23948sdkhjf

"Når skibene bliver større skal man også have en større kran"

| Af Ida Kaarøe | Tip redaktionen om en historie

Kapløbet om at bygge større skibe betyder, at også havnekranerne skal vokse konstant

Jo større, desto bedre. Det er tilsyneladende logikken, der driver markedet for havnemobilkraner i øjeblikket. I hvert fald ser Aron Boysen, der er salgschef i kranproducenten Liebherr Danmark, en klar tendens i den retning.

- Når kunder bestiller en ny havnemobilkran, så er det typisk et nummer større kran, end den, de måske har i forvejen. Esbjerg Havn har også købt en større kran med mere løftekapacitet, end den de havde før, og det er også tilfældet med den, som vi leverer til Lindø Odense Havn til december, siger Aron Boysen.

Liebherr Danmark er en del af den tyske Liebherr-koncern, som bl.a. sælger havnemobilkraner primært til offentlige havne. Årsagen til, at kranerne bliver større og større, kan ifølge Aron Boysen forklares med skibenes størrelse.

- Skibene bliver større og bredere, og det gods, der skal håndteres, bliver større og tungere. Når alle skibe bliver større og tungere, skal man også have en større kran, som kan løfte mere. De to ting følges typisk ad, siger Aron Boysen.

Han mener dog ikke, at det kan blive ved.

- Der kan komme et tidspunkt, hvor havnekranerne har designmæssige begrænsninger i forhold til at blive større. Havnemobilkranen LHM800 kan løfte 308 tons, og der er nogen, der mener, at man med en havnemobilkran som LHM800 er ved at nå grænsen for, hvor stor en havnemobilkran kan være, siger han.

Flere tendenser
Liebherr står bag verdens største havnemobilkran i den førnævnte LHM800. Den har selskabet blandt andet leveret i år til Esbjerg Havn, som primært skal bruge den til at løfte vindmøllekomponenter. Samtidig gør selskabet klar til at levere en til Lindø port of Odense lige inden jul.

Udover størrelsen på kranerne ser Aron Boysen to tendenser, der præger markedet for havnemobilkraner i disse dage.

Det første er, at havnene ønsker at have en grøn profil.

- Det er også derfor, at bl.a. Lindø port of Odense har bestilt denne type havnemobilkran, fordi den udover at kun kunne køre på diesel også kan køre på el. Det er noget, man kan til- eller fravælge som kunde hos os. Den kran, der bliver leveret til Odense, bliver også den første af vores kraner i Danmark, der har mulighed for at blive anvendt og betjent i elektrisk drift, siger Aron Boysen.

Specielt tilbehør
- Vi har også noget specielt tilbehør, hvor vi kan reducere brændstofforbruget med ca. 20-25 pct. Det er en del af en udvikling, hvor vi som virksomhed vil have en grøn profil, siger han videre.

Den anden tendens er ifølge salgschefen, at kunderne kigger mere og mere på tilgængelighed i forhold til servicemontører og på hvilken service i forhold til reservedele, den enkelte virksomhed har.

- Det er noget, som kunderne begrunder deres valg af os som deres leverandør af havnemobilkraner med. De har en oplevelse af, at vi leverer produkter af høj kvalitet med anvendelse af de nyeste tilgængelige teknologier. Vi har et set-up, der gør, at vi rent servicemæssigt er på forkant, hvor vi sikrer, at kranerne er tilgængelige, og at vi har de nødvendige reservedele. 70-80 pct. af de komponenter, der er på havnemobilkranerne, producerer vi in-house. Det vil sige, at vi producerer de maskiner, som producerer reservedelene. På den måde har vi styr på hele forsyningskæden og kan garantere, at der er reservedele i hele produktets levetid, siger han.

Mange kraner
Selskabet er den producent, der har flest havnemobilkraner i Danmark.

- Liebherr har i alt leveret ca. 16 havnemobilkraner til danske kunder, siger Aron Boysen.

Liebherr-koncernen er et familieejet foretagende med omkring 45.000 medarbejdere i verden. Sidste år havde Liebherr-koncernen en omsætning på cirka 10,5 mia. euro, men Aron Boysen vil ikke udtale sig om Liebherr Danmarks omsætning.

- Men det ligger på et godt niveau, hvis man kan sige det sådan, siger han.

Og målet for den danske afdeling i fremtiden er simpelt:

- Vi vil da gerne sælge nogle flere kraner. Det ligger jo i sagens natur, siger Aron Boysen.

