23948sdkhjf

Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Med et "til salg"-skilt på Danske Færger havde vi ikke andet valg, lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen. Han understreger, at havnen ikke har hævet taksterne, men blot sænket rabatten

Ikke en eneste gang siden Rønne Havn i januar 2016 varslede mindre rabat har rederiet Færgen reageret. Og ikke en eneste gang siden ændringerne trådte i kraft i januar 2018, har Færgen betalt de nye regninger eller de rykkere, som Rønne Havn har sendt.

Det oplyser Rønne Havn til Søfart, efter at TV2 Bornholm på baggrund af en aktindsigt har løftet sløret for en verserende strid mellem de to parter.

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør for Rønne Havn A/S.

Søfart har været i kontakt med Danske Færgers pressechef Jørgen Jensen. Han oplyser, at rederiet har valgt ikke at kommentere sagen med den begrundelse, at der er tale om en verserende retssag. Over for TV2 Bornholm har Danske Færger dog bekræftet, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år.

Handler om rabat

Rønne Havn forklarer, at da Danske Færger – selskabet bag rederiet Færgen – tidligere i år blev sat til salg, havde havnen ikke andet valg end at indbringe rederiet til inkasso. Hvis selskabet ville blive tømt i forbindelse med salget ville havnen risikere at miste sit tilgodehavende, hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på den erhvervsmæssige tvist. 

Læs også: 'Express 4' down-under og hjem via Sri Lanka, Suez og Malta

Sagens kerne er den rabat, som Færgen har fået på anløb i Rønne Havn. Rabatten har indtil 1. januar i år været på 90 pct., men siden aftalen blev indgået for 21 år siden – umiddelbart inden Rønne Havn blev kommunal selvstyrehavn i 1998 – er Færgens anløb i havnen steget til omtrent det dobbelte.

Derfor mente havnen, at Færgens rabat var blevet for stor til, at den kunne forsvares i forhold til de rabatter, der blev givet til andre rederier med anløb i Rønne Havn, fx. Polferries.

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Samtidig var en ny direktion og bestyrelse i Rønne Havn begyndt at arbejde for en udvidelse af havnen, der skulle fremtidssikre den ved at gøre den klar til stadigt større skibe og mere trafik.

Læs også: Molslinjen opkrævet bod på tre millioner kroner

- Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene – ikke bare nu men også på sigt, siger havnedirektøren.

Molslinjen i søgsmål

Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen. Begrundelsen er ifølge Rønne Havn, at havnen misbruger sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.

Det får dog ikke Thomas Bendtsen til at ryste på hænderne.

- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S' varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen, siger han og tilføjer, at Molslinjen er i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne.

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Ny direktør for Lederne Søfart: "Jeg satser hele vejen rundt"

Sune Blinkenberg, som i dag tiltræder som ny direktør for Lederne Søfart, er ægte sømand med en blå MBA på CV’et. Hans mission er blandt andet at rette op på samarbejdet med rederierne og at bremse faldet i antallet af danske officerer i handelsflåden

Plus

Formand har store forventninger

Plus

Foga bag driften af nyindkøbt skib til Grønland

Norsk general cargo-skib indkøbt til affaldshåndtering og årlig forsyning fra Danmark til fåreholderne i Sydgrønland

Plus

Ynglingsfærgen ’Langelandsbælt’

Mange færgenørder har en favorit-færge. Peter Olsen har et særligt godt øje til en Sydfyenske-klassiker fra overfarterne i Spodsbjerg og Lohals

Råolie-tankere belønnes for at trodse sanktioner

Nyhedsbrev

Plus

Nørderne trives i arkivet: Færgefartens hukommelse

Samlingerne hos Dansk Færgehistorisk selskab rummer tusinder af fotos, dokumenter, journaler, tegninger, bøger og genstande fra danske overfarter - ikke mindst fra Storebælt

Online Avis Arkiv

Slut med Maersk Line - nu er det bare Maersk

I al stilfærdighed har A.P. Møller-Mærsk droppet rederinavnet Maersk Line i sin markedsføring. Nu skal alle services markedsføres som Maersk. En markant konsekvens af virksomhedens igangværende strategiskift fra rederidrift til transportservice-virksomhed

Verdens største havvindmøllepark producerer sin første strøm

Plus

Maersk Tankers sælger et af de store skibe

18 år gammelt LR2-tankskib meldes solgt til unavngiven køber

Plus

BILLEDSERIE: Se 'Maersk Honam' på vej mod værft i Sydkorea

Den intakte del af det brændte containerskib er nu om bord på et heavy-lift skib og sejler mod et sydkoreanske værft, hvor skibet skal genopbygges

Plus

IMO vil have klare retningslinjer for svovlkrav

En ensartet gennemførelse af det globale svovlkrav, der gælder fra 1. januar 2020, står højt på dagsordenen, når medlemslandene i IMO mødes i London i næste uge

