23948sdkhjf

"Når skibene bliver større skal man også have en større kran"

Kapløbet om at bygge større skibe betyder, at også havnekranerne skal vokse konstant
Jo større, desto bedre. Det er tilsyneladende logikken, der driver markedet for havnemobilkraner i øjeblikket. I hvert fald ser Aron Boysen, der er salgschef i kranproducenten Liebherr Danmark, en klar tendens i den retning.

- Når kunder bestiller en ny havnemobilkran, så er det typisk et nummer større kran, end den, de måske har i forvejen. Esbjerg Havn har også købt en større kran med mere løftekapacitet, end den de havde før, og det er også tilfældet med den, som vi leverer til Lindø Odense Havn til december, siger Aron Boysen.

Liebherr Danmark er en del af den tyske Liebherr-koncern, som bl.a. sælger havnemobilkraner primært til offentlige havne. Årsagen til, at kranerne bliver større og større, kan ifølge Aron Boysen forklares med skibenes størrelse.

- Skibene bliver større og bredere, og det gods, der skal håndteres, bliver større og tungere. Når alle skibe bliver større og tungere, skal man også have en større kran, som kan løfte mere. De to ting følges typisk ad, siger Aron Boysen.

Han mener dog ikke, at det kan blive ved.

- Der kan komme et tidspunkt, hvor havnekranerne har designmæssige begrænsninger i forhold til at blive større. Havnemobilkranen LHM800 kan løfte 308 tons, og der er nogen, der mener, at man med en havnemobilkran som LHM800 er ved at nå grænsen for, hvor stor en havnemobilkran kan være, siger han.

Flere tendenser
Liebherr står bag verdens største havnemobilkran i den førnævnte LHM800. Den har selskabet blandt andet leveret i år til Esbjerg Havn, som primært skal bruge den til at løfte vindmøllekomponenter. Samtidig gør selskabet klar til at levere en til Lindø port of Odense lige inden jul.

Udover størrelsen på kranerne ser Aron Boysen to tendenser, der præger markedet for havnemobilkraner i disse dage.

Det første er, at havnene ønsker at have en grøn profil.

- Det er også derfor, at bl.a. Lindø port of Odense har bestilt denne type havnemobilkran, fordi den udover at kun kunne køre på diesel også kan køre på el. Det er noget, man kan til- eller fravælge som kunde hos os. Den kran, der bliver leveret til Odense, bliver også den første af vores kraner i Danmark, der har mulighed for at blive anvendt og betjent i elektrisk drift, siger Aron Boysen.

Specielt tilbehør
- Vi har også noget specielt tilbehør, hvor vi kan reducere brændstofforbruget med ca. 20-25 pct. Det er en del af en udvikling, hvor vi som virksomhed vil have en grøn profil, siger han videre.

Den anden tendens er ifølge salgschefen, at kunderne kigger mere og mere på tilgængelighed i forhold til servicemontører og på hvilken service i forhold til reservedele, den enkelte virksomhed har.

- Det er noget, som kunderne begrunder deres valg af os som deres leverandør af havnemobilkraner med. De har en oplevelse af, at vi leverer produkter af høj kvalitet med anvendelse af de nyeste tilgængelige teknologier. Vi har et set-up, der gør, at vi rent servicemæssigt er på forkant, hvor vi sikrer, at kranerne er tilgængelige, og at vi har de nødvendige reservedele. 70-80 pct. af de komponenter, der er på havnemobilkranerne, producerer vi in-house. Det vil sige, at vi producerer de maskiner, som producerer reservedelene. På den måde har vi styr på hele forsyningskæden og kan garantere, at der er reservedele i hele produktets levetid, siger han.

Mange kraner
Selskabet er den producent, der har flest havnemobilkraner i Danmark.

- Liebherr har i alt leveret ca. 16 havnemobilkraner til danske kunder, siger Aron Boysen.

Liebherr-koncernen er et familieejet foretagende med omkring 45.000 medarbejdere i verden. Sidste år havde Liebherr-koncernen en omsætning på cirka 10,5 mia. euro, men Aron Boysen vil ikke udtale sig om Liebherr Danmarks omsætning.

- Men det ligger på et godt niveau, hvis man kan sige det sådan, siger han.

Og målet for den danske afdeling i fremtiden er simpelt:

- Vi vil da gerne sælge nogle flere kraner. Det ligger jo i sagens natur, siger Aron Boysen.

- Vores mål er også at rådgive og servicere vores kunder på bedst mulig måde, således at vores kunder får den maksimale nytte af deres havnemobilkraner, tilføjer Aron Boysen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078