det første er, at havnene ønsker at have en grøn profil.

- Det er også derfor, at bl.a. Lindø port of Odense har bestilt denne type havnemobilkran, fordi den udover at kun kunne køre på diesel også kan køre på el. Det er noget, man kan til- eller fravælge som kunde hos os. Den kran, der bliver leveret til Odense, bliver også den første af vores kraner i Danmark, der har mulighed for at blive anvendt og betjent i elektrisk drift, siger Aron Boysen.

Specielt tilbehør
- Vi har også noget specielt tilbehør, hvor vi kan reducere brændstofforbruget med ca. 20-25 pct. Det er en del af en udvikling, hvor vi som virksomhed vil have en grøn profil, siger han videre.

Den anden tendens er ifølge salgschefen, at kunderne kigger mere og mere på tilgængelighed i forhold til servicemontører og på hvilken service i forhold til reservedele, den enkelte virksomhed har.

- Det er noget, som kunderne begrunder deres valg af os som deres leverandør af havnemobilkraner med. De har en oplevelse af, at vi leverer produkter af høj kvalitet med anvendelse af de nyeste tilgængelige teknologier. Vi har et set-up, der gør, at vi rent servicemæssigt er på forkant, hvor vi sikrer, at kranerne er tilgængelige, og at vi har de nødvendige reservedele. 70-80 pct. af de komponenter, der er på havnemobilkranerne, producerer vi in-house. Det vil sige, at vi producerer de maskiner, som producerer reservedelene. På den måde har vi styr på hele forsyningskæden og kan garantere, at der er reservedele i hele produktets levetid, siger han.

Mange kraner
Selskabet er den producent, der har flest havnemobilkraner i Danmark.

- Liebherr har i alt leveret ca. 16 havnemobilkraner til danske kunder, siger Aron Boysen.

Liebherr-koncernen er et familieejet foretagende med omkring 45.000 medarbejdere i verden. Sidste år havde Liebherr-koncernen en omsætning på cirka 10,5 mia. euro, men Aron Boysen vil ikke udtale sig om Liebherr Danmarks omsætning.

- Men det ligger på et godt niveau, hvis man kan sige det sådan, siger han.

Og målet for den danske afdeling i fremtiden er simpelt:

- Vi vil da gerne sælge nogle flere kraner. Det ligger jo i sagens natur, siger Aron Boysen.

- Vores mål er også at rådgive og servicere vores kunder på bedst mulig måde, således at vores kunder får den maksimale nytte af deres havnemobilkraner, tilføjer Aron Boysen.
Hold dig opdateret med Søfart

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Flere kvinder søger ind på Simac: "Det er jo fantastisk positivt"

På Simac er antallet af kvindelige ansøgere i 2020 steget markant og i alt er 20,5 pct. af ansøgerne kvinder. Flere af de maritime uddannelser arbejder på at få flere kvinder til at søge ind

Plus

Rektor om nye ansøgertal: "Det er gået over alle forventninger"

Nye tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at der har været en stigning på 17 pct. i antallet af 1. prioritetsansøgninger til de maritime uddannelser i 2020. Rektorerne på flere maritime uddannelse er glade for tallene

Plus

Værft i Fåborg kan tabe prestigeordre

Ordren på miljøskibene Sif og Frigg er vundet uden de nødvendige tilladelser, mener folketingsmedlem

Ren brint skal skubbe EU mod klimamål

Plus

Dan-Bunkerings indtjening holder niveau trods fald i omsætning

Dan-Bunkerings omsætning faldt i regnskabsåret 2019/2020. Dog fastholdt selskabet indtjeningen, viser nyt regnskab

Plus

Klaveness-selskab udnytter grøn finansiering til to nybygninger

Klaveness Combination Carriers vil bruge grøn finansiering til sine to nybygninger

Nyhedsbrev

8.593 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

Ny maritim organisation udfordrer klassiske fagforeninger

Den nyoprettede organisation, Maritime People Club, med Fritz Ganzhorn i spidsen som direktør er netop nu i gang med at hverve medlemmer blandt søfartens folk, der er ansat på individuelle kontrakter. De vil ikke ses som en fagforening og har ingen interesse i overenskomster eller rammevilkår. Her er det rådgivning til den enkelte, der betyder noget

Online Avis Arkiv

Gigantfærge sat i produktion

Byggeriet af Molslinjens største hurtigfærge nogensinde er nu begyndt hos Austal Philippines

Plus

Brancheforening gransker ordre til værft i Fåborg

Danske Maritime vil have sikkerhed for, at det vindende værft har de nødvendige miljøtilladelser i orden, inden kontrakten på miljøskibene Sif og Frigg underskrives

Helsingør Havn brugte over 2,3 mio. kr. på mulig krydstogtkaj

Plus

Rektor: "Man er ikke dømt til en karriere til søs"

Helle Bak Poulsen har siden februar været rektor på Marstal Navigationsskole på Ærø. Hun har gået på søfartsskole og sejlet med mange forskellige skibe, inden hun gik i land og blev søfartslærer

Østerby Havn mangler tusindvis af svenske gæster

På Læsø lider Østerby Havn under corona-krisen. For de mange svenske lystbådsgæster må stadig ikke komme til havnen

