23948sdkhjf

Rønne Havn: Derfor har vi sendt Færgen til inkasso

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Med et "til salg"-skilt på Danske Færger havde vi ikke andet valg, lyder det fra Rønne Havns adm. direktør Thomas Bendtsen. Han understreger, at havnen ikke har hævet taksterne, men blot sænket rabatten

Ikke en eneste gang siden Rønne Havn i januar 2016 varslede mindre rabat har rederiet Færgen reageret. Og ikke en eneste gang siden ændringerne trådte i kraft i januar 2018, har Færgen betalt de nye regninger eller de rykkere, som Rønne Havn har sendt.

Det oplyser Rønne Havn til Søfart, efter at TV2 Bornholm på baggrund af en aktindsigt har løftet sløret for en verserende strid mellem de to parter.

- Det er nu over to år siden, at vi den 1. januar 2016 varslede Færgen A/S om ændringer i vores rabatstruktur, og at disse ændringer ville træde i kraft fra 1. januar i år. Vi har ikke ændret i vores takster andet end at sørge for, at taksterne følger prisindekset. Vi har alene ændret i rabatstrukturen. Færgen A/S har så valgt at ignorere vores ændringer, hvorfor det skyldige beløb fra 1. januar i år blot er vokset og vokset. Det er helt uacceptabelt, at Færgen A/S ikke har reageret på såvel varslinger som tilsendte rykkere. Jeg må sige, at dette er helt uden fortilfælde, siger Thomas Bendtsen, adm. direktør for Rønne Havn A/S.

Søfart har været i kontakt med Danske Færgers pressechef Jørgen Jensen. Han oplyser, at rederiet har valgt ikke at kommentere sagen med den begrundelse, at der er tale om en verserende retssag. Over for TV2 Bornholm har Danske Færger dog bekræftet, at opkrævningen for at anløbe Rønne Havn på årsbasis er steget fra 5,5 mio. kroner i 2017 til 14,3 mio. kroner i år.

Handler om rabat

Rønne Havn forklarer, at da Danske Færger – selskabet bag rederiet Færgen – tidligere i år blev sat til salg, havde havnen ikke andet valg end at indbringe rederiet til inkasso. Hvis selskabet ville blive tømt i forbindelse med salget ville havnen risikere at miste sit tilgodehavende, hvis ikke der var blevet gjort opmærksom på den erhvervsmæssige tvist. 

Læs også: Molslinjens vinderkoncept i ny australsk aftapning

Sagens kerne er den rabat, som Færgen har fået på anløb i Rønne Havn. Rabatten har indtil 1. januar i år været på 90 pct., men siden aftalen blev indgået for 21 år siden – umiddelbart inden Rønne Havn blev kommunal selvstyrehavn i 1998 – er Færgens anløb i havnen steget til omtrent det dobbelte.

Derfor mente havnen, at Færgens rabat var blevet for stor til, at den kunne forsvares i forhold til de rabatter, der blev givet til andre rederier med anløb i Rønne Havn, fx. Polferries.

- På grund af flere anløb er rabatstrukturen vokset til en voldsom størrelse, hvilket vi fra havnens side nu har reageret på, siger Thomas Bendtsen.

Samtidig var en ny direktion og bestyrelse i Rønne Havn begyndt at arbejde for en udvidelse af havnen, der skulle fremtidssikre den ved at gøre den klar til stadigt større skibe og mere trafik.

Læs også: Molslinjen kræver ændringer af Bornholmer-kontrakt

- Rønne Havn A/S driver Bornholms primære forsyningshavn, og det er afgørende, at den er i stand til at tilpasse sig markedskravene – ikke bare nu men også på sigt, siger havnedirektøren.

Molslinjen i søgsmål

Molslinjen har overtaget færgebetjeningen af Bornholm fra 1. september i år og har nu valgt at prøve sagen ved Konkurrencestyrelsen. Begrundelsen er ifølge Rønne Havn, at havnen misbruger sin monopollignende situation i forbindelse med ændringen af rabatstrukturen.

Det får dog ikke Thomas Bendtsen til at ryste på hænderne.

- Det er vigtigt at forstå, at Molslinjen var bekendt med Rønne Havn A/S' varslede ændringer i rabatstrukturen, da de bød på opgaven. Så da Trafikministeriet ifm. udbuddet valgte Molslinjen, der havde vi fra havnens side også varslet Molslinjen, siger han og tilføjer, at Molslinjen er i sin gode ret til at prøve sagen ved konkurrencemyndighederne.

- Jeg kan sige, at Rønne Havn A/S ved en tidligere sag i Konkurrenceretten kunne dokumentere at vi førte rimelige priser og ikke udnyttede vores monopollignende situation, siger han. 

Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Elfærge og aflyst ordre koster Søby Værft millioner

Ærø-værftet tabte i alt 13 mio. kr. før skat i 2018. Årsagen er primært forsinkelser i elfærge-projektet E-Ferry, og at en kunde trak sig fra en ombygningsordre

Plus

Værftsdirektør om elfærge: "Det har været utrolig dyrt for os"

Trods milliontab på elfærgen 'Ellen' tror værftsdirektør Roar Falkenberg på, at projektet i sidste ende vil give bonus til Ærø-værftet i form af øget knowhow

Plus

Wärtsilä sætter ny kurs i Danmark

Den finske gigant Wärtsilä har solgt fra og skåret til i Danmark. Men de danske aktiviteter spiller fortsat en vigtig rolle i finnernes digitale ambitioner, lyder det fra Roger Holm, der står i spidsen for en omsætning på mere end 18 mia. kr.

Kære maritime kolleger; der er store muligheder i FN’s verdensmål

DEBAT: Det danske maritime erhverv er vant til at agere agilt i international sammenhæng, og virksomhederne har været i front med at have gode løsninger klar til at understøtte bæredygtig vækst - Så lad os nu komme i gang!

Norsk fregat skal afhændes efter forlis

Nyhedsbrev

8.331 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Mærsk vil overbookinger til livs med ny online-platform

Online Avis Arkiv

USA advarede Danmark om Dan-Bunkering: Men jetbrændstofleverancer fortsatte

Plus

Se billederne: Hanstholm Havns molehoved er nu på plads

Team Maritime kører igen Sjælsø Rundt

Årets første maskinmester fra Martec

VIDEO
BILLEDSERIE: Maritim drone på jomfrusejlads i Svendborg

Danmarks første sejlende autonome drone til søopmålinger blev mandag søsat i Svendborg Havn.

Plus

Isklumper kan fjerne skibsfartens CO2-udslip

Danske eksperter på vej med helt nyt koncept, hvor skibenes røggasser omformes til tøris, som lagres på bunden af havet

4

VIDEO: Sådan skal autonome 'Yara Birkeland' fortøje sig selv

Carsten Mortensen bag ny investeringsfond

Ærø Kommune indgår forlig med Søby Værft om 'Ellen'

Plus

Tilløbsstykke i Thy: 7.000 ton molehoved på slæb

USA vil skærpe overvågning af skibstrafik nær Iran

SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019
DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Plus

Dannebrog taber højde på rangliste

Paris MoU klar med årets opgørelse over gode, halvdårlige og meget dårlige flagregistre. Danmark er faldet fra en 4. til en 11. plads

Mærsk ændrer ruter i Hormuz-strædet efter tank-angreb

Donation skal forbedre sømænds velfærd i Aalborg

Aarhus Havn vil lave landstrøm med solceller og vindmøller

En mobil løsning skal årligt forsyne 7000 skibe med strøm produceret på havnen, fortæller havnedirektør Jakob Flyvbjerg Christensen

Positionsbillede: 'Marseille Mærsk' i Gøteborg

Jakob Ullegaard går til Dansk Erhverv

Plus

Erfaren undersøger til Survey Association

ADP finder ny topchef i egne rækker

Stor udskiftning i direktionen hos Navig8

Investorer jagter kapitalfond efter tab på OW Bunker

Torm henter ny CFO med erfaring fra Danske Bank

1

10 dræbt i CO2-lækage på bulkskib

Esvagt styrker fokus på offshore vind

Topchef smutter til Vestas: Hempel udpeger ny CEO

To Mærsk-chefer stopper sammen med Energy-divisionen

Ny bestyrelsesformand i Maersk Supply Service

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Spidex kobling

Driftsprincippet er den afgørende faktor - TÜV Süd

ÆrøXpressen

Portalkraner og svingkraner til marinen

Renovering af slangekoblinger - Hammer Union & Break Away

Safirglas, det hårde glas - næsten ligeså hårdt som diamant

Technoflex/Reich

Geopal introducerer GP-NOVA

Funktionssikkert kabel med klasse Cca til (AS+) applikation

Bestilt onsdag og leveret i Holland fredag morgen...

50 år og vind i sejlene

Ny epoxy stick fra Weicon - "en all-rounder"

Edge Computing skaber værdi for BKV

Container-løsning

Hvad er Narrowband IoT (NB-IoT) og hvornår skal man vælge det?

Vi holder åbent HELE sommeren!

Process Engineering løfter flere opgaver i Pharma industrien

Svingnings- og Chokdæmpere fra WILLBRANDT Gummiteknik

Hærdet glas er glas med ekstra stor brudstyrke! Og fås hos Mirit Glas

Nu kommer sortimentet der kan klare selv de tungeste løfteopgaver!

Technoflex Koblinger

CO2 neutralt website

Nye regler om kemiske arbejdspladsvurderinger

Ny type arbejdsplatform til demo hos Ajos

TESS ønsker god sommer!

Send til en kollega

0.212