23948sdkhjf

Molslinjen føler sig taget ved næsen i Rønne

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Molslinjens direktør kalder priserne for anløb i Rønne Havn for "helt urimelige" og har indbragt havnen for Konkurrencestyrelsen

Striden om, hvad et færgerederi skal betale for at anløbe Rønne Havn, er gået i arv fra Danske Færger til Molslinjen, som overtog færgebetjeningen af øen den 1. september i år.

Havnen sænkede rabatten på anløb fra 90 pct. til 70 pct. ved indgangen til i år, og selvom Molslinjen var informeret om den ændrede takst for rabat, da rederiet bød på ruterne i 2016, er det for meget af det gode for rederiet. 

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 på på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2 Bornholm.

I Rønne Havn lyder argumentet, at standardtaksterne i Rønne er sammenlignelige med de gennemsnitlige takster andre steder i landet. Dertil kommer så en rabat på nu 70 pct. Det er dog ikke et regnestykke, man kan genkende i Molslinjen. 

- Vi har jo ganske stor erfaring med at sejle andre steder, og der kan vi altså se, at priserne for anløb i Rønne ligger meget højt – også i forhold til andre havne, siger Carsten Jensen til TV2 Bornholm. 

Læs også: Venstrefolk mødes med Molslinjen

Læs mere: Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

Rabat fra 1990'erne

Som Søfart skrev i går, tager adm. direktør Thomas Bendtsen udsigten til en sag i styrelsen roligt. 

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere, at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Rabatten på 90 pct. blev indgået tilbage i 1990'erne, før Rønne Havn fik kommunalt selvstyre. Dengang anløb Danske Færger havnen i Rønne omtrent 1000 gange om året, og igennem årene er det tal vokset til 1986 anløb i 2017. Med Molslinjens overtagelse af betjeningen er der kommet yderligere et dagligt anløb, så forventningen til 2019 er 2334 anløb. Derfor mener Rønne Havn, at virkeligheden er løbet fra den gamle rabatstruktur. 

Læs også: Nu fragter Bornholmslinjen mere end Danske Færger gjorde

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Har ikke betalt regninger

På baggrund af en aktindsigt foretaget af TV2 Bornholm er det kommet frem, at Danske Færger helt har nægtet at betale de højere priser for anløb, som siden årsskiftet har været resultatet af den nedjusterede rabattakst. 

Søfart har været i kontakt med Danske Færger, som ikke kommentere på sagen. Rederiet har dog bekræftet over for TV2 Bornholm, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år. En stigning på 8,8 mio. kroner, som rederiet ifølge Rønne Havn ikke har betalt. 

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen.

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (1)
Forsiden lige nu
Plus

Dansk ekspert om 'Helge Ingstad'-fejl: Børnelærdom for skibsingeniører

Galleri: Kom med om bord på DFDS' mega ro/ro-nybygning

Plus

Milliardæren bag Stena har vilde vækstplaner i Danmark

Plus

Strid om Danmarks havgrænse mod syd afsluttet - Polen blinkede først

Torm mister sin CFO

Mærsk-spidser blandt verdens mest indflydelsesrige i shipping

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Esbjerg Havns altmuligmand

Foga var egentlig et bindeled mellem Nordsøens fiskere og offshoreindustrien, men opgaverne er nu bredt ud, så man varetager alt fra seismik til fugletælling

Esvagt-joint venture nedsætter risici ved havmølleinspektioner

Preparation is key in cable service

Plus

GALLERI: Hurtigrutens nye ekspeditionsskibe tager form

Plus

Alle Torms tre bebudede skibssalg effektueret

TANK: Danskflaget MR-tankskib har, som det sidste af tre Torm-skibe solgt i tredje kvartal, nu skiftet ejer

Plus

Fra hippie i Troense til chef for Georg Stage

Plus

Nu kan Søby Havn udvide for 115 mio. kr.

Plus

Danmarks reservefærge rykker tæt på mål

Med en opstartsgaranti på 15 mio. kr. på finansloven er vejen nu banet for en reservefærge til de danske øer

Positionsbillede

Walney – the world’s largest offshore wind farm

Skoleskibet ’Danmark’ skal sejle mere i danske farvande

Martec melder ud, at man i sommeren 2019 vil tilbyde sine elever et togt rundt i Danmark

VIDEO
Efter whistleblower-video: Rederi idømt millionbøde

Optagelser fra et besætningsmedlem har ført til, at rederiet Navimax er blevet idømt en bøde på 13 mio. kroner i USA

Danish Cruise & Ferry Group får ny koordinator

2

Agersø-færge grundstødt fordi skibsfører faldt i søvn

Danske Rederier utilfredse med forlænget transportøransvar

Plus

Konsolidering i Danmarks mæglerstand

Danmarks Skibsmæglerforening er gået fra 116 til 103 medlemmer på få år, siden de store danske mæglere spiser nogle af de små

Celsius køber endnu en produkttanker

Livbåde til bygninger

To nye bestyrelsesmedlemmer til Norden

Direktør for Søfartsmuseum i VisitDenmarks bestyrelse

Bunker Holding-direktør vinder pris

Plus

Strid mellem Danpilot og Næstved Havn om lodskrav

Plus

Tre kaptajner modtager fornem hæder

Plus

DEBAT: Grænseløst sammenhold nødvendigt

Maersk Supply henter ny CFO hos Svitzer

Esbjerg lægger hus til MSSM 2019

Ny formand for Samsø Linien

Glæde på Lindø over MHI-Vestas udvidelsen

Plus

KRONIK: Hvis du ikke sidder med ved bordet, ender du på menuen

Camps giver kendskab til den maritime industri

Michael Krabbe ny CFO i Bunker Holding

Plus

Mød skibsmæglernes ankermand

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Rejsegilde hos Fyns Kran Udstyr A/S i Odense

Ajos renoverer hejs i Storebæltsbroens pyloner

Stort udvalg i funktionssikre kabler og styrekabler

Nu det jul igen, og nu det jul igen

Baderums nyhed fra HEWI

Intern Salgsassistent

Robotmarked i vækst kræver dygtige partnere

Hvilke Siemens softwareversioner benyttes der i dag?

ABB bidrager til banebrydende fjernstyret færge

MARTEC udvider - plads til flere studerende og erhvervsprojekter

Glædelig jul og godt nytår

Intern Salgsassistent

Service og Reparationer af Dørsystemer

Hurtigere stål til travle producenter

Vi fejrer Hans Lauridsens 20+ års jubilæum

NCC Civil Egineering holder styr på certifikater, løfteudstyr og omkostninger med EasyCert

Process Engineering donerer igen i år penge til velgørende formål

Nyt VETEC dynamometer hos Carl Stahl A/S

JOFRA takker for et stærkt år

Det er ikke hver dag vi sælger en løfteklo som denne til en kunde →

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

HF udvider vores Sales Support/Purchase

Technoflex ønsker alle en glædelig Jul samt Godt nytår

Nyt ansigt ved Process Engineering A/S!

Send til en kollega

0.262