Ny bestyrelsesformand i Total Danmark

Arnaud Le Foll bliver bestyrelsesformand for Total Danmark. Han er også direktør for Totals russiske forretning, skriver Shippingwatch

Plus

Kriseramte Kleven Verft begærer sig konkurs

Det norske værft Kleven har søgt om konkurs, skriver Dagens Næringsliv. Det påvirker omkring 400 ansatte

Styrelse giver grønt lys til afslutning af Nord Stream

Energistyrelsen giver selskab bag russisk gasledning til Tyskland lov til at anvende fartøjer med ankre

Affald fra skibe skal nu sorteres i Aarhus Havn

90 procent af skibenes affald i Aarhus skal sorteres i 2030

Plus

Fratrædende J. Laurtizen-topchef: "The job is done"

Mads P. Zacho, som hidtil har været adm. direktør for J. Lauritzen, forlader posten som direktør og koncernen. J. Lauritzen splittes op i to og får ny ledelse. Et skridt, der var forventeligt, mener Mads P. Zacho, som er tilfreds med, at hans arbejdsopgave hos rederiet er løst

Plus 1

Lederne Søfart afviser kritik fra ny maritim organisation

Lederne Søfart afviser kritik fra Maritime People Club, der påstår, at Lederne Søfart har bragt "misinformationer" om den nye, maritime organisation. Maritime People Clubs direktør står ved kritikken men vil videre

Stena Line går i gang med byggeriet af nye superfærger

I Kina er byggeriet af Stena Lines to nye, store færger i gang. Færgerne blev bestilt i 2018 og er begge 30 pct. større og mere energieffektive end de tidligere færger.Det forventes, at leveringen sker i 2022, men det er ikke offentliggjort, hvilken rute, der er tale om

"Jeg læste det på Twitter tirsdag aften kl. 22.53 og tænkte: Åhh nej"

Småøernes Færgeselskaber er skeptisk over for regeringens sommerpakke, der blandt andet indebærer gratis færgebilletter til danske øer i sommeren. Men det giver flaskehalsproblemer i højsæsonen og færgerederierne skal kompenseres, lyder kritikken. Og så har politikerne ikke taget branchen med på råd

Ny kæmpekatamaran øger søkrigen på Skagerrak

Fjord Line har solgt katamaranen HSC Fjord Cat efter 16 års tjeneste og indsætter en ny på ruten Hirtshals-Kristiansand

Mærsk køber svensk logistikselskab for milliardbeløb

A.P. Møller-Maersk har købt den svenske logistikvirksomhed KGH Customs Services, oplyser selskabet

Plus

Rapport: Maritime uddannelser er for meget maskine og for lidt menneske

Ny rapport kortlægger de seks væsentligste årsager til, at kvinder ikke vil forfølge en karriere i søfarten. Det anbefales f.eks. at gøre mere for at ændre arbejdskulturen til søs

Plus

Sejlede verden rundt med Nordkaperen og rekrutterer nu nye Maersk-kadetter

Christina Stephanie Andersson står i dag for rekruttering af nye Maersk-kadetter i Svendborg. Hun er selv styrmand og har lånt Nordkaperen i 2,5 år

Svitzer Europe får ny COO fra Maersk Drilling

Danske Rederier udnævner vice-administrerende direktør

Tysk-kinesisk brændselscelle på vej ud i skibsfarten

Plus

Leder: Desperate søfolk! Hvem banker i bordet?

CEO: Løsningen på Maersk Drillings kvaler er olie og gas

DEBAT: Danske Havne tager helt fejl

Transmissions-gigant slår sig ned i Danmark

Ørsteds topchef siger farvel efter otte år i front

Lad os tænke folkesundhed bredere end krydstogt

Plus

Lods nummer 1 går fra borde – sådan da

Desmi-ejer køber værft i Aalborg

Aarhus' nye havnedirektør er tiltrådt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RID Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Robot fjerner triviel flaskehals i corona test

Hvornår skal du kassere dit rundsling?

Vi har åbent som normalt - hele sommeren! -Fyns Kran Udstyr

Manuelle taljer fra TOHO hos Carl Stahl A/S

Vidste du, at du kan spare plads ved at stable beholdere?

ADR Sikkerhedsrådgiver, fornyelse

Mobil sikkerhed på byggepladser

Brugte kranløsninger købes og sælges af stålspecialisten

Ny kran, ude eller inde? Vi er klar - Fyns Kran Udstyr A/S

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

NOS A/S - din specialist i test og eftersyn.

HUSK! Vi har åbent som normalt hele sommeren!

Lej dit løftegrej hos Carl Stahl A/S

Hvad siger du til et gratis miljøtjek?

Er du leverandør til Banedanmark?

Sommerferie – men vi holder åbent

Busch Vakuumteknik Ønsker god sommerferie

Leverandørsamarbejde er en tillidssag for Lindab

Produktnyhed hos Carl Stahl A/S: Ergolash surringer

ISO 14001 Inspirationsseminar

NOS A/S – din faldsikrings specialist.

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Send til en kollega

0.172