23948sdkhjf

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Striden om, hvad et færgerederi skal betale for at anløbe Rønne Havn, er gået i arv fra Danske Færger til Molslinjen, som overtog færgebetjeningen af øen den 1. september i år.

Havnen sænkede rabatten på anløb fra 90 pct. til 70 pct. ved indgangen til i år, og selvom Molslinjen var informeret om den ændrede takst for rabat, da rederiet bød på ruterne i 2016, er det for meget af det gode for rederiet. 

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 på på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

I Rønne Havn lyder argumentet, at standardtaksterne i Rønne er sammenlignelige med de gennemsnitlige takster andre steder i landet. Dertil kommer så en rabat på nu 70 pct. Det er dog ikke et regnestykke, man kan genkende i Molslinjen. 

- Vi har jo ganske stor erfaring med at sejle andre steder, og der kan vi altså se, at priserne for anløb i Rønne ligger meget højt – også i forhold til andre havne, siger Carsten Jensen til TV2 Bornholm. 

Læs også: “Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

Læs mere: Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

Rabat fra 1990'erne

Som Søfart skrev i går, tager adm. direktør Thomas Bendtsen udsigten til en sag i styrelsen roligt. 

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Rabatten på 90 pct. blev indgået tilbage i 1990'erne, før Rønne Havn fik kommunalt selvstyre. Dengang anløb Danske Færger havnen i Rønne omtrent 1000 gange om året, og igennem årene er det tal vokset til 1986 anløb i 2017. Med Molslinjens overtagelse af betjeningen er der kommet yderligere et dagligt anløb, så forventningen til 2019 er 2334 anløb. Derfor mener Rønne Havn, at virkeligheden er løbet fra den gamle rabatstruktur. 

Læs også: Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Har ikke betalt regninger

På baggrund af en aktindsigt foretaget af TV2 Bornholm er det kommet frem, at Danske Færger helt har nægtet at betale de højere priser for anløb, som siden årsskiftet har været resultatet af den nedjusterede rabattakst. 

Søfart har været i kontakt med Danske Færger, som ikke kommentere på sagen. Rederiet har dog bekræftet over for TV2 Bornholm, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år. En stigning på 8,8 mio. kroner, som rederiet ifølge Rønne Havn ikke har betalt. 

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Søren Danig
Molslinjen har kendt betingelserne for havnepriserne ved tilbudsafgivelsen, og var informeret, da rederiet bød på ruterne i 2016. Molslinjen kunne derfor have gjort indsigelse overfor havneprisen i forbindelse med tilbudsafgivelsen i 2016..
Nu viser det sig åbenbart, at Molslinjen har indkalkuleret en havnerabat i sit tilbud, og derfor forventer at aktionærerne i Rønne Havn skal medfinansiere Molslinjens færgedrift til Bornholm
Færgen A/S har tilsyneladende de facto accepteret prisstigningerne (gennem mangel på rettidig omhu), og da Molslinjen nu har overtaget Færgen A/S har de påført sig selv en dårlig sag.
Det er jo spørgsmålet om Færgen A/S tabte udbuddet fordi de indregnede de varslet prisstigningerne i deres tilbud tilbage i 2016 (eller var varslingen i virkeligheden tænkt som indirekte subsidier til Færgen A/S)
Det er ikke godt at vide, hvilke politiske rævekager der er bagt i denne sag, og det bliver interessant at se om Rønne Havn kan retfærdiggøre prisstigningerne i Konkurrenceretten, samt forklare offentligheden hvorfor har de ikke hævet priserne svarende til udgifterne gennem så mange år?
Under alle omstændigheder kan ingen af de tre virksomheder påstå, at de har handlet specielt professionelt.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Nyhedsbrev

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Online Avis Arkiv

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

12

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Medie: Her skal pengene komme fra i A.P. Møller-Mærsk

Hapag-Lloyd bestiller 8600 kølecontainere hos Mærsk

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Tunesisk ro/ro nu adskilt fra containerskib

Positionsbillede

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Søfart har tjekket prisen på at anløbe en række danske færgehavne. Rønne Havn, der ligger i strid med Danske Færger og Molslinjen om taksterne, er suverænt dyrest

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Varme hænder også i byggeriet

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober ...

Send til en kollega

0.274