- Vores mål er også at rådgive og servicere vores kunder på bedst mulig måde, således at vores kunder får den maksimale nytte af deres havnemobilkraner, tilføjer Aron Boysen.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skibsbrand fører til konkurs i dansk offshore-rederi

En brand på CTV'en ‘Sea Comfort’ endte med, at TP Offshore gik konkurs. Her er fortællingen om, hvordan en brand i en eltavle endte med at koste en ildsjæl sit livsværk. Og hvordan han lever videre på den anden side

Virksomhed får en halv million til at teste tovværk af plastfiber

Aalborg Havn bygger nye lagerhaller

Søren Toft-Jensen køber delejere ud af A1 Offshore

Nye ansigter hos Uni-Tankers i Middelfart

Nyhedsbrev

8.502 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Her er fremtidens maritime mekka i Esbjerg

Online Avis Arkiv
Plus

Torm sælger 16 år gammel MR-tanker

Gammelt ud og nyt ind i Torms MR-flåde, der i øjeblikket fornyes med 54.000-tonnere fra Kina

Plus

GALLERI: Syv skarpe skud fra indbakken

Skibsteknisk hæderslegat gik til DTU-kandidat

Plus

Norden sælger en af sine yngste handysize’ere til Ecuador

Kun fem år gammelt produkttankskib fra Nordens handysize-flåde er solgt til Oceanbat S.A.

'Ærøxpressen' forsinket 10 dage

Plus

DFDS vil sende drone-hær i luften over terminaler

Odense-virksomhed har fået succes med at tilbyde rederier at effektivisere deres terminal-operationer ved hjælp af droner og kunstig intelligens

Nationalmuseet klar med stor vikingeudstilling i 2021

I sommeren 2021 slår Nationalmuseet dørene op for en storslået udstilling om vikingerne, muliggjort af bl.a. A.P. Møller Fonden

Fritz Ganzhorn starter ny virksomhed

Kolding sætter hold bag omlægning af erhvervshavnen

Næste år vil APM Terminals i Gøteborg være CO2-neutral

2

Overraskelse: Minister finder alligevel penge til skoleskibene

Minister flytter rundt i budgettet og giver penge til ekstra togter for både 'Gerorg Stage' og 'Danmark' i 2020

Norden og Shipping Lab sammen om biofuelprojekt

Biomasse, der ikke kan anvendes i fødevareproduktion, skal i nyt partnerskab testes som bunker på Nordens skibe

Galleri: Installationsfartøjer skaber trængsel i Esbjerg Havn

Danske Maritime kalder finanslov "ambitiøs og problematisk"

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

19 kidnappet fra tankskib ved Nigeria

VIDEO: Aarhus Havn sætter container-rekord

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe

Stadil-konkurs efterlader gæld på 160 millioner

Plus

Vind i sejlene for danske offshore aktiviteter

Nils Smedegaard Andersen får toppost i udenlandsk gigant

Nye ansigter hos Uni-Tankers

Flemming Ipsen og Lotte G. Lundberg ude af Errias bestyrelse

Plus

Blue Star-søfolk venter stadig på penge fra Garantifond

Danske Havne vælger ny formand

Hvide Sande Shipyard tager ny hal i brug

Uddannelseskonsulent til Danske Maritime

Maritim museumsdirektør i spil som årets topchef

Plus

Et klimamatch med det offentlige

ADP ansætter ny udviklings-chef

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Så let er det at samle en Thern® Davit kran →

Specialfremstillet søjlesvingkran

Emner udføres

Sidste chance før jul

SEACAT-Schmeding står for et bredt udvalg og hurtig levering

Er du usikker på, hvordan du skal gribe kemisk APV an?

Båndstropper, løftestropper eller løftebånd?

Første hydrauliske Potain bomkran i Danmark leveret

10 TIPS til vedligehold af din hydraulikpumpe til løft

Copenhagen Pump forhandler kapselblæsere fra Pedro Gil

Transmitter til bl.a. Fugtmåling fra Summit

Prysmian lagerfører populære krankabler

Mindre støj på linjen med ny forbedret Stennevad hjemmeside

Pladegummi på ruller eller skåret på mål

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

KH-Technic ApS leverer nu kabler og stik fra SHIELD

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Kundecase - TME Solutions - vibrationsmåling

Jobopslag: Receptionist - Odense →

Nåede du ikke at besøge os på AJOUR?

En verificeret indsats for FNs verdensmål

Specialfremstilling af gummi/metal bøsninger

Send til en kollega

0.182