23948sdkhjf

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

Det blå erhverv mangler ubefarne skibsassistenter, som bl.a. bliver uddannet på Martec.

Og siden man har skoleskibet ’Danmark’ inde under sine vinger, vil Martec nu tilbyde sine elever et unikt togt i foråret 2019 i danske farvande.

Det fortæller direktør for Martec, Pia Ankerstjerne.

- Vi har besluttet at lave et to-tre ugers togt, fortæller hun og uddyber:

- Når skibet kommer hjem fra togt fra Caribien i juni, så laver vi det her mindre togt. Vi ved endnu ikke, hvilke havne, det vil anløbe, og man kan da også forestille sig, at de skal en tur til England eller Norge under de 2-3 uger, siger direktøren.

Nyt tiltag

Skolens bestyrelse traf beslutningen i slutningen af november, og turen med ’Danmark’ skal tiltrække flere elever, siden Martec i 2018 også har fået en grundlæggende maritim uddannelse ind under sine vinger.

Det første hold var kun på 16, men det næste er på 30 stykker. Mens uddannelsen indebærer et halvt års uddannelse, inden man er klar som ubefaren skibsassistent. Holdet, der begynder uddannelsen i februar, har altså en stor oplevelse at se frem til.

- Så kan eleverne prøve kræfter med jobbet som skibsassistent i virkeligheden, siger Pia Ankersjerne.

Et trumfkort

Den Grundlæggende Maritime Uddannelse er mere konkret en 20 ugers indledende uddannelse til ubefaren skibsassistent. Efter de 20 uger skal eleven i praktik, og siden er de maritime uddannelser helt åbne for eleven.

- Det er en helt unik mulighed, som ikke er alle forundt. Normalt er der 80 elever om bord på skibet, så med de ca. 30 elever fra den grundlæggende maritime uddannelse er der plads nok, forklarer Pia Ankerstjerne og tilføjer:

- Det er en uddannelse og en branche, som giver fantastiske muligheder for eleven, men desværre er der ikke ret mange unge der kender uddannelserne i det maritime, selvom det er Danmarks største erhverv.

Skoleskibet ligger til kaj på flådestationen i Frederikshavn


FAKTA: Skoleskibet 'Danmark'

Skoleskibet ’Danmark’ er en tremastet fuldrigger ejet af Staten og drevet af den maritime skole Martec i Frederikshavn.
Skibet benyttes til repræsentationer af forskellig slags, bl.a. var det med til OL i Rio i 2016, og man planlægger nu et togt til OL i Tokyo i 2020.
Nakskov Skibsværft byggede ’Danmark’ i 1932 som erstatning for verdens største skoleskib ’København’, der forsvandt sporløst omkring Kap det Gode Håb i 1928.
’Danmarks’ besætning er på 15 mand + omkring 80 elever.
Skibet har en længde på 74,4 meter, en dybgang på 5,2 meter og er 10 meter bredt.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Briter: Europæisk mission skal beskytte skibe i Hormuzstrædet

Fragtskib stødt på grund ved Assens

Forsvundet fransk ubåd fundet i Middelhavet efter 51 år

Plus

Fremsynet iværksætter med skibsmaling dinglende fra cykelstyret

Hempel beskæftiger i dag flere end 6.500 medarbejdere over hele verden og stod blandt andet bag udviklingen af Mærsks ikoniske, blå farve. Det hele begyndte med J.C. Hempel på kajen i København

Plus

Danmarks værfter havde stor appetit på advokater

Den danske værftsbranche har været vant til at klare sig globalt længe før de fleste andre brancher blev globale - komplicerede kontrakter og enorme beløb på højkant har krævet masser af advokatbistand

Nyhedsbrev

8.325 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Sådan blev Danmark verdensmester i skibsautomation

Online Avis Arkiv
Plus

Oliekrise blev begyndelsen på æra med maritimt genbrug

PJ Diesel blev stiftet i 1978, da indkøbschef fik lys idé til cirkulær forretningsmodel

Plus

GALLERI: Her er det bedste fra dansk skibsdesign

Tre danske skibsdesignvirksomheder med mange årtier på bagen har overlevet flere oliekriser, finanskriser og vinder kæmpeordrer på nye skibe. Men branchen lider under for få nye skibsingeniører

Efter konkursen: Syv skibe skal sælges

Pårørende og overlevende fra Estonia-ulykke taber retssag

Plus

Mærkværdigt tilfælde fik Hans Jensen ind i skibsbranchen

Hans Jensen Lubricators blev egentlig stiftet som leverandør af vandingsanlæg til gartnerier, men en henvendelse fra B&W fik fabrikanten på andre tanker. I dag er den danske virksomhed kendt over hele verden for sine cylindersmøresystemer

Sommerferie på Søfart

Færre piratangreb i farvandet ud for Nigeria

Plus

Færgeforlis viste redningsflåders værdi

J. Lauritzen-selskab åbner nyt kontor I Dubai

Plus

Sådan slap de maritime underleverandører fri af værfternes skygge

Faaborg-rederi konkurs

Efter levering: Ny forsinkelse rammer elfærgen ’Ellen’

Angreb på skibe ved Iran ændrer ikke Danmarks kurs

Bagmandspolitiet tager Dan-Bunkering-sag tilbage

SØIK bliver igen sat på sag om dansk firmas leverancer af jetbrændstof brugt af russisk militær i Syrien

Plus 1

Legendariske B&W Dengang en fabrik midt i København forsynede hele verden med skibsmotorer

Sejlskibe i modvind: Tall Ships Races har problemer med besøgstallet

Vinden har drillet voldsomt i optakten - og får formentlig også negativ betydning for det samlede besøgstal

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Her er årets shipping-dimittender fra Rybners

Kaptajn på iransk olietanker i Gibraltar er anholdt

Mærsk-familie køber vindmøllefirma

Russiske krigsskibe og ubåd sejler gennem Storebælt

Et af verdens første digitale skibsregistre godt på vej

1

Mærsk Oil skyllede tonsvis af kemikalier ud i Nordsøen

OW Bunker-kurator stævnet med krav på halv milliard

Ny finansdirektør i DFDS kommer fra Nilfisk

Michael Fenger direktør for Norvic Europe

1

Er der virkelig brug for udenlandsk arbejdskraft i Det Blå Danmark?

Søren Skou: Mærsk skal være lige så stor på land

Her er søfartens nye minister

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Leder du efter et internationalt første job ?

Kabelslået grommet

Weir Flow Control skifter navn til Trillium Flow Technologies

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Aktuatorer i rustfrit stål

Portalkraner til håndtering og transport

Står du og mangler en surring?

PB 540 RIB SWJ - Et nyt medlem i Palfinger familien

Rundsling

Sommerferien er over os

Har du svært ved at håndtere pallerammer?

TECHNOFLEX hydraulik testnippel

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

Vi søger en ingeniør til offshore løfteudstyr i Esbjerg

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

CERTEX Danmark søger en erfaren konstruktør

CERTEX Danmark søger en Intern teknisk sælger

Sommer hos Technoflex

Forsyningsskibet Kroonborg er udstyrret med livredningsudstyr og davit systemer fra Palfinger Marine

5 ting du bør vide om CPR

Modulift spredeåg med lastovervågning – den første i verden!

Stor ordre til stålspecialisten til ny kunde i Holland

Roxtec og Solar-samarbejde er godt nyt for offshoreindustrien

Roxtec Denmark Aps og Solar A/S indgår nyt samarbejde

Send til en kollega

0.152