23948sdkhjf

Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Med et "til salg"-skilt på Danske Færger havde vi ikke andet valg, lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen. Han understreger, at havnen ikke har hævet taksterne, men blot sænket rabatten

Ikke en eneste gang siden Rønne Havn i januar 2016 varslede mindre rabat har rederiet Færgen reageret. Og ikke en eneste gang siden ændringerne trådte i kraft i januar 2018, har Færgen betalt de nye regninger eller de rykkere, som Rønne Havn har sendt.

Det oplyser Rønne Havn til Søfart, efter at TV2 Bornholm på baggrund af en aktindsigt har løftet sløret for en verserende strid mellem de to parter.

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør for Rønne Havn A/S.

Søfart har været i kontakt med Danske Færgers pressechef Jørgen Jensen. Han oplyser, at rederiet har valgt ikke at kommentere sagen med den begrundelse, at der er tale om en verserende retssag. Over for TV2 Bornholm har Danske Færger dog bekræftet, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år.

Handler om rabat

Rønne Havn forklarer, at da Danske Færger – selskabet bag rederiet Færgen – tidligere i år blev sat til salg, havde havnen ikke andet valg end at indbringe rederiet til inkasso. Hvis selskabet ville blive tømt i forbindelse med salget ville havnen risikere at miste sit tilgodehavende, hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på den erhvervsmæssige tvist. 

Læs også: “Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

Sagens kerne er den rabat, som Færgen har fået på anløb i Rønne Havn. Rabatten har indtil 1. januar i år været på 90 pct., men siden aftalen blev indgået for 21 år siden – umiddelbart inden Rønne Havn blev kommunal selvstyrehavn i 1998 – er Færgens anløb i havnen steget til omtrent det dobbelte.

Derfor mente havnen, at Færgens rabat var blevet for stor til, at den kunne forsvares i forhold til de rabatter, der blev givet til andre rederier med anløb i Rønne Havn, fx. Polferries.

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Samtidig var en ny direktion og bestyrelse i Rønne Havn begyndt at arbejde for en udvidelse af havnen, der skulle fremtidssikre den ved at gøre den klar til stadigt større skibe og mere trafik.

Læs også: Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

- Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene – ikke bare nu men også på sigt, siger havnedirektøren.

Molslinjen i søgsmål

Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen. Begrundelsen er ifølge Rønne Havn, at havnen misbruger sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.

Det får dog ikke Thomas Bendtsen til at ryste på hænderne.

- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S' varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen, siger han og tilføjer, at Molslinjen er i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne.

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO: Se nybygget CMA CGM-skib ramme kaj

Plus

Wedellsborg efter to år med røde tal: "Vi har taget nogle tæsk"

Efter en større transformation af Weco Shipping, er rederiejer Johan Wedell-Wedellsborg i fuld gang med at manifestere den traditionsrige rederigruppe i sin nye form - ambitionerne er tårnhøje

Plus

Weco Bulk åbner i Asien

Tørlastrederiet Weco Bulk vil supplere kontorerne i Houston og Sao Paulo med et kontor i enten Hong Kong, Singapore eller Bangkok - rederiet mærker dog konsekvenserne af USA’s nye handelsbarrierer

Nu starter udvidelsen af Gøteborg Havn

Danske Redere: Der er håb for sømandsskatten

Nyhedsbrev

Plus 1

Da Lenin og Trotskij tog Danmarks baconbåde til England

Online Avis Arkiv

Maersk Drilling sikrer ny kontrakt for 'Maersk Intrepid'

Plus

Fagforbund: Norsk forslag er en trussel mod europæiske søfolk

CO-Søfart har sendt en protest til Norges regering over forslag, der vil lade færgerederiet Color Line hyre billig udenlandsk arbejdskraft til Kiel-færgerne

Plus

50 år: Maskinmestrenes formand kom hovedkuls ind på posten

Plus

Søfarten bør være afgørende Brexit-tema for Danmark

Ugens maritime synspunkt

Plus

Ganzhorns hjerte banker for de søfarende

Fritz Ganzhorn var overrasket over at blive opsagt som direktør fra Søfartens Ledere efter 19 år på posten. Nu ser han frem og er åben for muligheder både i og udenfor den maritime branche

Nyt bestyrelsesmedlem hos Mercy Ships Danmark

Plus

Fjord Lines topchef advarer: 400 danske færgejob er i fare

Knap 400 danske job hos det norske færgerederi risikerer at gå til udlændinge, hvis Norge vedtager omstridt forslag

Fritz Ganzhorn fratræder

Plus

DFDS-konkurrent i offensiven i Nordeuropa

SHORTSEA: Finnlines’ italienske ejer løftede sløret for ny serie af mega-ro/pax-færger til Østersøen

12

“Nu gør vi op med at færgerederierne kan tryne havnene”

De nye priser i Rønne Havn er et opgør med en tradition for, at færgerederierne selv bestemmer prisen på anløb, lyder det fra havnedirektør Thomas Bendtsen

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Positionsbillede

Hapag-Lloyd bestiller 8600 kølecontainere hos Mærsk

Tunesisk ro/ro nu adskilt fra containerskib

Medie: Her skal pengene komme fra i A.P. Møller-Mærsk

Plus

Nyt salgssamarbejde på Esbjerg Havn

Plus

Danmarks 'svenske' rederier: Derfor holder vi fast i Dannebrog

Plus

Pristjek: Anløb i Rønne Havn koster kassen

Søfart har tjekket prisen på at anløbe en række danske færgehavne. Rønne Havn, der ligger i strid med Danske Færger og Molslinjen om taksterne, er suverænt dyrest

Jesper Lok forlader J. Lauritzen

Ørsted køber havmølleselskab i USA til 3,3 mia kroner

Plus

Rederier: Sæt ind mod pirateri i Vestafrika

Maersk Decom udnævner finansdirektør

Express 1 ramte rampen i Rønne

Lille virksomhed hædres for store energibesparelser

Plus

V.Groups nye mand i Shanghai

MHI Vestas præsenterer den første 10MW vindturbine i historien

Carsten Mortensen forlader BW Group af personlige årsager

Plus

Ultralyd fjerner miljøfarlig begroning på skroget

Scandlines-direktør ny formand for Færgerederierne

DFDS udnævner ny chef for innovation og teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Få styr på varmeregnskabet og på varmemålingen

Let me introduce you to our oldest employee - Our engineer Hans Ove Konnerup who just turned 85!

Ny temperatur kalibrator tilbyder hurtigere arbejdsgange

Teleskopkran er digitaliseret

NOS A/S leverer 125 ton nye ankerkæder

Nyt fartøj til Esbjerg: Esvagt Innovator

Garnet er det engelske ord for Granat

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi har solgt i brug hos vores kunder

Ny ansættelse i HF

Hent jeres CNC fræsede emner hos VPD bearbejdning

Solceller i glas - facader og glaspartier

Verdens højeste flydende vindmøller udstyres med transformere fra ABB

Facade renonvering m. IBIX

Plc - I/O - IIoT - HMI - Cloud

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Toolox – Ultrahøjstyrkestål i sejhærdet tilstand

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Vi foretager alle typer prøvebelastninger med waterbags – f.eks. denne med en waterbag på hele 100T

Mirit Glas tilbyder skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

ABB vinder 20 MUSD ordre på innovativ offshore vindtransformer

Temadag om varmemåling og varmeregnskaber 2018

SITECH ansætter ny sælger til Nord- og Vestjylland

Varme hænder også i byggeriet

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober ...

Send til en kollega

0.34