Plus

VHS eller Betamax? Søfartens digitalisering må ikke ende i en krig om formater

Automatiseret digital kommunikation mellem skib og havn bliver det næste maritime gennembrud, lyder forudsigelsen fra Søfartsstyrelsens direktør

Positionsbillede

Nedgang i bulk-aktiviteter i Hirtshals Havn

Lastbilgodset holdt hånden under godsmængderne i Hirtshals, som var præget af nedgang i bulkmarkedet

Produkttankmarked til Venezuela stoppet

Landet med verdens største oliereserver er gået helt i stå, efter sanktioner rammer hårdt

Plus

Punktum sat med navngivning og levering i Norge

OFFSHORE: Kleven har leveret det foreløbigt sidste skib i Maersk Supply Services flådefornyelsesprogram

Plus

Her er planen for Københavns nye containerhavn

Copenhagen Malmö Port er i gang med at slå stregerne til Danmarks mest moderne containerterminal, som skal stå klar i slutningen af 2021

Plus

Mærsk køber stort ind i jagt på fremtidens brændstof

Verdens største containerrederi fortsætter bestræbelserne på at sikre sine forsyninger af brændstof med lavt svovlindhold til begyndelsen af 2020

Plus

Japan og Kina er sultne efter LNG

Nybygget LNG-tonnage er hundedyrt og videresalgsmarkedet er ikke stort. Danske Navigare Capital Partners er klar til at løbe en "balanceret risiko" med LNG-nybygning

Danmarks hurtigst voksende rederi har appetit på flere skibe

Efter to år med et hæsblæsende opkøbsprogram er Danmarks sandsynligvis hurtigst voksende rederi, Navigare Capital Partners, nu oppe på at eje 14 skibe i vidt forskellige segmenter. Vil topchef Henrik Ramskov fortsætte opkøbsbølgen eller det tid til at træde på bremsen?

Plus

Ny Storstrømsbro bliver til klingende mønt for havnevirksomheder

Serviceopgaver under anlæggelsen af den nye Storstrømsbro bliver en gylden mulighed for havnevirksomheden Vordingborg Shipping

Ny rekord for krydstogt i Danmark

I 2019 vil de danske krydstogthavne tilsammen sætte rekord med over 1,2 mio. gæster

Plus

Mærsk præsenterer årets første opkøb

En USA-baseret ekspert i toldbehandling bliver årets første opkøbsoffer i Mærsk's stort anlagte strategiskifte

Plus

Fjendskab om bord: Hierarki, demokrati og ledelse i ødemarkens is

Der opstod straks nid og nag mellem kulturradikale demokrater og hierarkisk indstillede officerer, da den berømte Danmark-Ekspeditionen lagde fra land. Og der var fra begyndelsen voldsomme kulturforskelle mellem akademikere og søfolk

Storbritannien dropper hard-Brexit shippingaftale

Navigatør tiltrådt som faglig konsulent

Nyt ansigt hos NORbunker i Aalborg

Stormundet scrubber-kritiker træder tilbage som Euronav-CEO

Plus

Danskere i Japansk gennembrud

ADP's direktør fratræder

Plus

Eksperter undrer sig over hurtig havnelukning

Plus

App-baseret freelance-netværk samler styrke

Plus

Synspunkt: MARCOD tror på Det Blå Nordjylland

Plus

Miljøstyrelsen efter værft-kritik: Vi vil tage mere ansvar

Bunker trader rykker til Houston

Svitzer ansætter nye regionale chefer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Opbevaring af lithium-ion-batterier

Hold styr på sikkerheden med MarCode fra Hammer

Temadag: IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden

Vi redder dit liv med sikkerhed

Technoflex Splines/fortanding

Technoflex Splines/fortanding

Har du husket dit LOGIN?

Flere hundrede liters Adblue tanke

Kom på besøg hos Gravlund Industrigummi A/S

Undgå brand i maskinrummet!

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opening Minds and Opening Opportunities - The easier track to development

Stor efterspørgsel efter kandidater

Elektrisk, termisk eller mekanisk adskillelse med folier og laminater.

STCW A-VI/1-1 + 1-2 Basic Safety Training Refresher

Ny kran? Få markedets hurtigste tilbud og den bedste løsning ->

Gangveje, Faldereb og Lønningstrapper fra lager

Tilbud på 21 HK bådmotor

Ajos skruer gevaldigt op for varmen på Fyn og i Jylland

Transportruller til BMS’ store opgave i Københavns Lufthavn

Fra idé til færdigt produkt - Gravlund Industrigummi leverer varen

IoT-løsninger i praksis - erfaringer fra virkeligheden - en temadag med spæ...

NYHED – Electric ARC - Beskyttende handsker

Lysstyring er ikke kun for energien – måler du HCL?

HG 265 Asbjørn atter søklar efter uplanlagt liggetid

Send til en kollega

0.182